#1 Skrevet Mars 19, 2009 Jeg har gått og tenkt på en ting: Lakken min er veldig slitt, og full av vaskeriper bl.a (noen dypere riper også, men disse vet jeg hvordan man skal hanskes med). De fleste av disse dekkes godt over ved polering, men det er likevel mye jeg gjerne skulle ha rettet på... Jeg er meget vel klar over at muligheten er der for å våtslipe lakken, men da tærer det jo på den originale lakkjobben, så jeg lurte på om det ville vært fordelaktig å lakke over den originale lakken med klarlakk av god kvalitet (med alt forhåndsarbeidet det medfører, såklart), for så å våtslipe ned denne i stedet for ? Slik jeg ser det for meg fjerner man da det meste av lakken man har påført, med unntak av den lakken som legger seg ned i stripene (jeg er klar over at det ikke er mye, og at det ikke vil skjule ripene 100%, men om ikke annet vil det gjøre kanten på ripene glattere, slik at man ikke ser det like godt i sollys. Jeg har sett liknende ting bli gjennomført på steinsprut med stor grad av suksess. Er dette en ekstremt dårlig ide ? Hvorfor i så fall ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 19, 2009 pris forsjellen mellom å lakke med bare klarlakk og å lakkere om bilen vil vere så liten att eg hadde vertfall bare lakkert om bilen. er ikke prisen på lakk som gjør en hel lakkering dyr! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 19, 2009 (endret) Nå var det engang ikke det jeg spurte om. For diskusjonens skyld kan man si at det skal brukes sprayboks, og at det skal gjøres selv. Jeg ser liksom ikke helt problemet med å gjøre dette, så lenge våtslipingen gjøres skikkelig... Tror jeg skal prøve det på et lite panel, tanklokket f.eks, og se hvordan resultatet blir. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 19, 2009 Lykke til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 19, 2009 tror nok du kan renne deg på lakkskille.. slik som på framsjermen min.. men jeg skal lever inn bilen så lakkerer di utover den gamle lakken for å få vekk dette;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 19, 2009 tror nok du kan renne deg på lakkskille.. slik som på framsjermen min.. men jeg skal lever inn bilen så lakkerer di utover den gamle lakken for å få vekk dette;) Lakkskille ? Tanken er å slipe ned lakken i etterkant, så renning vil ikke være noe problem. Kom gjerne med ytterligere problemstillinger, jeg kan svært lite om lakk og slikt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 19, 2009 Ville ikke brukt boks hvis det er snakk om store flater, men... Men hvis det er for at du skal ha et ekstra lag for å slipe/polere på, ville jeg i hvert fall fjernet ripene først, for så å legge klarlakk over. Å fylle ripene med klarlakk virker for meg som noe meningsløst, og liten sjans for bra resultat... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 25, 2009 Ville ikke brukt boks hvis det er snakk om store flater, men... Men hvis det er for at du skal ha et ekstra lag for å slipe/polere på, ville jeg i hvert fall fjernet ripene først, for så å legge klarlakk over. Å fylle ripene med klarlakk virker for meg som noe meningsløst, og liten sjans for bra resultat... Hva tenker du på da, å våtslipe ned lakken i forkant eller fylle de med lakk ? Grunnen til at jeg tenker dette er jo at de fleste riper er mikroskopiske, og kun er synlige fordi de har kanter som reflekterer lyset i andre retninger. Ved å legge klarlakk over vil (i mitt hode hvertfall) overgangen bli mykere, en del riper vil "forsvinne" ( i den forstand av at de ikke er særlig synlige), og når man i tillegg sliper områdene rundt ripene vil jo dette hjelpe på ytterligere tror jeg. Jeg skal nok ikke bruke sprayboks, det var bare for at ingen skulle henge seg opp i pengeargumentet. Bakluken min er stygg som fy fra før, jeg tror kanskje jeg skal starte med den, da det ikke er noe særlig stort offer om den går åt skogen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 25, 2009 Da er vi relativt enige da Men jeg ville fortsatt fjernet ripene så mye som mulig før jeg hadde lakkert over. LITT tabbe hvis det viser seg at ripene fortsatt blir synlig under et nytt lag med lakk... Tvilsomt at det skjer, dog. Som du sier; prøv på et panel det ikke er så farlig med. