Skal bytte bremseklosser, hvilket verksted? -Trondheim

Anbefalte innlegg

Hei

Feilvarslingen for bremseklossene har stått på en uke eller to nå, så tenkte jeg skulle få dem byttet før de tar knekken på skivene min og. Men er rimelig lei av Møller. Både av service og overbetaling. Så er det noen som vet om ett dugelig verksted i Trondheim som gir samme kvalitetsmessige arbeidet som Møller gir? Er ikke noe storfan av snap-drive heller bare så det er sagt :)

 

(Hmm, hørtes jo ut som en skikkelig vriompeis nå men..) : klø :

 

Er det noen som vet sånn ca. hvor mye man sparer på å ikke ta slike enkle jobber på merkeverksted?

 

Fredrik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke altid billigst å gjør det selv da?;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hør med Vinjes på Nardo - tror dem er rimelige. Men for guds skyld få fastpris før du leverer fra deg nøklene!

 

Ellers er jo dette en jobb som er veldig kurant å ta selv nede på f.eks Shell bilbyen (Sluppen). Noe ala 100 kroner timen. I overkant av halv pris om du er NAF-medlem eller kjenner noen som er det :) Det klarer du nok på en liten time.

 

Eller spandere på en god venn en flaske vin for jobben :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bremseklosser byttes på maks et par timer om du ikke har korrekt verktøy da kan det gå på 30 min kanskje, hadde aldri satt bilen på verksted pga noe så enkelt.

 

Spar pengene gjør selv, bruk det du sparer på verktøy for calipper på biltema

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde vurdert å gjøre det selv ja, men har aldri bytta klosser før.. Irriterer meg at jeg ikke har haynes til min a6 2000 mod..

 

Noen som kan si meg en grei guide til bytting av klosser da? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og hvor kjøper man klosser av litt kvalitet? Mekonomen? Og hvilket verktøy trenger man egentlig? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mekonomen eller Møller, ca samme pris begge steder.

 

Trenger å få av hjulet.

Må dytte klossene tilbake, foran gjør du det lettest før du løsner calipteren med en litt stor skrutrekker mellom calipteren og bremseklossen.

Skru av gliderbolten, finner den inni en ca 1-2cm lang gummihylse på baksiden av calipteren. Er en unbraco inni der. Ca 7-8-9mm.

Ta av "fjæren"

Løft bort calipteren

Ta bort klossene, skrap bort rust i den delen som er igjen på fjærbeinet om nødvendig.

Sett inn nye klosser, og sett på calipteren.

osv i motsatt rekkefølge av avmontering.

 

Bak må du har en slik "presse" som du kjøper for en billig penge på Biltema. En slik som du skrur og vrir samtidig som den presses inn. Ellers likt som foran. Håndbrekket må ikke være på bak da.

 

Og til sist - PUMP FOR GUDS SKYLD TIL DET PEDALEN STOPPER FØR DU KJØERE AVGÅRDE - !!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk.. Så jo overkommelig ut dette.. :) Hmm..

 

Er det ikke noen kabler eller ledninger som må kobles bort? Tenker da på siden jeg får opp feilmelding når bremseklossene er slitt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er 7mm unbrako, så vær obs på at dette er "spesial-verktøy" som du garantert ikke finner i unbrako-settet ditt.

Greit å få med på handlelisten :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er 7mm unbrako, så vær obs på at dette er "spesial-verktøy" som du garantert ikke finner i unbrako-settet ditt.

