(Bilpleie) Er det håp for Passaten vår?

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg og samboeren (les: jeg) har kjøpt oss ny bil.. ikke helt ny, men en 01 passat stv med 160k på telleren.

 

Vasket bilen i dag, og fikk meg egentlig litt sjokk.. Det er fullt av nupper langs siden på bilen, og fargen på dem er type rust. Er det noe håp for dette, og hvem kan jeg henvende meg til? Kanskje noen i klubben driver med slikt?

 

Her er et bilde for å illustrere:

 

IMG_5528.jpg

 

IMG_5530.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

CLAY! : smil :

Null problem å fjerne dette :)

 

Nærmest deg vil jeg anbefale Ørjan Andreassen eller Bernhard Brynildsen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får fort slike om vintern pga fjols med piggdekk. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Clay;)

 

Null problem og fikse det selv heller;) Hvis det gjøres riktig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

CLAY! : smil :

Null problem å fjerne dette :)

 

Nærmest deg vil jeg anbefale Ørjan Andreassen eller Bernhard Brynildsen.

 

 

Disse driver med bilpleie?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eventuelt kan du bruke en svamp med avfetting på, og gni det av etter vask.

 

Men clay er enklest.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette går vel av med vanlig avfetting? Nesten som tjære som setter seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prickbort fjerner nok mesteparten av dette ja, men da bør du polere etterpå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for svar folkens! Jeg får prøve å finne noen som vil tjene en slant på å jobbe litt med bilen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er plenty av folk i området der du bor som kan fikse dette for deg, men du klarer det fint selv. Her er enkle og lett tilgjengelige produkter som du kan få tak i uten å måttte gå til en nettbutikk.

 

1. Kjøp deg:

- Turtle Prewash-T Extreme nano-Tech fra Clas Ohlson

 

- Klebemasse på Clas Ohlson

 

- Sonax Glansshampo på Clas Ohlson

 

- Vaskehanske på Rema 1000/Coop Obs

35_424730366_hoved.jpg

eller en microfiber washmitt fra Meguiars hos Bilxtra

P_111_x3002_MicroFibreWashMitt.gif

 

- NXT gen tech wax som du får på Bilxtra.

waxfv3.jpg

 

2. Grundig avfetting der det trengs, la det virke noen minutter

3. Høyttrykkspyl hele bilen

4. Vask hele bilen med shampo og hanske (IKKE svamp, den lager riper). Bruk to bøtter, en med såpevann og en med vanlig vann. Etter å ha gått over med hansken et sted, dypp den i det vanlige vannet før du dypper den på nytt i såpevannet. På den måten fjerner du dritt på hansken mellom hver gang.

5. Dersom du etter dette fremdeles kjenner nupper i lakken, åpner du pakken med klebemasse og lar denne gli forsiktig over det nuppete området. Sørg for at området du drar over klebemassen med er skikkelig vått. Jeg pleier å bruke en sprayflaske med litt tynn tynn shampo blanding i og spraye på før jeg drar over.

6. Vask der du har brukt klebemasse om igjen.

7. Tørk bilen og om du er fornøyd legger du på et lag med NXT gen tech wax.

 

Dette er en veldig enkel guide med enkle og helt greie produkter. Prøv da vel !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke for å være kritisk (selvom dette høres kritisk ut). Men det lønner seg heller å begynne med gode produkter som er egnet for formålet.

 

Clayer man med klebemasse, kan man skade lakken. Siden produsent av klebemasse ikke har testet eller godkjent produktet for slik bruk, har ikke produsent noe "ansvar" for dette, man har ingen klagerett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke for å være kritisk (selvom dette høres kritisk ut). Men det lønner seg heller å begynne med gode produkter som er egnet for formålet.

 

Clayer man med klebemasse, kan man skade lakken. Siden produsent av klebemasse ikke har testet eller godkjent produktet for slik bruk, har ikke produsent noe "ansvar" for dette, man har ingen klagerett.

 

Helt ok, jeg ville bare gi mitt innspill. Bruker produktet selv forsiktig og har ikke hatt noe problemer. Og så er det lett tilgjengelig. Vil uansett tro at man også kan skrape lakken med en Riccardo bar ved feil bruk !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg stiller meg kritisk til er at man kan skade lakken med klebemasse ved riktig bruk.

 

Hvis man gjør alt riktig med f.eks Meguiar's, og fortsatt skader lakken, har man iallefall en viss rett til å klage på produktet.

De pengene man sparer på å kjøpe klebemasse, kan man fort måtte bruke på ny lakk.

 

Klebemasse er kanskje en god ting til vinterfelger og vinduer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg stiller meg kritisk til er at man kan skade lakken med klebemasse ved riktig bruk.

 

Hvis man gjør alt riktig med f.eks Meguiar's, og fortsatt skader lakken, har man iallefall en viss rett til å klage på produktet.

De pengene man sparer på å kjøpe klebemasse, kan man fort måtte bruke på ny lakk.

 

Klebemasse er kanskje en god ting til vinterfelger og vinduer.

 

Point taken, men vil anbefale deg å lese hva som står bak på den pakken du kjøper på Clas :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At det mer eller mindre er en all purpose nuppe borttaker. Denne + blu-tac er prøvd med hell, men jeg kan heller ikke som du sier garantere for at man ikke skader lakken ved å bruker dette. Litt sunt folkevett og tålmodighet så går det som regel bra. Jeg følger VELDIG nøye med når jeg bruker "simple" produkter for å unngå riper. Og for all del - en clay bar til 300-400 kroner gjør jo absolutt susen ! Og da er det jo bare å ta turen til kazzper på godkjemi.com, Ketil på Scandicshine.no eller Megs clay hos Bilxtra....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.