#1 Skrevet Mars 11, 2009 Hei Per dags dato har jeg kun noen orginale Audi A4, 15" felger på sommerdekka. Det synes jeg ser så smått ut så jeg skal ut å få kjøpt meg noen 18" felger (Mulig RS4 felger). De felgene blir jo levert med 225/40R18 dekk. Så det jeg lurer på er: 1. Må jeg godkjenne de nye felgene/dekkene hos biltilsynet og få det i vognkortet? 2. Hva må til for å få de godkjent om de må det? 3. Må ET være lik som på orginal felgen, eller må den være høyere/lavere med tanke på tykkere dekk? Bilen jeg skal ha felgene på er en Audi A4, B5 (97 mod) om det er til hjelp Takker for alle svar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 11, 2009 1. Felgene skal godkjennes i vognkort ja. 2. De må ha tilnærmet likt innpress, samt at du ikke skal ha for stor forandring på rulleomkrets (Lovlig forandring av dekkenes rulleomkrets er pluss/minus 5 prosent). 3. En kan forandre sporvidde med maksimum 7.5 mm, dvs totalt 15 mm. Dette kan skje ved endring av innpress i felg eller ved bruk av spacere. Bruk av forskjellig dekk-dimensjon foran og bak må være godkjent av kjøretøyfabrikant eller uavhengig laboratorium. (dette fant jeg på nettet så ikke heng meg om jeg tar feil her) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 11, 2009 Noen får også beskjed om at de må ha TÜV-papirer på felgene. Dette stemmer visst ikke, men møter du på en grinebiter kan det jo bli problematisk... Jeg ville valgt å ikke tenke noe på det før jeg hadde blitt stoppet i kontroll. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 11, 2009 Jeg ville valgt å ikke tenke noe på det før jeg hadde blitt stoppet i kontroll. Enig:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 11, 2009 Ikke tenk på det.., før en blir stoppa i kontroll. Kjør på og kos deg. Men 18" rs 4 med 225/40/16 og et 35 er jo en lovlig felg på din bil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 11, 2009 Ikke tenk på det.., før en blir stoppa i kontroll. Kjør på og kos deg. Men 18" rs 4 med 225/40/16 og et 35 er jo en lovlig felg på din bil. Hvordan får du på 225/40/16 på en 18" felg? Sorry OT, måtte bare: smil : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 11, 2009 Hvordan får du på 225/40/16 på en 18" felg? Sorry OT, måtte bare: smil : Hehe, ja. Kan jo bruke fantasien da Alt er mulig, om man bare vil Og ja, blir nok RS4, 225/40R18 på bilen. ET35 Men hva skal jeg si hvis jeg blir stoppet da? Nettopp kjøpt, og ikke fått godkjent de enda? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 11, 2009 Det holder vel å si at du ikke visste at de måtte godkjennes, iom. at like felger blir levert med bilen originalt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 12, 2009 Noen som vet om butikker som selger rimlige 18" RS4 felger med dekk da? Billigste er Megahjul i fredrikstad. De skulle ha 5558kr for RS4 felg med 225/40R18 Durun Sport-One dekk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 12, 2009 Andre felger/dekk enn original dimensjon trenger i Norge ikke godkjenning så lenge rulleomkrets på dekket og felgens innpress er innenfor visse rammer. (rulleomkrets +/- 5% fra original, innpress max. 15 mm pr. aksel) Pass også på at dekket har høy nok loadindex i forhold til hva som står i vognkortet, og prøv å holde rulleomkretsen så nær original som mulig. 225/40-18 er en grei dimensjon sånn sett til en A4. Originalinnpress på A4 er 45, ikke gå opp, men gå ned. Du kan da lovlig gå ned til felger med ET38, men i praksis er det ingen som vil reagere på det om du kjøper ET35 heller. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...