#1 Skrevet Mars 20, 2009 Har en a4 b6 02 model som jeg har montert xenon i hovedlyktene. Men har hatt trøbbel med abs/esp innimellom etter det ble montert. Jeg starter bilen med bare park lys, får så å slå på kjørelyset etter noen sek. I det jeg slår over på kjørelys, for jeg opp bremsevarsel med feil på abs'en og esp'en. Begge deler kobler ut. Dette skjer bare innimellom. Pæren på førersiden røk ( fått ny på garanti, takk til Tom Are:tilber: ), kjørte da bare med lys på høyre siden. Da fikk jeg aldri opp feilmelding, byttet og rundt på ballastene. Men virker som feilen kommer av et eller annet med lykten på fører siden. Så mitt spørsmål til dere er: noen som vet eller har forslag til hva det kan være som gjør dette??? Vil ikke fjerne xenon'en, er bare helt kanon bra lys av det! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 20, 2009 Du kan starte her: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=111660 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 20, 2009 Du kan starte her: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=111660 Fant du en løsning på problemet? Eller er det bare å slå seg til ro med at det kommer feilmelding i ny og ne? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 20, 2009 (endret) Jeg hadde samme problem på min Passat (3B). Etter å ha funnet god jording ble mye av problemet borte, men det kom igjen noen få ganger. Jeg koblet deretter ett oscilloskop mellom ene pæren i interiøret (bare for å få ett strømpunkt som jeg kunne måle mot jord). I det øyeblikket jeg skrudde på langlysene så jeg ett kjempestort dip på oscilloscokopet. Etter å ha tenkt litt målte jeg litt mer frem og tilbake og etter noen timer kom jeg frem til at akkurat det dippet var en bølge av ca ~20kV + som slo gjennom jord i bilen. Jeg koblet så oscilloskopet mellom xenon-pæra og ballasten, men der var det ikke noe problem. Litt grubling og diskusjon med en kamerat som driver (ytterligere litt mer) med elektronikk førte til at jeg demonterte ballasten fra bilen og målte mellom ballasten og bilens karosseri - visst pokker: Det viste seg tilslutt at begge ballastene forsøkte jorde gjennom boksen, noe som førte til at de få gangene hvor begge slo inn i akkurat samme millisekund hadde jeg nesten 20kV jordfeil (feil jordpotensial) mellom ballastene og alt i bilen flippet ut. Løsningen var simpel: Skru begge ballastene slik at ballastene ikke lenger hadde jord gjennom boksen/huset og siden skjedde det aldri igjen. EDIT: Jeg brant også opp pærer når dette skjedde, for lite startstrøm over for lang tid ødelegger lett en xenon-pære... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 20, 2009 Jeg byttet ballastene til 35w (i steden for 50w) og det eliminerte problemet så langt. Men jeg vet jo ikke om det er 100% fikset, siden problemet bare kom av og til... Jeg prøvde forresten å pakke begge mine ballaster inn i alu-folie med 2-3 lag bobleplast utenpå, slik at jording til chassis ikke ble mulig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 20, 2009 (endret) ... hadde jeg nesten 20kV jordfeil (feil jordpotensial) mellom ballastene og alt i bilen flippet ut. Du vet det sikkert selv... du skal være svært glad for at ikke mikrokontrollere og andre utsatte komponenter gikk til He***te med en slik puls i ledningsnettet. I tillegg til en svært høy spenning tipper jeg det var mer enn en enkelt puls også... Blir fort dyrt å ettermontere Xenon dersom slike feil får konsekvenser... Står det ikke en advarsel i monteringsanvisningen om å ikke jorde huset til ballastene? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 20, 2009 (endret) Du vet det sikkert selv... du skal være svært glad for at ikke mikrokontrollere og andre utsatte komponenter gikk til He***te med en slik puls i ledningsnettet. I tillegg til en svært høy spenning tipper jeg også det var mer en enn enkelt puls også... Blir fort dyrt å ettermontere Xenon dersom slike feil får konsekvenser... Står det ikke en advarsel i monteringsanvisningen om å ikke jorde huset til ballastene? Stemmer det, var en puls på 0.203ms hvor spiken gikk fra start til 0.107ms og derfra og ut var det en ripple-effekt på mellom 10 og 20kV hele veien. At