#1 Skrevet Mars 18, 2009 (endret) Jeg klarte å havarere turboen på en a4 2.0tdi. Bilen har vært omprogrammert til ca 170hk. Uheldet skjedde ved moderat gasspådrag på "lunken" motor. Hva som faktisk er gale med bilen er jeg ikke sikker på, men mye tyder på at det er turboen. Symptomer: Masse røyk ut endestussene, lukt av brent olje, ingen kraft i motoren og ujevn gange. Var heldigvis i nærheten av en parkeringsplass når det skjedde, så bilen ble ikke kjørt tom for olje. Tidligere har jeg opplevd "lagging" under akselerasjon ved enkelte anledninger. Dette var også tilfellet før omprogrammeringen, og jeg synes det ble bedre etter motoren ble tuklet med. Er det noen som har opplevd det samme, eller vet hva som gikk galt? Er TDImotorer uegnet for omprogrammering/chipping? Er det dette som til slutt havarerte turboen, eller kan jeg trygt fortsette med motorprogrammet som står i og skylde på defekt turbo (les: "laggingen" over). Takk for svar! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 18, 2009 Tillegsinfo: 70k km, kjørt 1 år med nytt motorprogram. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 18, 2009 Hvem chippet? Jørn 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 18, 2009 (endret) Hvem chippet? Jørn Hvorfor er det så viktig å vite det da?Syns det er blitt nok "uthengingstråder" på forumet om sånt jeg.. Kan jo være et symptom som allerede var der før du chippa,men har blitt forverret etter optimeringa som du nevner.. Første tips er å kontakte han du chippa hos og forklare problemet,og legge inn org.programvare igjen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 18, 2009 Vil ikke gå ut med navn her da det evt kan være uberettiget kritikk mot selskapet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 18, 2009 Er dårlige turboer på disse originalt med varierende levetid. Så det hadde nok skjedd uansett chip eller ikke. Samtidig så vil jeg si at svakheten i disse turboene (akslingen) får mye pryl hvis software ikke er optimal (kompressor surge = game over turbo). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 18, 2009 Tenkte det var det ja, da jeg på ingen måte overbelastet bilen utover det som bør kunne forventes da den røk. Tror du laggingen kan være et tegn på at turboen var dårlig, eller har dette en annen sammenheng? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 18, 2009 Turbolag kan bl.a. skyldes sot i vnt mekanismen eller dårlig N75 magnetventil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 18, 2009 (endret) Synes ikke ordet "lunken" tyder på gode signaler. Hvis du drar på med en dieselturbo, selv om det er moderat, så lader den maximalt. Og hvis dette har gjentatt seg mange ganger, ja da har du nok vært delaktig. Det har INGENTING med programvare å gjøre. Temp i turbo blir 1000gr. meget raskt og hvis vanntemp ikke har nådd normal temp, så kan jeg love deg at oljetempen ikke har begynt å røre på seg. Dette er grunnen for at man ikke tar mer ut av bilene originalt; for å ungå at folk mater for mye på kald motor. Desverre altfor mange som ikke følger dette; spesielt på diesel, hvor turboene jobber på max bare man løser bilen utfra et lyskryss uten mer enn "vanlig" pådrag. Diesel ketsjupp effekt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 18, 2009 Ketsjup moment mener du vel 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 19, 2009 Er nok akslingen som har røket også hos deg, slik som petter her er inne på. Samme skjedde med meg, og flere her inne på forumet. Er ikke chippen som er årsaken. Skjer både for orginale biler og trimma biler. Etter at jeg bytta turbo til ny orginal, har jeg nå kjørt 30.000km med trim uten problemer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 19, 2009 (endret) Den info eg har om desse er at 2,0 tdi fra 2004-2005/2006 har mange med dårlig/svak turbo. Nyare 2,0 tdi skal det ikkje være noko problem med. Dette bør du klare å få på garanti. Pass på å få den satt tilbake til orginal med bdm, slik at flashcounteren viser berre 1 viss dei leiter etter tuning. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 19, 2009 Hvor nøye sjekker egentlig møller en bil som har vært utstatt for noe slikt og vil ha garantidekning? Originalsoftware er et must, men flash tool id og flash counter kan jo manipuleres akkurat som hvilken som helst annen byte i eeprom. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 19, 2009 (endret) Møller skal ha 20k for ny turbo. Hvilke alternativer har jeg for å reparere motoren med ny turbo? Vil jo gjerne ha en som holder. Ser de har noen på ebay.de til 5-7 tusen. Bilen er bruktimportert, så møller er ikke villig til å ta kostnaden uten videre. Det jo litt latterlig at et ekslusivt merke med sportslig appell som Audi, har problemer med turboene på enkelte modeller. Kan umulig være god reklame. Samtidig er det jo mitt problem at jeg har kjørt med uoriginal programvare. Bilen er en 05 B7. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 20, 2009 Kjøp ny turbo fra Kerma tdi, få noken til å skifte den svart, tut å kjør. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 19, 2009 Kommer med en liten oppdatering her. Byttet turbo hos møller for en liten formue. Bilen gikk greit etter dette, men merket fort en liten plystrelyd fra turboen, og antok at det var normalt. På vei til jobb en dag ble lyden fra turboen plutselig mye kraftigere, og merket tap av effekt. Luktet olje fra eksosen, men ikke røyk slik som sist. Frykter at den har havarert for 2. gang. Jeg har 3 års garanti på turboen som møller byttet, og venter nå på diagnose fra dem. Noen inspill her? Nytt turbohavari, eller er det symptomer på noe annet som er gale? Ser det er mange som chipper TDIene sine, men kan ikke se at det er et vanlig problem med turbohavari? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 19, 2009 Kan tenkes det er lekkasje i en pakning i turboen eller noe slikt, lekker da såpass lite at du ikke kan se det mer enn normal eksos. Peil olja ofte! Vent på en tilbakemelding fra dem om hva som kan være galt. Bank i bordet har jeg opplevd samme som deg men etter bytte har jeg (enda) ikke fått problemer igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet April 20, 2009 Ser det er mange som chipper TDIene sine, men kan ikke se at det er et vanlig problem med turbohavari? Trur faktisk det er fleire tidlig 2,0 tdi som har bytta turbo før 100000 km, enn ikkje. Tuna og orginale. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet April 21, 2009 Det var turboen som har brent opp ennå en gang. Har fått reparert og byttet luftfilter i dag, og skal hente bilen i morgen. Første som blir gjort er å sette inn original motorstyring. Hva kan være årsaken(e) til at dette skjer? Bilen skal jo gå i nødmodus dersom man overlader turboen. Virker veldig rart at turboen ryker på nytt etter et par uker i drift, og som sagt merket jeg susing fra den etter første turbobytte. Synd at det skal være slik, kunne godt tenkt meg de 30 ekstra hestene fra chippingen. Får vel kanskje begynne å se meg rundt etter alternativ som går på bensin Takk til alle som har kommet med innspill. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet April 21, 2009 Høres veldig ut som at du har KKK KP39 turboen, ikke holdbare i det hele tatt. Du skulle benyttet anledningen til å byttet til en Garrett, selv om de også har svake serier. Trippelsjekk at de har byttet oljetilførselrøret, for hvis det er tett og de ikke har bytta, så får ikke turboen kjøling. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...