Touran- lav KM, clutch defekt

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en Touran som har gått 58000km. Dette er garanterte kilometer og bilen har kun en gang dratt en tilhenger, og aldri grisekjørt eller vært kvasst behandlet. Heller aldri vært chippet.

Det er en 2,0 TDI 05 modell med 6-trinns manuell.

Nå har den begynt å slure på clutchen!

Hvordan kan det ha seg?

Snakket med forhandler lokalt i dag. De sier at det er clutch eller evt. også svinghjul.....

Bilen er bruktimportert, så får ikkeno på garanti. Hva med VW. Bør ikke de ta noe av det? Skal vel ikke være slik?

Bytte av clutch kommer på 12500kr.

Hvis svinghjulet også er defekt, så er det 6-7 tusen ekstra.

En av glødepluggene er også defekt, det var 1600kr i deler tror jeg.samt at jeg har kostet på bilen langt over 10000kr det siste året på rep. webasto, ny nivåføler xenon og noe i motorstyring.

Ny reg.reim til sommern når bilen når 5 år kommer på 10200kr med vannpumpe.

Synes det er helt for j......... på en såpass ny og lite kjørt bil, hva mener dere??

Det vil jo si rundt 40 lapper utenom service på et år på en bil som har rullet 58000km.

Hva mener dere med clutch og svinghjul, er det verdt å prøve seg på VW om de vil dekke noe av det?

Hvis de ikke vil det, tror jeg faktisk jeg vil bytte til annet bilmerke neste gang. Er ikke imponert over VW kvaliteten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

her får du ikke dekket noe uansett hva du gjør siden bilen er bruktimportert.clutch regnes som slitedel vill jeg å tro,så på en så gammel bil hadde du nok ikke fått dekket noe selv om bilen hadde vært kjøpt i norge og hadde hatt 5 års reklamasjonsrett.

ikke noe problem å slite ut en clutch på 10.000 for å si det sånn,ikke så lett å vite hvordan bilen din er blit kjørt før du kjøpte den,kan likegodt være "bruker" feil som om det er noe galt med delen.

 

sure penger ja! men er sånn med bil,alltid mye uforutsigbare utgifter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja alder taler jo imot, men kilometeren er jo ikke akkurat høy med tanke på feilene som har oppstått. Og VW tar jo enkelte ting på såkalt kulanse. Og svinghjul er jo kjent problem på disse bilene, samt at det da tar clutchen. Noe grå guffe visstnok fra svinghjulet som renner inn i clutchen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

svinghjulet er problem på disse.. Byttet på min på 45.000km, men da innenfor 3 år

:( sure greier hvis du ikke får noe dekket!

 

har hørt om tidlig clutsj på disse bilene på rundt 70´

58 var jo tidlig!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det dobbelmassesvinghjul på denne? Det er vel et kjent problem isåfall. Har nylig byttet clutch og svinghjul på firmabilen, Transporter T5, etter ca 40000 km på garanti.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv touran 2005 med samme motor å gir. den har nå gått 202000 km. ingen tegn til dårlig clucth eller noe i motoren.

Jeg har kjørt mye med henger, tilogmed henger på over 2 tonn uten noe problem.

Er du sikker på at bilen ikke har litt justert tilbake på kmteller før den ble tatt inn?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv touran 2005 med samme motor å gir. den har nå gått 202000 km. ingen tegn til dårlig clucth eller noe i motoren.

Jeg har kjørt mye med henger, tilogmed henger på over 2 tonn uten noe problem.

Er du sikker på at bilen ikke har litt justert tilbake på kmteller før den ble tatt inn?

Tilbakejustert? Ja det er jeg 100% sikker på at den ikke er. Bare en eier før meg, og den ble handlet av meg hos VW forhandler.

Har full historikk og alt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

svinghjulet er problem på disse.. Byttet på min på 45.000km, men da innenfor 3 år

:( sure greier hvis du ikke får noe dekket!

 

har hørt om tidlig clutsj på disse bilene på rundt 70´

58 var jo tidlig!!!

Ja fanken heller. Skal sjekke mer om VW greier å få til noe, men det tviler jeg på.

Det er jo import, så det må jo være om de får noe fra VW.

Forventer i allefall at de prøver. Men er ikke imponert egentlig over hele Volkswagensystemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sånn er det å kjøpe import.Hadde den vært ny i Norge hadde importør lett dekt den jobben med deler.

Kjøp ny i Norge neste gang.Dårlig clutch er ikke noe "kjent" problem,men svinghjulet derimot.

Clutchen burde holde lenger enn 60.000km,men det er veldig avhengig av fører også.

 

Håper det ordner seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat bytta komplett clutch kit ink enkelmassesvinghjul.

 

selve lamellen var helt ok den, fin trykkplate er det orginal på dem så det er ikke noe stress.

Problemet er det forbanna dobbelmasse svinghjulet , mitt var helt ødelagt ! ikke rart den slurra.

 

Men må si at det tar skikkeli tak nå etter satsen jeg kjøpte hos KRB (SPEC) stage3+ hjelper godt med enkelmasse.

Men fy fader til en fæl lyd !! hihi..høres ut som en Dieseltraktor ifra tidlig 80 tall.

 

lykke til

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sånn er det å kjøpe import.Hadde den vært ny i Norge hadde importør lett dekt den jobben med deler.

Kjøp ny i Norge neste gang.Dårlig clutch er ikke noe "kjent" problem,men svinghjulet derimot.

Clutchen burde holde lenger enn 60.000km,men det er veldig avhengig av fører også.

 

Håper det ordner seg.

