Tredje dynamoreima som ryker på et par måneder.. *LØST*

Anbefalte innlegg

Hei, har fått et litt pussig problem..

Bilen det gjelder er en -85 Audi 100 10vt KG

Den første dynamoreima røyk for et par måneder siden, gammel reim tenkte jeg og kjøpt en ny en. Igår så røyk den igjen.. også tilfelle tenkte jeg og bytta til en jeg hadde liggende... Men jaggu så røyk ikke den også 10 minutter med kjøring..

Det kan hende dette bare er tilfeldigheter men før jeg begir meg ut og kjøper meg en ny reim imorgen, er det noe annet som kan forårsake dette som jeg kan sjekke?

Dynamoen går lett rundt når jeg vrir på den for hånd, så da er det vel ingen lagre som er gått føyka.. Den lader som den skal også..

Reimhjulet er også helt nytt

På forhånd takk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du kast i reimhjulet nede på veiva? Husker jeg hadde det på Type 85'en jeg har og den hadde et formidabelt forbruk av dynamoreimer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Reimhjulet er som sagt nytt, men har ikke tenkt over den muligheten. Det skal jeg få sjekka ut :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel.. vært å kjøpt ny på biltema, holdt så langt på kjøreturen ikveld.. Så jeg vil se problemet som løst

Men om noen andre noen gang skulle ha behov for å lese dette her, så har jeg noen mulige feilkilder og tips :)

Når du skal montere en reim som er veldig stram og er vanskelig å få på, så finnes det to måter å gjøre det på.

1. Hekt på reima på dynamoen og fest den så langt rundt på oversiden av reimhjulet. Gå så inn i bilen og bare dra kjapt på starteren. Når du kommer ut igjen da, skal reima ha kommet på plass ; ja :

2. Hekt på reima på dynaomen, men denne gangen fest den så langt du kan på undersiden av reimhjulet og sett bilen i 5. gir

Så kan du bare "trille" reima på svinghjulet ;)

Når det gjelder dette med at reima ryker, kan det komme av flere ting...

1. Det er sporer og dritt der reima går, så reima ryker.. Løsningen er å bruke sandpapir og slip glatt

2. Reima sitter på feil spor i reimhjulet og drar skjevt.

3. Uorginale reimer kan ha feil spissing, som gjør at den kiler seg

4. I noen tilfeller, så er det rapportert at biltemareimene er litt for elastiske og utvider seg ved høyt turtall.. Dette fører til at den blir løs på det ene reimhjulet, og strammer seg i den andre.. Dermed ryker den.

5. Som Andreas nevner, så kan det være kast i reimhjulet... Dette var da ikke tilfelle hos meg :)

Håper dette er til nytte for noen... og med det takker jeg for meg :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

3. Løsne dynamo/servopumpe/ac-kompressor/you-name-it og sett på reima "the right way". :P

Dras reima på slik som beskrevet i 1 og 2, så kan reima få skader, og dermed ryke etterhvert.

En slik reim skal vel ha en viss slakk, uten at jeg husker helt hvor mye.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er en grunn til at det finnes reimstrammer :P bare løsne denne så er alt smikksmakk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.