#1 Skrevet November 29, 2004 Jau, som topic sier..jeg har hull i eksosen..den fiser ikke, den blåser rett ut, under bilen, samt en del bak i potta. Mister mann noe effekt av ett sånn morsomt hull?? Hvordan vil man merke tapet? Vil det være mer markant på høye eller lave turtall? Det er midtpotta som har fått seg ett hull på 3*3 cm. Ny eksos blir kjøpt til våren.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 29, 2004 Hull i eksospotta vil ikke gi noe spesielt mindre effekt. Tvert i mot. Modifiserte biler fjerner gjerne en potte (eller to) for å få "friere" gjennomgang eller de øker dimensjonen på eksosrøret. Det er en myte at moderne motorer trenger motstand. Dette gjelder KUN to-taktere som har innsug og utblåsventilene åpne samtidig (derfor trenger man litt motstand slik at luft/bensin blandingen ikke går rett ut i eksosen...) Har du katalysator vil det være noe annet. Hvis den får for liten motstand vil du spyle denne helt ren og masse røyk vil komme ut... Mvh Henrik 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 30, 2004 EEhhhh, har en to-takt ventiler da ?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 30, 2004 Ehh..nei..ingen to-takter. Er snakk om en -91 Vw Corrado G60, med Kat.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 30, 2004 EEhhhh, har en to-takt ventiler da ?? Nei, en totakter har porter ikke ventiler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 30, 2004 Stemmer det... Gikk litt fort når jeg skrev... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 30, 2004 Nei, en totakter har porter ikke ventiler. Off-Topic: Det kan faktisk diskuteres... På en enkelte to-taktere ligger det noen fjærbelastede plater som ofte kalles ventiler så vidt jeg vet. Har sett dette på enkelte påhengere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 30, 2004 Men uansett stemmer det som Hans skriver, at de er åpne samtidig. Porter eller ventiler, samma skiten. Edit: Når jeg tenker meg om, har jeg prøvd å kjøre uten eksos noen ganger. Altså åpent etter manifold. Syns bilene har gått bedre på turtall, men at bunndraget ikke var helt det samme. Men det kan og være psykisk. Tror uansett ikke hullet ditt er stort nok Arne. I værste fall får du hurtigmekke med en Colabox. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 30, 2004 Btt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 30, 2004 Tror ikkje effekten synker. Men mange biler har lett for å fjuske litt på lavtturtall når det er hull i potta. Aner ikkje kvifor. Har merka dette sjølv, på fleire biler. Og det virker nesten som dei går dårlegere? Enkelte 2-taktere har reed-ventiler på innsugsida ja. Ein slags tilbakeslagsventil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 30, 2004 Det er en myte at moderne motorer trenger motstand. Mvh Henrik F E I L 4 taktsmotorer yter en høyere effekt med rett fimensjonert eksosanlegg. Det mest kritiske punktet er manifold/grenrør, her er det viktigst at det er 100% tett samt at det er riktig dimensjonerte "runners" dvs, røra som går fra f.eks 4 -1. Er alt riktig tillaget vil eksospulsene fra hver enkelt sylinder flyte gjevnt sammen og lage ett "vakum" bak seg som vil dra ut neste eksospuls, osv osv. dette vil igjen føre til optimal tømming av av sylinder for eksos. for å oppnå dette er det som sagt korrekt dimensjonering som gjelder. Er mest å tjene på lave turtall,mellomregister. på høye turtall kan man ha mer eller mindre frieksos. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 30, 2004 I forhold til det du skriver Ole, så stemmer jo det med det jeg opplevde uten eksos. Nemlig at noe av bunndraget forsvant.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 30, 2004 Jeg turte ikke skrive dette tidligere, men jeg vet at på amcar-siden så er de veldig opptatt av at begge grenørene består av eksakt like lange rør. Se på f.eks. headers...der er de bøyd og herjet med for å få de like lange... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 30, 2004 Jeg turte ikke skrive dette tidligere, men jeg vet at på amcar-siden så er de veldig opptatt av at begge grenørene består av eksakt like lange rør. Se på f.eks. headers...der er de bøyd og herjet med for å få de like lange... ER ikke det slik på alle grenrør hvor det er snakk om litt effekt da?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 30, 2004 Sikkert, men jeg har bare sett mange til V8'ere, det var derfor jeg nevnte disse. Der ser man det utrolig godt også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...