#1 Skrevet Mars 7, 2009 92. UrS4 Enda en tråd om blårøyk. Når bilen står på tomgang, eller høy tomgang, så ryker det ganske mye blå røyk etter en stund. Lukter godt olje... Det som er gjort: Skiftet toppakning(stål), ventiltetninger, slipt seter, skiftet vent.trykkere, kamkjede, vannpump, termostat, reimer og det som hører med når man har av toppen. Idag ble turbo skiftet. Splitter ny original RS2 turbo og grenrør. Blårøyken er IKKE borte. Noen som har en ide om hva som er galt? kan det være en ventiltetning som har blitt skadd ved montering? Blårøyken begynte en stund etter toppen hadde vært av(pga toppakning lakk vann til utsiden i bakkant). Tidligere var det en blårøykspuff ved oppstart. Den forsvant etter at ventiltetningene ble byttet. Begynner å bli litt oppgitt nå...brukt mye tid på skruing og deler.. Spekulert litt på det med veivhusvent også, siden mange sier det blir blårøyk hvis den er tett. Men hvor kommer egentlig olja inn da? Det kommer ikke olje inn i turboinnsug iallefall. Der er gulle rent. Håper på litt moralsk støtte...Blir vel nødt å åpne opp hele kraftverket igjen..hehe En ting til. Hvor er det best å få tak i chip som passer til oppsettet med RS2turboen? Ble litt mye trykk og nødmodus nå.Trykket går rett i været på 3500 omin nå...dvs over 2,5bar. Nå tar jeg ei pils. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 7, 2009 92. UrS4Når bilen står på tomgang, eller høy tomgang, så ryker det ganske mye blå røyk etter en stund. Lukter godt olje... Det som er gjort: Skiftet toppakning(stål), ventiltetninger, slipt seter, skiftet vent.trykkere, kamkjede, vannpump, termostat, reimer og det som hører med når man har av toppen. Idag ble turbo skiftet. Splitter ny original RS2 turbo og grenrør. Noen som har en ide om hva som er galt? kan det være en ventiltetning som har blitt skadd ved montering? Blårøyken begynte en stund etter toppen hadde vært av(pga toppakning lakk vann til utsiden i bakkant). Hva med ventilstyringer? Hvis dem er like bra som dem pleier på disse, så er det ikke sikkert at ventiltetningene greier å tette rundt ventilstammen...det skal også sies at for å lekke olje pga dårlige styringer, skal dem være rimelig slitne. Er toppen planslipt? Toppdekket på blokka er sjekket nøye før montering? Ja, man kan skade ventiltetninger ved montering, men en dårlig tetning eller to burde ikke gi deg så mye blårøyk. Hvordan så sylindrene ut? Ryker den mer nå enn før? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 7, 2009 Du har ikke gjort noe med bunndelen? Ble sylinderdiameter målt? Hvor store var slitekantene? Hvor langt er den kjørt på oljeskiftene? Mulig at sylindre og stemelfjører er slitt, eller at stempelfjørene er klistret fast i stempel pga oljekliss. Forsøkt med noe motorrens på boks eller litt diesel i oljen? Forsøkt "vannkur"? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 7, 2009 skiftet ikke styringer, men disse ble målt og var innenfor kravet som sto i vagmanualen. Samtlige tetninger ble byttet, montert med eget monteringsverktøy. Blokken ble grundig rengjort. Kjølesystemet er potte tett. Sylinderne ble ikke målt, men det var ikke følbar slitekant, og honingen fra motoren var ny var enda synlig i sylinderveggene. Syns dette er bra gjort på en motor som er gått over 250tusen. Har før sett opelmotorer som har gått 200 og man kan vippe på stemplet i sylinderen. .. men hvem vet....rart om det skulle være en slepering feks...ryker ikke når jeg kjører..kun på tomgang eller lavt turtall..dvs uten turbotrykk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 7, 2009 hehe.. Blir ikke noen vannkur på denne nei. Motoren min får oljeskift på ca10tusen, eller en gang i året. Har ikke kjørt noe rens på motoren..Den er så ren som den kan bli = god olje, filter, tette slanger, god service. Når det gjelder olje...så bruker jo de fleste av oss ei olje som er ti ganger bedre enn det som er foreskrevet fra vag den dagen motoren var ny. Esso sin 10-40 mineralolje tilfredstiller faktisk de krav som er beskrevet fra fabrikken(aan)..