#1 Skrevet Mars 15, 2009 Hallo! Jeg lurer på en sak.. På S4'n så har jeg analog trykksmåler, og den digitale i dash'n. Men hvor mye skal disse bilene ligge i vacuum? (på tomgang) Min analoge ligger på -6/7 bar og ca 0.4 på den digitale. Er dette veldig avhengig av været ute eller? Mads 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 15, 2009 Den i dashen skal du i hvertfall ikke stole på, der får jeg alt fra 0.2 til 0.7 avhengig av dagsform! Tipper allikevel rundt 0.4 er 'normalt', og det er vel om ikke mye, så i hvertfall litt avhengig av motortemp og 'været'. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 15, 2009 Jo, har fått på følelsen av at den digitale ikke er til og stole på nei.. Tror det har mye og si for det atmosfæriske trykket ute (høy/lavtrykk?) ..Derfor jeg har montert analog Men har du analog måler, og hva ligger den på når du står på tomgang? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 15, 2009 har en digital greddy.. ser omtrent aldri på den. så husker ikke nøyaktig ka den er, men tror den ligger på -0.6 -0.7 hvis eg husker riktig på tomgang... kan sjekke seinere.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 16, 2009 Åkei, kanskje bilen min ikke er ute på kjøret (-0,6/0,7 ) alika vell da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 16, 2009 Min i dashen ligger på 0.3-0.5 litt avhengig av vær og motortemp. Kald motor gir høyere verdi. Altså 0.5 på instrumentet. Da ligger jeg vel på -0.6 på den analoge. Min digitale er faktisk ganske nøyaktig, og viser ganske likt som den analoge. Men nå er både motor, ladetrykksstyring, map og ecu originalt på min Med chip så blir det nok verre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 16, 2009 0.4bar overtrykk, er det samme som -0.6bar vakuum 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 16, 2009 0.4bar overtrykk, er det samme som -0.6bar vakuum I hvilken sammenheng får du over- og undertrykk til å være det samme? 0.4barA er det samme som -0.6bar. Dette blir vel undertrykk / vakuum uansett? Hvis man ikke ser totalt bort ifra atmosfæretrykket. 1barA (eller 0.998 for å være nøyaktig) er atmosfæretrykket, og 0.4bar overtrykk vil bli 1.4barA. Men hvis jeg forstår deg riktig, så er det du mener at når instrumentet viser 0.4barA, så er det det samme som -0.6bar? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 16, 2009 Min erfaring er nå iallefall at det digitale instrumentet i dashen viser forholdsvis riktig på faktisk overtrykk, fra 1.0 og oppover. Men fra 0.2 - 1.0 er den ofte litt på tur. Finner det viktig å presisere at dette er erfaringer gjort med helt original bil, slik den kom fra fabrikk Det er vel uansett anbefalt å ikke stole på måleren i dashen, men montere en ekstern måler i tillegg dersom man trenger full kontroll over hvilket trykk man kjører. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 16, 2009 (endret) Åkei, da ser det ut for at vi alle ligger braa likt.Og at det da ikke er noe feil med min bil.. Min ligger meldom -0.6 og -0.7 bar Eneste er at, så snart trykket passerer 1.6 i den digitale måleren (0.6 bar's trykk?) så legger stopper den, og må føle den analoge videre.. Tenkte egentlig at om jeg hadde noe feil med vacuumet på bilen, så ville disse verdiene på tomgang bli forrandret? Denne vacuum kabelen til dash måleren, hvor går den? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 22, 2009 Åkei, da ser det ut for at vi alle ligger braa likt.Og at det da ikke er noe feil med min bil.. Min ligger meldom -0.6 og -0.7 bar Eneste er at, så snart trykket passerer 1.6 i den digitale måleren (0.6 bar's trykk?) så legger stopper den, og må føle den analoge videre.. Tenkte egentlig at om jeg hadde noe feil med vacuumet på bilen, så ville disse verdiene på tomgang bli forrandret? Denne vacuum kabelen til dash måleren, hvor går den? Vakumledningen går direkte inn på ECU'en. Og ECU'en gir signal til dash'en. Dvs... Dersom det stemmer at dashmåleren din stopper på 1,6. Så TRUR ECU'en din at det er 1,6 som er trykket, uavhengig av hva analogmåleren din sier. Det kan fort bli dyrt. For du kan i teorien kunne kjøre motoren på MYE høyere trykk enn den tåler, uten at motoren kutter. Også regner jo ECU'en ut hvor mye bensin du trenger ut ifra temperatur, trykk osv... Dersom trykket er feil, vil du kunne resultere i feil blanding også. Men lambdaen vil nok kunne fange opp det... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 15, 2013 Hvis man har vasse kammer med og/eller overlapp vil det bli sugd litt eksos inn i innsuget ved lavt turtall som gir en litt stygg tomgang og lavt vakum. ECU ser 0bar som absolutt vakum. 1bar er atmosfære trykk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 15, 2013 ECU ser 0bar som absolutt vakum. 1bar er atmosfære trykk Det betyr 2.5bar i dashn er samme som min analoge på 1.5bar? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 17, 2013 Det skal stemme ja! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...