#1 Skrevet November 28, 2004 Har 99 A6 Avant 2.5 tdi quattro med webasto. Batteri lampa begynte å lyse i går. NAF kom og sjekket. Batteri fint og de konstaterte at det ikke er noe lading. Mest sansynlig dynamo (men kan være flere årsaker) sier de. Hva gjør jeg? Prøvde å sjekke om reima var gåen/borte. Skrudde av plast tekslet (fire skruer) over motoren men evnet ikke å se noe mer for det! Hvor er dynamoen på disse bilene? Lest i etpar andre innlegg på forum at man kan "pusse" børstene i dynamo eller skifte en liten sak inni dem som koster "ingenting" og kun tar 10 minutter. At dette i de fleste tilfeller fikser dynamo problemer og man slipper å kjøpe ny. Noen som har erfaring å dele her? FYI jeg gateparkerer i sentrum av Oslo og har ikke noe tørr garasje å skru i ... Møller Skøyen snakket om 6900 for å bytte dynamo!!! All hjelp mottas med takk! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 28, 2004 Vet ikke helt hvilke andre årsaker NAF kan tenke seg... Jeg gjetter på regulator eller dynamo. Regulatoren sitter inne i dynamoen og kan skiftes relativt greit. Normalt sett festet med to skruer på motsatt side av reimskiven. Det kan være andre ting, f.eks. ladelampen. Men hvis den tenner når du skrur på tenningen så skal den i utganspunktet være ok. Få målt spenningen ut fra dynamoen først, det er mitt råd. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 28, 2004 Dette tror jeg er nedslitte børster. Børstene sitter på regulatoren. Ny koster 3 - 400 kr.Kontakt Hellanor..kjøp en regulator som gir deg litt mer ladestrøm enn orginal regu. Trenger det når du har Webasto...og om du har mye "småkjøring"(korte turer). Lykke til! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 28, 2004 15V Regulator til Bosch-dynamoer koster omlag 150 spenn på Torshov 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 28, 2004 Flott hjelp her Noen som kan hjelpe med "sjekkliste 1, 2, 3 ..." om hvordan man bytter regulator helt fra man åpner panseret på A6? Og, hvordan påser man at man kjøper riktig regulator på Torshov eller Hellanor? Kjell 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 28, 2004 Sistnevnte kan ikke være vanskelig...fortell hvilken bil det skal være til. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 28, 2004 99 A6 Avant 2.5TDI q Tip 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 28, 2004 Ja...og tar du det med til stedet der du vil kjøpe delen så finner de ut av dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 5, 2004 Er det mulig å måle spenningen ut fra dynamoen med et vanlig voltmeter? Er det ampere man skal måle i så fall? ----- EDIT: Fant ut at spenning er lik Volt... (her: http://www.bilforumet.net/portal.php?ArticleID=34&cat=NEWS) Jeg har også det samme problemet. I går begynte ladelampa å lyse. Etter å ha sjekket at reima satt som den skulle, la jeg merke til at voltmeteret lå under 12 volt. Dette bruker å ligge over 12 volt. Bilen har de siste ukene kun blitt brukt to turer hver dag på 5 min. Kan det rett og slett være at blien har blitt kjørt for kort i det siste og at ladelampe dermed begynner å lyse når volten går under 12 volt? Geir 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 5, 2004 Spørs hva du mener med et vanlig voltmeter det. Hvis det er elektroniks et så kan det brukes så sant det har korrekt måleområde. Spenning måles med et voltmeter, amperemeter brukes til å måle strømstyrke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...