Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har nesten kjøpt en A4 2,4 Quattro Avant.

Dekkene som står på den er 235/45/17 bak, og 225/45/17 foran.

Er dette en kombinasjon som vil bli godkjent ved kontroll?

Hvor finner en eventuelt ut slikt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk det med Møller. Hvis dette er typegodkjent av de så er det ikke noe problem

i en kontroll.

 

Det er ganske sikkert 235/45 x 17 som er "standard" på bilen din. A4 med S-Line

pakke kommer std. med den dimensjonen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

 

Har nesten kjøpt en A4 2,4 Quattro Avant.

Dekkene som står på den er 235/45/17 bak, og 225/45/17 foran.

Er dette en kombinasjon som vil bli godkjent ved kontroll?

Hvor finner en eventuelt ut slikt?

Er det så lurt å bruke ulike dimensjon og dermed rullediameter på Quattro? Vil ikke det "skurre da"?

 

(forresten: Kul avatar - min gamle bil du har bilde av der ...;) .... eller i alle fall heeelt lik... )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det vet jeg ikke... får ikke bilen før i neste uke. Men får vel ikke testet det før til sommeren :)

 

(Var din gamle bil en 98 mod 2,4 V6 Quattro avant?? )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så vidt meg bekjent så er det kun lov med forskjellig dimensjon på felgene hvis det er levert originalt, dette vil da stå i vognkortet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det så lurt å bruke ulike dimensjon og dermed rullediameter på Quattro? Vil ikke det "skurre da"?

 

 

det er i hverfall krise på en syncro, men det kombinasjonen dekk ryker viskose koblingen i en syncro etter noe kilometer.

 

ikke sikkert det er så kritisk på Quattro, men det hørtes nå ikke sunt ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har i alle fall blitt rådet til å IKKE engang kjøre med to nedslitte dekk og to helt nye pga. forskjell i omkrets og rullediameter på Quatrro.

 

Dette var rett nok ifm. en eurpoatur hvor hastighetene er litt andre enn her hjemme, likevel...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har i alle fall blitt rådet til å IKKE engang kjøre med to nedslitte dekk og to helt nye pga. forskjell i omkrets og rullediameter på Quatrro.

 

Dette var rett nok ifm. en eurpoatur hvor hastighetene er litt andre enn her hjemme, likevel...

 

Dette høres vel litt rart ut gjør det ikke?:confused: jeg mener hvis systemene ikke tåler mer enn at de ryker hvis to av dekkene er slitte?? To forskjellige dimmer skjønner jeg jo, for det blir jo endel forskjell i rulleomkrets, men to slitte?

 

Da vil hvertfall ikke jeg ha Quattro hvis det ryker så fort...: nei : hva hvis hjulstillinga mi er skjev uten at jeg merker det da. Først når Quattroen tyker så merker du at hjulstillinga må justeres

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:confused: Er det noen som vet sikkert at "quattroen" tar skade av denne forskjellen. Har nå regnet ut på en dekk kalkulator at det er 1,42% forskjell på dekkene. :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ganske sikkert 235/45 x 17 som er "standard" på bilen din. A4 med S-Line

pakke kommer std. med den dimensjonen.

 

235/45-17 er vel standard på nye A4'en med S-line.

Gamle A4'en (B5) hadde vanligvis: 195/65-15, 205/55-16 og 225/45-17.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er greit nok det. Tviler ikke på at 235 passer. Det jeg lurer på er om 225 fremme og 235 bak vil føre til problem med tanke på quattro. Dekkene står allerede på bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I intruksjonsboken til min A4 2003 modell står det (s.289):

 

"På biler med firehjulsdrift må alle hjul ha samme dekk av samme dimensjon, fabrikat og profil, slik at drivverket ikke blir ødelagt på grunn av stadige omdreinings differanser. Derfor må det bare benyttes reservehjul i orginal dekstørrelse

...

Desom reserverhjulet er ulikt de andre hjulene - ved f.eks. vinterdekk eller brede dekk - må reservehjulet kun brukes for en kort stund og du må kjøre forsiktig."

 

Resten er vel opp til deg selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

og så står det også:

 

Firehjulsdriftens levetid påvirkes imidlertid ikke av at dekkene har ulike slitasje

 

--> (Stian): så der tok jeg litt feil.... :rolleye:

 

Uansett:

 

Når dekkene har ulik rulleomkrets må en eller annen diffrensial ta opp dette om du ikke vil hoppe rundt svingene. Denne vil selvsagt belastes mye mer om forholdet mellom akslene er permanent forskjelligt, enn om det kun er ved svinger etc. den skal ta opp forskjellene.

 

Hvis du noen gang har prøvd å kjøre en "ordntlig" forehjulstrekker (type Toyota Pic-Up, Land Rover etc) med 100% sperre mellom for- og bakaksel - med full sving på tøff asfalt med brede dekk - da du hva jeg snakker om... Du "kjenner" av aksler og ledd svir seg i smerte.... Og da kjører du ikke i 100 km/t akkurat... Knakk transfer kassa på en av Suzuki jeepene mine på dette.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.