Hvordan demontere hjulopphenget på min A4? Får ikke ned demperen.

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har møtt på et lite problem jeg.

Fikk senkefjørene mine her i forige uke, og skulle prøve å montere de her på fredagen.

Men så oppdaget jeg at her var noe som jeg aldri har vært borti før.

Har senket mange biler, og demontert dempere og fjører mange ganger før! Men aldri vært borti den typen oppheng som er på Audien.

Så her trenger jeg nok litt hjelp. Hvordan går jeg fram for å få ut demperen min og kan bytte fjøra?

Tenkte jeg måtte løsne de de to stagene i toppen (Bærebro?) Men ikke pokker om jeg fikk ut den skrua inni der.

Det var en mutter på ene siden, også syns jeg det så ut som om den var gjenget inni godset der hvor disse stagene var presset nedi? Så er livredd for å knekke bolten inni der. Ser selv at dette blir ikke noe godt forklart men rekner med at de som har gjort dette før kanskje forstår litt av hva jeg mener?

Er i utgangspunktet ute etter om noen kan fortelle meg hvordan jeg skal gå fram for og lettest få ut støtdemperen min og hva jeg evt må løsne..:)

 

Mvh Tor Erik Meland

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den bolten er et helvete å få ut, å det spessielt på A4 B6 pga det er alu.spindel og stål bolt

Det du kan gjøre (om du ikke har tilgang på spessverktøyet til å få ut bolten) er at du løsner ned hele spindelen framme.

Løsne bærekuler nede, løsne drivknuten, skru løs endeleddet og skru vekk caliperen + ledniger til Abs og evt.br.kloss føler

 

Da har du hele spindelen med øvre armer og demperfestet ute. Det høres egentlig voldsomt ut, men det er igrunn veldig grei jobb:)

Knekker du skruen må du sannsynligvis til med samme jobben uansett for å borre ut skruen: dum :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er livredd for at bolten skal knekke sånn som den er nå ja :( Var ikke mye jeg fikk skrudd den ut, så skrudde den bare inn igjen jeg. Og nå ser det nesten ut som om den er blitt litt skjev.. Så det er den som må ut altså? Da må jeg vel nesten demontere hele forstillinga da jo? Hvordan skal jeg få bolten ut uten at det knekker da? Ser for meg at det kan bli en del arbeid og få ut den bolten om den knekker inni der: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sett litt på den linken men er fortsatt litt usikker ang den bolten jeg altså.

Er redd den skal knekke om jeg skrur mer på den.

Er det helt nødvendig og ta ut den bolten for og demontere altså?

Er det ingen andre måter jeg kan få ned fjørbeinet på?

Ser for meg at det kan bli litt arbeid og demontere hele spindelen med lager og alt?: gråter :: klø :

 

Er avhengig av bilen til daglig egentlig, så hadde håpt på at jeg skulle slippe og knekke bolten sånn at bilen må stå ei stund.

Spesialverktøy, hva er det egentlig jeg trenger da?

Levere inn bilen for skifte av fjører er noe jeg helst vil slippe da dette ville være litt nedtur igrunn: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, bytta fjærer på en -98 A4 en gang. Der var det enkelt, kun 3 skruer å løsne i motorrom til toppen av hvert fjærbein foran, også noe nede og deretter ut med hele beinet.

 

Men er vel helt ulikt på en 2003 modell som du har tenker jeg..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du løsner fjærbeinet, oppe og nede. Så løsner du begge de øvre bærearmene inne ved demper. Og voila, så får du ut fjærbeinet. Har gjort dette en del ganger, da den sorte bolten er ett reint mareritt å få ut på B6 karosset.

 

;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker! Da må dette prøves ut.

Kikka litt inni der men virka som et håpløst prosjekt da det var rimelig trangt.

Men etter noen timer med prøving av å få ut den bolten så er jeg nesten villig til og prøve hva som helst av andre muligheter:p

 

Med andre ord jeg trenger ikke røre den bolten da? Det var en stor lettelse og høre! :)

 

Fikk på 18" idag og nå MÅ jeg bare få den nærmere jorda

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du løsner fjærbeinet, oppe og nede. Så løsner du begge de øvre bærearmene inne ved demper. Og voila, så får du ut fjærbeinet. Har gjort dette en del ganger, da den sorte bolten er ett reint mareritt å få ut på B6 karosset.

 

;)

 

God Plan:) er nesten flau over at jeg ikke tenkte på dette selv: flau :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer ikke så bra den "how-to" beskrivelsen det er linka til lenger opp her likevel da..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1stk bolt på nedre bærearm. 2små muttere oppå ved fjærbeinsskåla:)

trenger ikke røre de små øvre bærearmene, heller ikke de 3 store boltene oppi motorrom.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.