Greit å få med på handlelisten :)

Takk for det :)

 

Dette med å pumpe bremsene etter man har byttet klosser, er det dette som er å "lufte bremsene"?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

lufte bremsene trenger du kun å gjøre dersom du har hatt av en bremseslange, når du presser stempelet tilbake går bremsevæsken tilbake til tanken. Du bare trykker på bremsepedalen noen ganger til den har blitt hard igjen, da ligger klossen nesten inntil skiven, og alt er velstand:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer nok det. Er ikke alltid det er nødvendig heller da! Men husk en ting; ikke tråkk inn bremsen når du har demontert calipteren.. Da får du en morsom jobb. hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

oki :) er det egentlig noe mer å tenke på da? :) Tror jeg bare kjøper bremseklossene på møller.. Siden det er ca. samme pris.. Men er det KUN bremseklosser man trenger? Ikke noe annet? :)

 

Hva koster de sånn ca. forresten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=82465

 

Her er det aktuelle verktøyet som er kjekt når du skal presse inn bremsestempelet :)

 

Samtidig kan du jo ta en eventuell titt på skivene. Hvis dem er dårlige er det jo en fin anledning til å bytte dem mens du er i gang.

 

Du kan også smøre opp gliderene til kalipperene med fett når du har dette av.

 

Merk at du kan få kjøpt bremseklosser med og uten slitasjevarslere. Er en kontakt på dem som kobles opp til bilens anlegg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner ikke helt, kan bremseveska renne over? Hmm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du presser inn stempelet i kalipperen vil nivået på bremsevæska i beholderen stige.. Det kan kanskje resultere at noe av væska renner ut av beholderen når du trykker på stempelet. Så du bør holde et lite øye med beholderen at det ikke blir så mye gris :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal innrømme jeg hadde følt meg tryggere om jeg hadde en haynes-manual.. Er bremsene liksom.. Ikke det første man vil "kødde" med :P Men har jo mekka litt bil før, bare aldri gjort noe på bremsene..

 

Men kom på at jeg bør vel kanskje kjøpe klosser på mekonomen, da vi vacn-medlemmer får ganske god rabatt der.. over 20% om jeg ikke husker feil :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bytte bremse klosser er vel noe av det enkleste man kan gjøre... Men ville kjøpt kobberfett og smørt i endene av klossene der de glir på caliperen, jeg pleier og å smøre der de ligger intil caliperen på metall sia(ikke smør noe på selve klossen selvfølgelig..) Gjør dette for å unngå piping og skriking:) Kan og skru gliderene helt av og smøre opp pinnene litt.

 

Ps: skal du ikke bytte bak er det verktøyet bare tungvindt stor vannpumpe tang er 100 ganger mer praktisk:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det stemme at bremseklosser koster rundt 900,- pr stykk? Syntes det hørtes litt i overkant ut:P

 

Tommy: Takk for tipset.. Skal kjøpe noe kobberfett.. Har ikke dette :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det stemme at bremseklosser koster rundt 900,- pr stykk? Syntes det hørtes litt i overkant ut:P

 

Tommy: Takk for tipset.. Skal kjøpe noe kobberfett.. Har ikke dette :)

 

sikker på at du ikke ser på skivene nå:P klosser kommer i sett av fire. (så sant det ikke er delte calipere). ca 600-900 pleier de å koste til halvstore bremser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm..

 

Artikkelnr: 02-607110

BENEVNING: Bremseklosser foran Fabr. ATE

Pris: 893.75

 

Står null og niks om det er for 2 eller 1..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm..

 

Artikkelnr: 02-607110

BENEVNING: Bremseklosser foran Fabr. ATE

Pris: 893.75

 

Står null og niks om det er for 2 eller 1..

 

står klosseR da... og de kommer i sett. Så er veldig sikker på at det er alle fire:) Skal bytte på min imorra (100 2,8l) der kosta de 850.. Min mors a6 2,4 2000 mod som jeg skal bytte på neste helg kosta og rundt 850.. Så er nok sett av fire;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

rart det står foran da.. Hvor kjøpte du dine?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

rart det står foran da.. Hvor kjøpte du dine?

 

foran - kjøper jo klosser i sett foran eller bak. Forsjellige de..

 

Jeg kjøpte mine på bilextra får bedre rabatter der.. spiller liten rolle er ikke mye forsjell å snakke om:) Men lykke til imorra... veldig enkelt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.