-.. Men, jeg kjører på olja i andre enden av registret. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 7, 2009 Men du fikk toppen planslipt? Fjernet du olje og vann ifra hullene der boltene til toppen sitter, de blir litt fylt opp når man tar av toppen. Da kan du ha strammet med "falskt moment", hvis du skjønner hva jeg mener med det... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 7, 2009 Toppen ble ikke planslipt, men målt. Den var 100% rett. All olje og vann ble blåst ut av hullene før boltene ble satt i ja. Riktig moment ble benyttet med ekstraomgang om du skjønner. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 8, 2009 Skjønner, mulig det er noe veivhus ventilasjon som du var inne på... Men du får min moralske støtte hvertfall 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 8, 2009 Har satt på catch-tank på veivhus.vent på min aan. I fjor vinter frøys det tett i beholder/slanger til dette fordi jeg hadde glemt å tømme den. Røykla da halve fjellheimen. Kanskje ta en sjekk på det du ôg..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 8, 2009 Toppen ble ikke planslipt, men målt. Den var 100% rett. All olje og vann ble blåst ut av hullene før boltene ble satt i ja. Riktig moment ble benyttet med ekstraomgang om du skjønner. Sorrry, glemte meg, moralsk støtte herfra også !00% rett topp som ikke en 100dels mm skeiv, eller rett iflg retningslinjene til VAG. Mener å ha lest her inne at dem godkjenner inntil 1/10 mm skeivhet uten at det skal være noe problem, noe som erfaringsmessig kanskje er litt i overkant (for å si det mildt). Men hva i alle dager er ekstraomganger når du trekker til med moment/grader? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 8, 2009 Virker snodig at det ikke ble byttet ventilstyringer når det ble gjort en ventiljobb. Er styringene skikkelig slitne vil nye tetninger slites fort. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 8, 2009 Virker snodig at det ikke ble byttet ventilstyringer når det ble gjort en ventiljobb. Er styringene skikkelig slitne vil nye tetninger slites fort. Ja, hvertfall exosventil-styringene ettersom de slites mest.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 8, 2009 (endret) hehe.. Blir ikke noen vannkur på denne nei. Motoren min får oljeskift på ca10tusen, eller en gang i året.. Uten vannkur så tror jeg ikke du har annet valg enn å plukke den opp igjen og ta ut stempler. Utifra din beskrivelse av hva som er gjort så TIPPER jeg fortsatt at min tidligere antakelse er riktig: "Mulig at sylindre og stemelfjører er slitt, eller at stempelfjørene er klistret fast i stempel pga oljekliss." Blå røyk i bensinbil kommer av forbrenning av olje. Det er fire veier inn for oljen: fra turbo (denne utelukker vi pga ny turbo) langs ventilstrammene (en god mulighet, men ikke så sannsynlig dersom klaringer ble målt og nye pakninger montert) nedenfra forbi stemplene (oljefjærene kan være utslitt eller helt kokset/klistret, selv om sylinder ser lite slitt ur. Jeg har sett honemønster på utslitte motorer, så det er ingen garanti for at ikke nevnte problemer har skjedd med ringene) lekkasjer i toppakningen (antar at det ikke er dette siden du har målt planhet og motor forøvrig går normalt) I tillegg kan det jo komme av interne sprekker i toppen fra oljekanal og ut i innsug eller forbrenningsrom men dette har jeg aldri hørt om på slike topper. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 8, 2009 Ja, hvertfall exosventil-styringene ettersom de slites mest.. hvor masse olje kan det egentlig komme ut fra ventil tetningene på eksos ventilene pga slitasje på ventilstyringer ?? mener å ha sett på feks eldre volvo motorer som ikje hadde ventil tetninger på eksos siden .. mulig det har en del med konstruksjon av topp å gjør .. