Dekkdimensjon på Audi 100 C4 Sedan

Anbefalte innlegg

Hei.

Satte på sommerhjula i dag, noe jeg nå treger på. Visste på forhånd at bilen hadde sporett en hel del tidligere, men da med feil hjulstilling når far hadde den, så det jeg håpet på var at siden jeg hadde ordnet opp i hjulstillingen nå, ville det ordne seg med sommerhjula også, men neeeeeida. Dimensjonen på hjula er 225/55R16. Felgene er fra bilen var ny tror jeg og dekka er ca 3 - 4 år gamle.

Noen av dere her i klubben som kjører C4 som har noen ambefalinger anngående dekkdimensjon å felgstørrelse på disse bilene, som IKKE sporer ? Blir nok til at jeg kjøper ett nytt sett me hjul. Synes 16 toms på den svære bilen er ganske lite egentlig, så derfor tror jeg, jeg skal gå for noen greie 17 tommere med 215/45.R17 hjul. Hva mener folket om den dimensjonen ? Har tenkt litt på RS4-2 eller RS6 hjul, men er ikke helt sikker enda. Holder på å sjekke litt priser rundt forbi : rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

rart at bilen sporer med de dimensjonene, kjøre 205/55 R16 vinterdekk ogf den sporer ikke i det hele tatt...

trekker bilen til noen av sidene...? er camber vinkelen rett?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

han jeg leide hos før kjørte med 225/45-17 på sinn 100 og den spora nesten ikke merka det litt på slitt asfalt men det gjør i alle biler og hvis org dimen din er 195/65-15 blir 225/45-17 mest riktig rulleomkrets

215 dekket blir 1,45% mindre

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

215/45-17 blir mindre enn originalt og er ikke å anbefale, da det ser rart ut med for små hjul. 225/45-17 er det mest riktige, evt. 235/45-17 går også helt fint.

Når det er sagt - dekkdimensjon/felgdimensjon skal ikke ha noe spesielt å si på sporing om alt er i orden og alle foringer faste og fine. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ofte kan dekkets mønster og slitasje ha mere å si på sporingen enn dimensjonene på dekket. F.eks. at et dekk av fabrikat X kan spore mere enn et annet dekk, fabrikat Y, i nøyaktig samme dimensjon. Det er også viktig at lufttrykket er riktig, da både for lavt og for høyt trykk kan ha negativ innvirkning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.