Små spørsmål angående bytte til større felg

Anbefalte innlegg

Hei

 

Per dags dato har jeg kun noen orginale Audi A4, 15" felger på sommerdekka. Det synes jeg ser så smått ut så jeg skal ut å få kjøpt meg noen 18" felger (Mulig RS4 felger). De felgene blir jo levert med 225/40R18 dekk. Så det jeg lurer på er:

 

1. Må jeg godkjenne de nye felgene/dekkene hos biltilsynet og få det i vognkortet?

2. Hva må til for å få de godkjent om de må det?

3. Må ET være lik som på orginal felgen, eller må den være høyere/lavere med tanke på tykkere dekk?

 

Bilen jeg skal ha felgene på er en Audi A4, B5 (97 mod) om det er til hjelp

 

Takker for alle svar :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. Felgene skal godkjennes i vognkort ja.

2. De må ha tilnærmet likt innpress, samt at du ikke skal ha for stor forandring på rulleomkrets (Lovlig forandring av dekkenes rulleomkrets er pluss/minus 5 prosent).

3. En kan forandre sporvidde med maksimum 7.5 mm, dvs totalt 15 mm. Dette kan skje ved endring av innpress i felg eller ved bruk av spacere. Bruk av forskjellig dekk-dimensjon foran og bak må være godkjent av kjøretøyfabrikant eller uavhengig laboratorium. (dette fant jeg på nettet så ikke heng meg om jeg tar feil her):)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen får også beskjed om at de må ha TÜV-papirer på felgene. Dette stemmer visst ikke, men møter du på en grinebiter kan det jo bli problematisk...

 

Jeg ville valgt å ikke tenke noe på det før jeg hadde blitt stoppet i kontroll. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville valgt å ikke tenke noe på det før jeg hadde blitt stoppet i kontroll. :)

 

 

Enig:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke tenk på det.., før en blir stoppa i kontroll. Kjør på og kos deg. Men 18" rs 4 med 225/40/16 og et 35 er jo en lovlig felg på din bil. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke tenk på det.., før en blir stoppa i kontroll. Kjør på og kos deg. Men 18" rs 4 med 225/40/16 og et 35 er jo en lovlig felg på din bil. :)

 

Hvordan får du på 225/40/16 på en 18" felg? :P

 

Sorry OT, måtte bare: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan får du på 225/40/16 på en 18" felg? :P

 

Sorry OT, måtte bare: smil :

 

Hehe, ja. Kan jo bruke fantasien da :P Alt er mulig, om man bare vil :)

 

Og ja, blir nok RS4, 225/40R18 på bilen. ET35 :)

 

Men hva skal jeg si hvis jeg blir stoppet da? :P Nettopp kjøpt, og ikke fått godkjent de enda? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det holder vel å si at du ikke visste at de måtte godkjennes, iom. at like felger blir levert med bilen originalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet om butikker som selger rimlige 18" RS4 felger med dekk da? Billigste er Megahjul i fredrikstad. De skulle ha 5558kr for RS4 felg med 225/40R18 Durun Sport-One dekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Andre felger/dekk enn original dimensjon trenger i Norge ikke godkjenning så lenge rulleomkrets på dekket og felgens innpress er innenfor visse rammer. (rulleomkrets +/- 5% fra original, innpress max. 15 mm pr. aksel)

 

Pass også på at dekket har høy nok loadindex i forhold til hva som står i vognkortet, og prøv å holde rulleomkretsen så nær original som mulig. 225/40-18 er en grei dimensjon sånn sett til en A4.

 

Originalinnpress på A4 er 45, ikke gå opp, men gå ned. Du kan da lovlig gå ned til felger med ET38, men i praksis er det ingen som vil reagere på det om du kjøper ET35 heller. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.