Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Mulig dette er et dumt spørsmål :o men etter å ha kikket endel på diverse tråder her så lurer jeg litt på hva som ligger i detailing?

Er dette bare et annet ord for bilpleie, eller er det en mer ekstrem variant ? : klø :

 

Har søkt på detailing, men har ikke funnet noe på forumet som har gitt et bra svar..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Detailing er bilpleie ja, men vi som har litt større interesse for dette enn den vanlig forbruker, kaller det detailing. Mest fordi det høres mer seriøst ut, og unektelig kult :P

 

Til mitt forsvar, grunnen til at "detailing" ikke er med i mitt firmanavn er at det ikke passer seg i ei lita bygd med høy snittalder. Folk skjønner ikke hva det betyr, rett og slett. Vet ikke folk hva jeg driver med, får jeg heller ingen kunder. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis "bilpleie" er McDonalds er "detailing" Bagatelle, for å si det slik.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Detailing er bilpleie ja, men vi som har litt større interesse for dette enn den vanlig forbruker, kaller det detailing. Mest fordi det høres mer seriøst ut, og unektelig kult :P

 

Til mitt forsvar, grunnen til at "detailing" ikke er med i mitt firmanavn er at det ikke passer seg i ei lita bygd med høy snittalder. Folk skjønner ikke hva det betyr, rett og slett. Vet ikke folk hva jeg driver med, får jeg heller ingen kunder. ;)

 

Oki, så for de som er inne i "sjargongen" på kalles det detailing selv om det egentlig er det samme som bilpleie altså :P

 

Nå er ikke jeg mer enn litt over 30 men jeg må innrømme at jeg ikke var helt klar over akkurat hva detailing var jeg heller :o

hehe ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki, så for de som er inne i "sjargongen" på kalles det detailing selv om det egentlig er det samme som bilpleie altså :P

 

Nå er ikke jeg mer enn litt over 30 men jeg må innrømme at jeg ikke var helt klar over akkurat hva detailing var jeg heller :o

hehe ;)

 

Det er i bunn grunn ikke det samme som bilpleie, bilpleie er de firmaene som driver kun ut og inn vask, polering osv...

Detailing er på ett høyere plan enn bilpleie, da jakten på det ypperste av det ypperste stadig pågår....

 

 

Maks glans og våthet i lakken....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt off topic i forhold til spørsmålet, men det blir det samme som når folk sier de har polert bilen sin, fordi de har lagt på voks og tørket det av igjen. Det er å vokse bilen, IKKE polere den ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt off topic i forhold til spørsmålet, men det blir det samme som når folk sier de har polert bilen sin, fordi de har lagt på voks og tørket det av igjen. Det er å vokse bilen, IKKE polere den ;)

 

Jepp, DET er bilpleie. :P

Jeg vil påstå jeg driver med detailing, da jeg går inn for å skaffe best mulig resultat til kunden, dog står det "Bilpleie" i firmanavnet, av ovennevnte grunner ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, DET er bilpleie. :P

Jeg vil påstå jeg driver med detailing, da jeg går inn for å skaffe best mulig resultat til kunden, dog står det "Bilpleie" i firmanavnet, av ovennevnte grunner ;)

samme er det på jobben min viktigste for oss er at kunden er fornøyd og vi gjør det kunden ber oss om.og skulle kunden være misfornøyd med noe retter vi det opp.alt for kunden veit du:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her var det mye bra svar :)

 

Da kan jeg iallefall med god samvittighet si at jeg har stor interesse av detailing :P

Så jeg snoker endel inne på bilpleietrådene her for å lære meg mer og få litt råd og tips..

 

:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå høres detailing unektelig engelsk ut i mine ører.. Hvorfor ikke bruke et norsk ord? Bilpleie er jo fullt ut beskrivende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gå inn på http://www.detailersclub.no Vivan... der er det mye bra å se på....

 

Der var det mye interessant lesestoff jeg skal kikke på ja - har fått lest den Bilpleieguide for dummies nå. Den var både underholdende og lærerik : ja :

 

Må innrømme at jeg har vært "svamp-vasker" inntil nå (til mitt forsvar må jeg tilføye at jeg har brukt ny svamp for hver vask da... :o), men med nylakkert bil har interessen for detailing ;) blitt bare større og større : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Vivian.

 

Bilpleie kan nok i utgangspunktet være et helt greit ord å bruke i forhold til hva enkelte driver med, forskjellen ligger nok i at ved en detail, så er det som ordet antyder, det ligger en noe mer ekstrem og grundig gjennomgang enn ved en vanlig bilpleie.

 

F.eks. vil et bilpleiefirma bruke 3 timer maks på en bil utvendig mens en "detailer" bruker gjerne minimum en dag på lakken alene. Dersom det kommer lakk korrigering i tillegg går det kjapt et par dager for å få det 100% i alle "nooks and crannies" !

 

Kort fortalt kan vi vel sikkert si at en detailer er mer nøye en en som driver med bilpleie.....men det er bare ord til syvende og sist. Kall det hva du vil du !

 

Lykke til !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå høres detailing unektelig engelsk ut i mine ører.. Hvorfor ikke bruke et norsk ord? Bilpleie er jo fullt ut beskrivende.

 

Engelsk eller ei, det er en vesentlig stor forskjell på bilpleie og detailing.

 

Jeg driver ikke med bilpleie, men detailing. Så navnet bilpleie vil ikke kunne dekke min kunnskap og lidenskap for faget nettopp fordi dette navnet blir slått under en kam.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tjah... Spørs bare om det er laget en grense mellom detailing/bilpleie i oversettelsen/de som driver?

"Detailing" er et ord som på engelsk brukes om mer enn bilgnikking, menes vel ikke nødvendigvis at man går mer i detalj---

 

Er selv tilhenger av norske ord i det norske språk, så jeg kaller det bilpleie.

Med den nye oppblomstringen av interesse på dette feltet siste årene er det vel ikke lenge før det heter "gullvask med detailing" på Statoilvasken....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er Wikipedias forklaring på detailing.

Auto detailing is the performance of an extremely thorough cleaning, polishing and waxing of an automobile, both inside and out, to produce a show-quality level of detail. It can be practiced for personal satisfaction, and it is also performed to prepare a car for a Concours d'Elegance (often shortened to just Concours), a car show that features the appearance of cars....

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Detailing

 

Kom plutselig på at jeg kunne slå det opp der : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.