Bilen spiser opp vanntemperatursensoren mine!

Anbefalte innlegg

Idag var vi kommet til et relativt stort og irriterende problem....

Dette er nå fjerde vanntempsensoren bilen min eter opp på en måneds tid...

Det er originalsensoren som viser temperaturen i dashen, nederst til venstre.

EDIT: Kan legge til at problemet oppsto da jeg aldri fikk bilen ordentlig varm egentlig. Dette skyldtes da at termostaten min var defekt og jeg bytta den... Etter dette byttet så har de begynt å spise sensorer.

Følgende skjer: Jeg skrur inn den nye temp.sensoren og starter bilen. Den går opp til riktig temperatur og blir der... Riktig verdi viser den et par ganger til når jeg starter bilen, også går den beserk og stiger, og stiger og stiger... Dette da over en 3-4 dagers tid.

Når jeg vrir om nøkkelen nå, så stiger nåla rett til 120C på kald bil og kjørekomputeren begynner å hyle.

Hva i alleste dager kan være galt? : gråter :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, hva mener du med "spiser opp" sensoren...? Og er dette den store multitemp-sensoren..?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker du tre eller fire-pols utgaven av sensoren?

Når temperaturnåla stiger rett til værs er det fordi ledningen fra instrumentpanelet inn til sensoren nærmest går rett til jord, en typisk feil du får hvis sensoren går full i kjølevæske og irrer ihjel innvendig. Kan det tenkes at du drar til sensoren for hardt når du fester den slik at gjengene ryker på sensorhuset? Det er lagd i noe kobberlegering og tåler ganske lite. Om gjengene er røket renner det full i kjølevæske ganske kjapt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med å si den spiser opp, så mener jeg at sensoren min ikke fungerer mer enn et par dager. Sensoren er to-polet, kobbersensor med hvit "kontakt"

Men jeg drar jo til det jeg har, kan det være kilden til problemet mitt?

Om jeg så har dratt den for hardt til, kan jeg se det på noe måte?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men jeg drar jo til det jeg har, kan det være kilden til problemet mitt?

Om jeg så har dratt den for hardt til, kan jeg se det på noe måte?

TIl det første: : eek :

Til det andre: Ja, på tempmåleren :P

Så litt seriøst: Neste gang kan du la den gamle sensoren sitte i mens den nye kobles til og henger i løse lufta. Kjør noen dager og se hva som skjer.

Hvor mye koster disse sensorene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, jeg har sett på alle sensorene når jeg tar de ut og jeg kan ikke se noe...

Så jeg skal koble til den nye sensoren til, men ikke skru den inn i vanntemphullet?

Da vil vel nåla gjøre null utslag, som den gjør om jeg kobler ut ledningen ifra sensoren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har den hvite topolede ja, men samme deal gjelder uansett hva tiltrekking angår. Som Steinar er inne på: de skal festes, ikke molskrues fast. Trekk den lett til med en fastnøkkel, og hvis det skulle vise seg å lekke kjøleveske rundt den så trekker du litt til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så jeg skal koble til den nye sensoren til, men ikke skru den inn i vanntemphullet?

Da vil vel nåla gjøre null utslag, som den gjør om jeg kobler ut ledningen ifra sensoren

Ja, da finner du ut om det er el-koblingen som ødelegger eller om det er andre årsaker (kontakt med vann eller tiltrekkingen).

Da vil nåla gjøre null utslag hvis alt virker som det skal. Gjør den utslag og utslaget øker så har det i hvertfall ikke noe med kjølevæske eller tiltrekking å gjøre.

Du har nok kjølevæske? Med for lite kjølevæske vil det bli lokal koking og dampdannelse i toppen, og dampen blir fort over 120 grader.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jess, da skal jeg prøve det imorgen,

Har nok kjøleveske. Byttet som sagt termostaten i første innlegget, og da ble hele kjølesystemet renset, samt ny vannpumpe :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.