Gjengene til tappepluggen i girkassa er gåene..

Anbefalte innlegg

Skulle bytte olje på girkassa mi og alt gikk veldig fint helt til jeg skulle skru i tappepluggen igjen.. Jeg skrudde den innover, la nesten ikke noe krefter på den, men allikevel så gikk altså gjengene føyka. jeg skjønner ikke hvorfor dette skjedde, gjengene var reine og fine.

Er det noen som har vært utsatt for tilsvarende? Eller er det noen som har noe tips til hvordan jeg kan få fiksa dette uten å ta ned hele kassa?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

du kunne jo prøve å friske dem opp med en gjengetapp om de ikke er helt gåene, vist ikke kan du borre opp til nærmeste overdim og gjenge opp og kjøpe en ny plugg, blir vel litt spon i bunn av kassa etter borringa men det er bare å skylle med olje og helst bunnplugg med magnet etterpå. vet ikke om du kommer til med sånt utstyr jeg uten å ta ned kassa? det er vel ikke mange andre løsninger som er gode

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

helicoil fikser den biffen...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville gått for helicoil Harald, også kjøpe ny org plugg. Men er ikke disse gjengene koniske, eller husker jeg feil... Vet ikke om man får helicoil i koniske gjenger da...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det er ikke koniske gjenger på min iallefall..

Klart, helicoil er jo den beste løsningen, men da må jeg jo borre opp i kassa, pluss gjenge opp og full pakke. Pluss at helicoil på en plugg som ikke skal ta opp krefter er egentlig overkill så det holder.

Jeg kunne jo prøvd å freshe opp gjengene, men jeg er redd det ikke holder. Tror kanskje gjengene er for ødelagt til det.

Ingen som har prøvd sånne koniske rørpropper fra Arvid Nilsson? Det er en plugg med gjenger som er 10mm lang, også får du den i den dimensjonen som original pluggen er, bortsett fra at den koner utover noen mm. Da hadde jeg jo laget nye gjenger med den, pluss at jeg fikk en tetning i de koniske gjengene.

Tror dere det funker? Eller er faren for at jeg ødelegger kassa for stor?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvem selger helicoil utstyr til en OK penge? Må jo ha bor, gjengetapp og full pakke..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville prøvd med en konisk tapp jeg, i prinsippet er jo denne pluggen der kun for å holde olja på plass.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med å lure inn en NPT plugg? 1/2'' blir vel akkurat for liten kanskje?

Må jo gjerne freses litt opp og tappes på nytt, men sponet samler seg jo rett innenfor hullet uansett så skulle være mulig å få alt ut igjen om en flusher igjennom med diesel og olje noen ganger i etterkant...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvem er det som har sånne koniske tapper da? Eller NPT plugger?

Ja jeg tror nok det skal være mulig å få ut sponet.. satser på det iallefall. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanksje noe sånt kunne funka? http://www.jegs.com/i/Moroso/710/39154/10002/-1

3/4" er vel ca 19mm. Pluggen som sitter i kassa originalt er M22x1,5. Blir vel kanskje litt snau, og 1" NPT blir fpr stor? Noen som har de fysiske måla på disse pluggene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det ikke være en idè å få dreid en slik konisk tapp?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanksje noe sånt kunne funka? http://www.jegs.com/i/Moroso/710/39154/10002/-1

3/4" er vel ca 19mm. Pluggen som sitter i kassa originalt er M22x1,5. Blir vel kanskje litt snau, og 1" NPT blir fpr stor? Noen som har de fysiske måla på disse pluggene?

Skal gå med 3/4 NPT, den er stor. Er annen måte å måle slike på enn vanlige rørgjenger av en eller annen grunn.

TESS har iallfall plugger, tapp må vel kunne lånes et sted, forkastelig dyre å kjøpe kun for dette...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har en ganske sikker på att jeg har en 3/4ntp tapp du kan låne om du trenger?

mvh jørgen borge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helicoil sett har Wurth.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har målt noen NPT plugger no. Du må nok på med 3/4''... 1/2'' er 18mm i diameter inni gjengene ytterst og 19mm ca 1cm fra begynnelsen... Dvs 20 og 21mm ytterdim.

3/4'' Derimot er 23mm innvendig i gjengene ytterst på pluggen, og rett over 26mm et stykke lenger inne... SÅ, om du da borrer opp eller freser et hull på 23mm og murer inn en gjengetapp har du deg et nytt og friskt hull;) Bruk gjerne gjengetape da NPT plugger kan være romslige og tetter på gjengene;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hørtes ut som en plan Johnny! Takk for at du gadd å måle for meg. Da skal jeg bare låne eller skaffe meg et 23mm bor, eller der omkring, skal sjekke opp hva en 3/4" NPT gjengetapp må ha av hull.

Jørgen: Ja veldig gjerne. Du hadde hjulpet meg veldig mye om jeg kunne få lånt den! :) Sender deg en PM.

Forøvrig tusen takk for all hjelp gutter, ser ut som problemet kan være løst nå!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du ikke kan låne eller det ikke virker så si ifra Harald, jeg pleier å få gode rabatter hos W¨rth...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.