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 8, 2009 hvor masse olje kan det egentlig komme ut fra ventil tetningene på eksos ventilene pga slitasje på ventilstyringer ?? mener å ha sett på feks eldre volvo motorer som ikje hadde ventil tetninger på eksos siden .. mulig det har en del med konstruksjon av topp å gjør .. En klok påminnelse fra Vidar her. Hvor mye som kommer inn eksos spørs påtrykkforholdet i veivhus kontra eksoskanal. På eldre BMC 1275GT motorer skal det ved overhaling ikke være pakning på eksosventilene. Der er det ikke trykk i veivhus og det er overtrykk i eksoskanal. På 20VT er det vel trykk i veivhus? Og ved tomgang er det muligens lite trykk i eksoskanal, evt undertrykk dersom manifold har tilstrekkelig med venturi-effekt. Så det er ikke utenkelig at det kan komme olje langs ventilstrammene på tomgang. Ved kjøring på litt turtall vil jeg tro det er høyere trykk i eksoskanalene slik at det totalt sett vil forbrukes lite olje den veien. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mars 8, 2009 Det er mange motorer som har tetninger kun på innsug...oljeforbruk her vil nok helst være fra innsugssiden dersom det er styringer. Selv om det som oftest er eksosstyringene som er dårlige, er det ingen garanti for at innsugstyringene er i orden. Hva med turbo'n? Så den var ny, men så også at den hadde gått på litt mye trykk. Hvor høyt og hvor lenge er jo en ting å lure på...kan kverke en turbo med for høyt trykk, selv om jeg ut i fra innlegget ikke hadde inntrykk av atd et hadde vært over særlig lang tid... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mars 9, 2009 Turbon er ny ja...og har ikke blitt kjørt med særlig belastning enda..da jeg ikke har chip eller dyser som passer til RS2 oppsett enda. Har bare prøvekjørt såvidt, og latt motor gå uten hard belastning. Hvor skal jeg koble fra veivhusvent for å utelukke at det er den som er tett? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet September 1, 2009 fått løsning på problemet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet September 2, 2009 Kan det være tett oljeretur? Da vil turbo slite med å kvitte seg med olja, og den kan bli pressa ut i eksosen.. Er et forslag til i det minste 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet September 2, 2009 skiftet ikke styringer, men disse ble målt og var innenfor kravet som sto i vagmanualen. Samtlige tetninger ble byttet, montert med eget monteringsverktøy.Blokken ble grundig rengjort. Kjølesystemet er potte tett. Sylinderne ble ikke målt, men det var ikke følbar slitekant, og honingen fra motoren var ny var enda synlig i sylinderveggene. Syns dette er bra gjort på en motor som er gått over 250tusen. Har før sett opelmotorer som har gått 200 og man kan vippe på stemplet i sylinderen. .. men hvem vet....rart om det skulle være en slepering feks...ryker ikke når jeg kjører..kun på tomgang eller lavt turtall..dvs uten turbotrykk. Man skal "alltid" kunne "vippe" et stempel litt i en sylinder fordi stempelet er ca 1-2 tiendels mm mindre i diameter i toppen av stempelet, dette er fordi stempelet skal bli "rett" når det er varmt. Før du begyner å skru, når du tror det er noe galt med motoren, så ta alltid en kompresjons test og en såkalt "leak down test" (ldt). En komp test sier deg om en av sylinderene er forskellige i forhold til de andre, en"ldt" sier deg hvor i sylinderen problemet er. En "ldt" en en test hvor du sveiver en og en sylinder på øvre død punkt, setter trykk luft på sylinderen (som er på topp) og måler hvor mange prosent lekasje det er. Det du også oppnår av denne testen er at du kan høre hvor det blåser. Det vil si at hvis det blåser i veivhus ventilasjon = lekasje ved stempel, blåser det i eksos annlegg = eksos ventil, blåser det i innsug = innsugs ventil, blåser det / bobler det i vanntank = toppakning. Man må også huske på at Audi 5 syl turbo motorene skal ha "ekstremt" lite stempel klaring. Kun ca 3 hundredels mm! Det er ca 1/2 - 3/4 hårstrå tykkelse! Jeg tror maks klaring for denne type motor er 8 hundredels mm. Det betyr at hvis du har slitt 1/2 hårstrå tykkelse av stempel og like mye av sylinder så er motoren klar for boring! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...