Anbefalte innlegg

Etter noen dager med vinterføre og nydelig quattro føre, har det begynt å lukte girolje i bilen. Kjenner det kommer en dunst etter jeg har dratt på skikkelig, og gjerne etter en liten sladd, eller hjulspinn rettere sagt. Er først nå jeg har merket denne lukten, har ikke kjent noenting i sommer. Kjenner også det lukter utenfor bilen når jeg stopper den og kjølevifta begynner å gå, ikke ellers. Forøvrig fungerer girkassa helt suverent, bortsett fra litt krangling i revers noen ganger.

 

Betyr det at det er lekkasje noe sted? Eller er det noe annet jeg burde se på?

 

Alle forslag mottas med takk, bedre å sjekke litt for mye, orker ikke tanken på girkasse havari.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg begynte å bruke A6n min litt hardt i fjor vinter så lukta det rimelig svidd etterpå. Nå går det hardt for seg ofte og da lukter det aldri svidd. Når vi en sjelden gang bruker Saab 900n til pappa og presser den litt så lukter det veldig svidd.

 

Konklusjon: Kjør mye tøffere hele tiden:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg begynte å bruke A6n min litt hardt i fjor vinter så lukta det rimelig svidd etterpå. Nå går det hardt for seg ofte og da lukter det aldri svidd. Når vi en sjelden gang bruker Saab 900n til pappa og presser den litt så lukter det veldig svidd.

 

Konklusjon: Kjør mye tøffere hele tiden:D

 

Hehe, akkurat ja.

Ble bare litt nervøs når det lukta girolje, aldri kjent det i Audien før.

 

Tut og kjør da!

 

Mens jeg er inne på girkassa, er det noen som vet om det er peilepinne på den? og evnt. hvordan man kommer til :D

Tenkte å prøve å bytte olje på kassa og diff i løpet av vinteren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke peilepinn, men du kan skru opp øverste "propp" og se. Det skal være omtrent så fullt at det renner ut.

 

Når du skal bytte, skrur du først opp den øverste, så den nederste. Sjekk den nederste for metallspon, og evt tørk av. Sett så i den nederste, og fyll olje inn den øverste. Er en fordel med trakt og slange og en til å se mens du tømmer eller omvendt. Når det er fullt, er det fullt. :) Er veldig enkelt å se dette når du først kommer under der og får sett skikkelig.

 

Og sørg for å sjekke at du får rett olje der du kjøper. Evt ta med en tom kanne på Møller, så får du kjøpe noen liter der. :glad:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du skal bytte, skrur du først opp den øverste, så den nederste.

 

Som Knuttis sier, skru av påfyllingstroppen først, hvis den av en eller annen grunn ikke vil løsne så har du et problem hvis du har tappet av...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Knuttis sier, skru av påfyllingstroppen først, hvis den av en eller annen grunn ikke vil løsne så har du et problem hvis du har tappet av...

 

Ganske logisk det ja, håper jeg hadde tenkt på det selv, men takk for tipset.

 

Vet hvordan olje som skal fylles på, men er det sånn at kassa og framdiffen deler olje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ganske logisk det ja, håper jeg hadde tenkt på det selv, men takk for tipset.

 

Vet hvordan olje som skal fylles på, men er det sånn at kassa og framdiffen deler olje?

 

kassa+midtdiff deler olje (GL4), bakdiffen bruker GL5. Fylte esso-olje på min, tror ikke det spiller noen rolle så lenge merkingen stemmer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kassa+midtdiff deler olje (GL4), bakdiffen bruker GL5. Fylte esso-olje på min, tror ikke det spiller noen rolle så lenge merkingen stemmer.

 

Midtdiffen ja selvfølgelig : oops :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.