Anbefalte innlegg

Var ute og luftet den gamle golfen min i finværet i går, men mot slutten av turen oppstod det et par problem. Først kuttet blinklysene ut, dvs indikatorlyset i dash'en lyser konstant. Uvisst om blinklysene lyser konstant, har ikke sjekka. Jeg tenkte at rele'et hadde tatt kvelden, og stussa ikke mer over det igrunn.

Men da jeg kom hjem og hadde satt bilen på plass oppdaget jeg et par ting til da jeg SKRUDDE AV tenninga. For det første lyste indikatorlampa for lading konstant, etter at tenninga ble skrudd av. Denne slukket kun når jeg skrudde på tenninga igjen. I tillegg lyser nærlysene konstant, selv om tenning og lysbryter er avslått. Tenker nå at alle feilene henger sammen, inkl blinklysene.

Første jeg tenkte var fukt et eller annet sted, ettersom det var litt vann på veiene enkelte steder, men jeg har også vært borti tull med fjernlysbryter/tenningslås på golf II.

 

 

Har ikke hatt tid til å se på det ennå, men tenkte begynne å feilsøke i løpet av dagen. Noen som har noen mening om hvor feilen kan ligge? Det er forøvrig koblet opp kjørelys på bilen fra gammelt av, med 2 rele'er i motorrommet(om dette kan ha betydning)

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som vet?

 

Har tittet litt på det i dag, men har ikke blitt mye klokere.. Har fjernet kjørelysreleene og tilhørende ledninger, så nå fungerer lysene på vanlig måte. Så lysene lyser ikke lenger når tenningen er avslått som de gjorde som nevnt i innlegget over. Jeg har også fått blinklysene i gang igjen, var dårlig kontakt i bryteren så det hadde ingenting med hovedproblemet å gjøre :)

MEN indikatorlampa til batteriet lyser fortsatt når jeg skrur av tenningen. Den slukker hvis jeg kobler fra dynamoen, men er usikker på om det er der feilen kan ligge.. Har gått over det meste av ledninger, koblinger og jordingspunkter uten at jeg har funnet noe mistenkelig...

 

Anyone...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bakstykket på tenningslåsen kanskje? Velkjent problem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde å Koble fra tenningslåsen, men ladelampa og frontlyktene lyste fortsatt. Så da kan jeg vel utelukke tenningslåsen. Testet det før jeg fjernet de uoriginale "kjørelysreleene" med tilhørende ledningsvirvar.

 

Tror feilen ligger i motorrommet et sted, muligens i dynamo'n...?

Men uansett, takk for alle svar :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flere forslag/meninger? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viste seg at det satt en 24 volts regulator i dynamo'n! Oppdaget det da jeg målte ladespenningen og den ladet over 16 volt. Kjøpte ny regulator, og fikk montert den, men nå ladet ikke dynamo'n noe lenger.. Antakelig har vel "diodebrua" gått åt skogen som følge av feil regulator?

Har fått tak i "ny" brukt dynamo som fungerte sist den var i bruk, så jeg får prøve igjen i morgen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lysende eller glødende ladelampe ved avslått tenning er et tegn på at diodene i dynamoen er ødelagt, de har nok ikke tålt overspenningen forårsaket av 24V-regulatoren du fant der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ny brukt dynamo montert, ALLES GUT! Ingen lamper som lyser når de ikke skal, og normal ladespenning :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.