#1 Skrevet Mars 12, 2009 (endret) fikk "oil pressure, STOP ENGINE" melding i helga. bergningsbil inn på vw-verksted, oljetrykk bra... fant ulyd i en viss kjedestrammer i toppen, i bak-kant på motor, som visstnok kan ha sammenheng med meldingen. skiftet den(5 500,- for delen.... viste seg å være slitt) motorrens, olje og filterskift. bil testet grundig, melding kom frem igjen. skifter i skrivende stund sil på inntaket for oljeoumpa. det er visst tegn til at motoren soter, og dette sier de da må være årsaken til at oljetrykks-meldingen kommer frem.... MEEEGET dyr verkstedregning..... vi snakker over 16 høvdinger... kan ikke gi meg bedre forklaring på at dette skjer annet enn at olje må skiftes oftere, 1500 intervall. på historikken på bilen i møllers hiddenbase, står dt at det samme (silen på pumpa) er gjort for ca 2,5 år siden. like før jeg kjøpte bilen..... noen som kjenner til/har problemet??? hvis dette skal skje hvert andre år, så skal dere se bilen kommer for salg (sint) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 12, 2009 Soter...tenker at litt mer olje enn godt er kommer i oljesirkulasjon...stempelringer kanskje...noen som vet noe om det kan være det? Tenker også at kanskje ventilstyringer kan lekke litt, slik at forbrenningsgasser kommer opp i toppen og "soter" oljen før den renner ned i bunnpanna igjen.. Men er vel Longlife denne? Kanskje som du antyder, 15'km intervall og 5w/40 olje? Gått mye? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 12, 2009 (endret) ja longlife ja, har hatt ett intervall på 3000 hittil på olje. trur det var 5 40olje. motorn har gått 123 000 er livredd for ventiltetninger, eller enda værre stempelringer. har brukt en smule olje og mellom intervallene. men som de sa på verkstede så var det ikke unormalt at denne type motor bruker litt på longlife. de hevder de ser igjen dette problemet, (soting, og skifte av sil) på 1,8T og også på 2,0 motorene 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 12, 2009 Long life = tetter oljesilen = må byttes ofte. Kjør vanlig olje du, bytt hver 10k f.eks Jeg bruker 5dl diesel i olje og lar den gå på tomgang i 10-15 min før jeg tapper av alt og fyller på med ny olje. Men dette er opp til en selv hva man gjør. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 12, 2009 5 dl diesel sier du?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 12, 2009 5 dl diesel sier du?? Ja, for og løse opp koks og dritt i motoren, kan jo kjøpe en motor rens til 200 kr også, samme ulla 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 13, 2009 prata me verkstede i dag. har skifta silen. den var halvt dekket igjen av sot og grums, og det låg masse sot-grums i bunnen av panna. be rådet til en ny motorrens etter 100mil med ny oljeskift, for å være sikker på at alt har kommet ut av ganger og dyser..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 13, 2009 Long life = tetter oljesilen = må byttes ofte. Kjør vanlig olje du, bytt hver 10k f.eks Jeg bruker 5dl diesel i olje og lar den gå på tomgang i 10-15 min før jeg tapper av alt og fyller på med ny olje. Men dette er opp til en selv hva man gjør. Altså du fyller på 5 dl dieselolje i tillegg til den gamle oljen som ennå er i motoren?? Litt teit spørsmål sikkert, men aldri vært med å gjøre noe slikt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...