Spørsmål om 2,5 tdi V6 99mod 150hk , som eg ikkje finner svar på

Anbefalte innlegg

Har eit par spørsmål, som eg ikkje har greid å lese meg til i andre tråder, eller info på nettet.

 

Der står en vakum klokke i begynnelse på innsugsmanifoilden, denne styrer en flapper ventil som struper struper luften når denne er stengt. Kan noen forklare meg misjonen til denne ventilen. Eg forstår ikkje nytten denne gjør?

 

Kan noen gi meg litt detalj info om turboen på denne bilen.

Blir skovlene vridde av gravitasjons kraften, eller er desse styrt av vacum klokka? Eller er denne kun for bypass av luften?

Hva er orginalt maks turbo trykk på denne bilen?

 

MVH

Kay

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ventilen er en såkalt anti-shudder ventil, det vil si den stenger når du skrur av tenninga for å kvele motoren fortere og unngå ristinga. Den er der også for å kunne kvele motoren ved feil som f.eks. runaway (tettningene går i turboen og motoren mater seg selv med olje og turtallet går i taket). De gamle TDi motorene uten denne ventilen greier ikke stoppe motoren før det er for sent, da det ikke hjelper å skru av tenninga og kvele bilen går heller ikke da den bare vil spinne helt villt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skovlene blir styrt av vakuum og er en såkalt VNT turbo med variabel geometri istedenfor konvensjonell wastegate. Turboen er en Garrett GT2025V, husker ikke hvilket ladetrykk den gir originalt/chippet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding.

 

Må denne ventilen ha vakum for og være åpen, eller er det motsatt. (Hode mitt sier at den må ha vakum for og være åpen)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

må ha vacuum for å være åpen ja

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og med gamle morkne slanger så får du trøbbel. Dette er en av grunnene til at feilsøkning på denne motoren bør innbefatte grundig kontroll, evt bytting av de tynne slangene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og med gamle morkne slanger så får du trøbbel. Dette er en av grunnene til at feilsøkning på denne motoren bør innbefatte grundig kontroll, evt bytting av de tynne slangene.

 

Har byttet alle vacum slanger og returslangene til dieseln. sett over alle andre slanger. Alt ser fint ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

gåen turbo var årsak til mine problem

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.