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 25, 2009 Ja, det skal jeg selvfølgelig gjøre... Tenkte å slipe ned områdene rundt de større ripene, ta en malingsstift fra Møller og fylle igjen disse ripene / steinspruthullene (har sett det blitt gjort med stor suksess !), slipe over igjen, lakke over dette, og våtslipe det ned. Tenkte å prøve på bakluken nå i påsken, får se om jeg ikke får lagt ut noen bilder av resultatet når jeg er ferdig... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 25, 2009 Da er vi helt enige Ser frem til bilder 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 25, 2009 legger inn en post her eg også for er spent... håper du legger ut noen bilder... ta bilder av hele prosessen før som etter 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 25, 2009 Jada, skal legge ut bilder før og etter. Det blir en tidkrevende prosess, men MYE billigere enn hellakkering! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 25, 2009 om det bli mye billigere enn heillakering har eg mine tvil om. du må altid matte ned der du skal lakke for att lakken skal hefte og vist du skal slipe ned all den overflødige klar lakken etter att du har lakkert over stripene , har du ein enorm jobb foran deg og vist du skal få dette 100% så må du sikkert gjenta prosessen fleire ganger, da det er lett å slipe gjennom klarlakken runt/forsidenav stripa hakket som du ville fylle og vist det er komt ned på stålet og du berre flekker i farge og klarlakk uten grunning så vill fargen forsvinne ettervert pga att stålet "eter" farge pigmentene, men for alldel du må berre prøve og eg ønsker deg lykke til:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 25, 2009 Matting tar da ikke så mye av det opprinnelige lakklaget, og nedsliping av overflødig lakk (da mener jeg lakkstiften som skal brukes) går relativt fort, og tærer nok heller ikke så mye. At det er mye jobb er jeg ikke i tvil om, men det blir nok enormt mye billigere enn hellakkering (tenker rundt en 1000lapp i materialer (lakkstift, lakk og pussepappir), mot typ 15-20000 til hellakkering). Jeg hadde tenkt å våtslipe lakken uansett, som i og for seg er en stor jobb. Jeg skal som sagt teste på en karosseridel jeg ikke bryr meg så mye om først, så får vi se hva det blir til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mars 25, 2009 vist en har striper og legger klarlakk over så vil stipene ses gjennom lakken selv om du poerer aldri så mye? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mars 25, 2009 (endret) vist en har striper og legger klarlakk over så vil stipene ses gjennom lakken selv om du poerer aldri så mye? Nei, det er sant det, men det er da heller ikke poenget med prosessen. Hovedpoenget her er å våtslipe lakken, klarlakken VIL imidlertid "runde" av kantene på de eksisterende ripene (riper er pr. def. usynlige i de fleste tilfeller, uten direkte lys går det ikke an å se riper unntatt de alle dypeste av dem. Grunnen til at de er synlige i direkte er fordi de skarpe kantene i ripene (se det for deg som en V) reflekterer lyset tilbake i rette linjer, mens en mer buet grop som vil oppstå ved å legge klarlakk over vil spre lyset mer (se det for det som en omvent fartsdump, jeg kan godt utdype dette, men det er en ganske lang forklaring, derfor hopper jeg over det nå)) , og ved å legge klarlakk, for så å slipe den ned igjen vil klarlakken dekke over de minste ripene (vaskeriper f.eks). Mye jobb, ja, men som jeg har sagt et par ganger nå: Jeg skal teste det på et panel jeg ikke bryr meg om før jeg eventuelt skulle gjennomført det i stor skala. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet April 6, 2009 Skjer det noe mer her da ? Bilder ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet April 6, 2009 Ikke heeeelt enda, nei Jeg har ikke fått tilbake bilen fra verksted, enda. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...