ikke elektronikk i bilen gikk er en sannhet med modifikasjoner, ripple'n brant av tre av "hårstråene" i ABS-hjernen samt tok med seg en del av komfortmodulen. Byttet disse og bilen scannet 100%, men selvfølgelig vet man jo aldri senskadene. Ut fra å ha åpnet ballastene så ser det ut til at det normalt ikke skal være noe problem å jorde huset, men noe av den billigste elektronikken fra Kina er jo ikke designet med sikkerhet og holdbarhet som prioritet og hos meg var det rett og slett for kort avstand mellom kretskort og hus, så det hadde oppstått lysbue på flere av jordbanene. Jeg dyppet kort og elektronikk i pcb-sikker epoxy-sealer så problemet skulle ihvertfall ikke gjenoppstå EDIT: Må nesten legge til dette: Jeg har holdt på med diverse elektronikk, mikroelektronikk og pcb-design i snart ti år og jeg vil under ingen forutsetning anbefale noen å åpne hverken Xenon-ballastene eller ABS-hjernen slik jeg nevner jeg har gjort, spesielt gjelder dette Xenon-ballastene! Noen ballaster inneholder komponenter av type kondensatorer hvor det kan stå ganske ille reststrøm igjen i lang tid etter at pæren er slukket og strømmen er avslått! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 21, 2009 Jeg byttet ballastene til 35w (i steden for 50w) og det eliminerte problemet så langt. Men jeg vet jo ikke om det er 100% fikset, siden problemet bare kom av og til... Jeg prøvde forresten å pakke begge mine ballaster inn i alu-folie med 2-3 lag bobleplast utenpå, slik at jording til chassis ikke ble mulig. Hvor har du plassert ballastene? Er ganske knapt med plass i motorrommet.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 21, 2009 Hvor har du plassert ballastene? Er ganske knapt med plass i motorrommet.. Den til den høyre lykten har jeg stripset fast under den plast "skinnen" som lykten hviler på. På venstre side hadde jeg den først liggende oppi en slags holder (som jeg ikke vet hva egentlig skal inneholde) som ligger like ved siden av ABS-modulen. Etter at jeg flyttet denne ballasten (50w) til under lykten på denne siden også, fikk jeg problemet sjeldnere. Nå med de nye ballastene (35w) har jeg som sagt ikke opplevd dette problemet (ennå). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 22, 2009 Den til den høyre lykten har jeg stripset fast under den plast "skinnen" som lykten hviler på.På venstre side hadde jeg den først liggende oppi en slags holder (som jeg ikke vet hva egentlig skal inneholde) som ligger like ved siden av ABS-modulen. Etter at jeg flyttet denne ballasten (50w) til under lykten på denne siden også, fikk jeg problemet sjeldnere. Nå med de nye ballastene (35w) har jeg som sagt ikke opplevd dette problemet (ennå). Så du har bare festet den ned strips under platen? ligger ikke den mer utsatt for vann og slikt der? Er det bare å tå ut lykten, så kommer jeg greit til å feste den? eller må jeg løsne på noe mer? Tror dette må prøves, får opp feilen ganske ofte og i tillegg blir det kanskje litt vanskeliger å oppdage ettermontert xenon ved eventuell eu kontroll. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 22, 2009 Så du har bare festet den ned strips under platen? ligger ikke den mer utsatt for vann og slikt der?Er det bare å tå ut lykten, så kommer jeg greit til å feste den? eller må jeg løsne på noe mer? Tror dette må prøves, får opp feilen ganske ofte og i tillegg blir det kanskje litt vanskeliger å oppdage ettermontert xenon ved eventuell eu kontroll. Jeg ville bekymret meg mer for hva elektronikken i bilen blir utsatt for enn hva EU kontrollen avdekker. Du må få målt om du har slike pulser som beskrevet tidligere i innleggene... de er drepen for elektronikk som mikrokontrollere, PAL, FPGA'er... egentlig det meste som ikke er beregnet på pulser i 20000 V klassen... Bare et vennlig råd... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 22, 2009 Dette er ett kjent problem med billige ettermonterings-kit.. Hvor kjøpte du det egentlig? Merke er det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 22, 2009 Kjøpte det av Tom Are her inne, og er jo ikke akkurat få som har kjøpt av han. Så tror kvaliteten skal være ok:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...