 

Ja der er litt risiko med import. Enig i det:)

Men måtte rett og slett til Tyskland for å finne bilen jeg ville ha. Ville ha mye utstyr og lav kilometer.

Fant rett og slett ikke en så bra utstyrt bil i Norge. Og jeg sjekket overalt. Kronemessig sparte jeg jo også litt da.

Men hvis dette er nettopp et kjent problem, så burde VW i Tyskland ta noe av det.

Det er visstnok svinghjulet som slipper noe grått gørr sier de, og så går det i clutchen.

Det er en familiebil, og har vært det siden ny, så den er ikke "grisekjørt"

Da burde det ikke bety noe hvor den er kjøpt ny, og hvor den er nå.

Men skal sjekke litt mer med VW og se hva de sier. Kan jo være at de kan få til noe. Jeg kjøper alt hos lokal forhandler, og tar servicer der, så jeg hører litt mer med dem om de kan prøve på noe overfor VW.

Forhandleren er ok, men begynner å bli skeptisk til Volkswagens kvalitet. Kjørte Ford i svært mange år, og opplevde aldri noe sånt. Her er det jo snakk om flere uavhengige feil som er kostbare og helt unaturlig i forhold til alder, KM og bruk. Liker bilen svært godt, men oppfatter jo ikke akkurat bilen som bra kvalitetsmessig.

Får jo håpe det ordner seg greit. Hvis ikke tror jeg at jeg prøver å få delene selv fra Tyskland, og får noen til å ordne det for meg.

Det er rett og slett sykt mye penger å hive ut på såpass ny bil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig ho kjerringa som hadde den før, ikke hadde helt føling på venstre foten.... Det er kanskje derfor hun kjøpte en med DSG gearkasse etterpå ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hold oss oppdatert da

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig ho kjerringa som hadde den før, ikke hadde helt føling på venstre foten.... Det er kanskje derfor hun kjøpte en med DSG gearkasse etterpå ;)

HAHAHA den var god: smil : Hun kan jo rett og slett ha vært lam i beinet hehe. Ja vi får se i morgen når du snakker med sjefen om de kan ta en titt i morgen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hold oss oppdatert da

 

Skal det. Den slurer mer i dag enn i går: gråter :

Så der er noe spooky på gang.

Håper å få undersøkt saken i morgen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk bilen inn på verksted i dag. Lokalt VW-verksted.

De hadde ute starteren for å se om de så noe gørr etter svinghjulet.

Det fant de ikke, så de mente faktisk at det kun var clutchen.

Fikk også pristilbud med ganske bra rabatt, så jeg får se hva jeg gjør.

Får tilbud på annet ikke-VW verksted på mandag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har 2005 mod touran 2,0 140 dsg

 

Har bytta

starteren for den var visst dårlig og kunen ødelgge kransen.7000kr

styre enheten på webasto 10000kr

nå har toppakninga tatt kveld så må fylle kjøleveske en gang i mnd. (11000kr)

svinghjulet er visst dårlig, hører kakling som kommer og går når den står på tomgang (17000kr)

turboen "hopper av" når jeg kjører forbi eller aksellerer lenge så må starte bilen på nytt for at den skal funke igjen.

 

priser fra lokalt verksted.

 

Hvor får jeg tak i svinghjul og toppakning billigere enn org evt? Får en kammerat som jobber hos vw til å bytte på kveldstid. Men hørte det kosta 7000kr for kun svinghjulet originalt.

 

Kommer til å selge bilen etter jeg har reparert alle mangler og kjøpe meg et helt annet merke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er null stress å ta livet av en clutch på sånn km i en tdi med så mye moment. litt tung venstrefot som hviler litt lenge på pedal etter girskift mens man starter å gi på igjen så varer ikke en slik clutch mange 1000km.. maaange som ikke kan kjøre riktig sånn sett som ikke veit at de gjør noe galt.. veit jo ikke hvordan forige eier kjørte. utalelse utifra flere 100 prøvekjøringer over mange år i møllersystemet sammen med kunder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat bytta komplett clutch kit ink enkelmassesvinghjul.

 

selve lamellen var helt ok den, fin trykkplate er det orginal på dem så det er ikke noe stress.

Problemet er det forbanna dobbelmasse svinghjulet , mitt var helt ødelagt ! ikke rart den slurra.

 

Men må si at det tar skikkeli tak nå etter satsen jeg kjøpte hos KRB (SPEC) stage3+ hjelper godt med enkelmasse.

Men fy fader til en fæl lyd !! hihi..høres ut som en Dieseltraktor ifra tidlig 80 tall.

 

lykke til

 

Hvordan vil lyden forandre seg? På tomgang bare eller? Plagsomt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis jeg ikke husker helt feil er det en ventil,antagelig til hydraulikken til clutchen som er svakhet på disse,som ikke fungerer som den skal,mener denne er byttet på endel av disse første touranene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan vil lyden forandre seg? På tomgang bare eller? Plagsomt?

 

den høres ut som en ducatri 996 på tomgang når den står i fri.. ellers ingen lyd. får sånn raslelyd fra drevene i girkassen, da motorpulsene går rettinn i de frittløpende drevene i girkassen:) ingen fare bare en sånn rasle lyd ala ducati:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er det med garanti gjennom de du kjøpte den av i tyskland, er det noe regler om det siden bilen er eksportert fra tyskland?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som vet hvor jeg får tak i svinghjul når jeg har DSG kasse? Evt andre steder enn NBS som selger ny eller overhalt turbo? Møller-ny blir nok ikke aktuelt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.