Montering av senkefjærer jetta V/Golf V

Anbefalte innlegg

Bilds av montering :D

 

Usikker på om justeringen bak er montert riktig, men funker bra ;)

25032009(001).jpg

25032009(002).jpg

25032009(006).jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fler pics...

 

Fikk meg skilt til bil, og til hus i går.

25032009(007).jpg

26032009.jpg

25032009.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva løsner dere i området nede på fjærbeinet? Testa litt i dag, løsna alt oppe (demper løs oppe) og en del nede, men fremdeles er det litt trangt å skubbe fjærbeinet opp for å få den løs fra der den er festet nede (har fått den løs og skubbet opp et par cm, men mangler fremdeles noe før det er plass til å få den helt opp). Fjærklemmer?

 

Tips?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg stod i bukk, så vi satte en planke mellom orginalfjærbeinet og gulvet og senket bilen ned. Vær bare obs på at når den hopper ut av spindelen så kommer den litt brått :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En Navspreder fikser biffen her veldig lett, bare og dra fjærbeinet og alt opp og ut;) Veit ikke om det hvor det kan kjøpes, men er iallefall spesialverktøy hos VAG..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så når den er løsnet oppe og nede, så er det god nok plass til å skubbe fjærbeinet rett opp og deretter bare ut (snakker vel minst 10cm opp før den kan tas ut)? Så ikke slik ut på min, men mulig det er det..

 

Er det dårligere plass om man har sportsunderstell enn vanlig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde hevet understell på min, og den fjæra var LANG! Løsnet ikke oppe før jeg hadde fått den løs nede.

 

Min bil stod på bukker. Løsnet skruen som holder demperen og spredde navet så godt jeg kunne. Men alt satt fast...

 

Jekket da opp hele understellet, satte en metallstang mellom gulv og demper (vær forsiktig med drivaksel), og senket understellet sakte og forsiktig ned. Da blir demperen stående igjen, og navet blir senkes mot gulvet.

Jeg måtte bruke hammerkraft i tillegg pga rust.

 

Brukte fjærklemmer...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Senket 5r jettan min i går 45/50 mm med H/R fjærer.Var en ganske stor jobb faktisk. Mer enn jeg hadde trodd.Har løftebukk i garasjen, og det som trengs av verktøy. Måtte ha ut drivaksel på begge sider for å få navet langt nok ned.. Også de hersens lenkearmene da, med muttere som sittersom F!!! eller bare går rundt og rundt..

Bak gikk det greit. 20 min bak, og 3 timer foran ca.

Puh ..: gb :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk riktig bitt på lenkearmskruene så går de av. Er vel 12-kant der og, eller var det torx tro??

Klarte å runde den ene min, så måtte frem med vinkelsliper...

 

Jeg fikk ut demperen foran uten å løsne hverken drivaksel eller nav. Løsnet den i bunn først, så toppen. Måtte sloss litt med den, men det gikk...

 

Brukte vel ca like lang tid som deg :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fra bilen min trilla inn på verkstedet til den var prøvekjørt og 4-hjulskontroll så hadde det gått ca 3 timer totalt.

Bilen min var bare 1/2 år gammel når vi byttet fjærer, så ikke noe rust :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Senket 5r jettan min i går 45/50 mm med H/R fjærer.Var en ganske stor jobb faktisk. Mer enn jeg hadde trodd.Har løftebukk i garasjen, og det som trengs av verktøy. Måtte ha ut drivaksel på begge sider for å få navet langt nok ned.. Også de hersens lenkearmene da, med muttere som sittersom F!!! eller bare går rundt og rundt..

Bak gikk det greit. 20 min bak, og 3 timer foran ca.

Puh ..: gb :

Noe stort problem/bakdel å ha ut drivaksel?

Er det noe forskjell på disse bilene som gjør at noen har plass til å få ut fjærbeinet og andre ikke?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei da, var ikke noe problem og løsne drivakselen. Bare litt ekstraarbe. Hadde sikkert godt uten å ta av akselen. men var en stor fordel og få nav/aksel unna.

Nå som jeg har gjort det en gang, hadde jeg brukt ca 2-2,5 t på samme jobben.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe stort problem/bakdel å ha ut drivaksel?

Er det noe forskjell på disse bilene som gjør at noen har plass til å få ut fjærbeinet og andre ikke?

 

Hos meg var selve stabstaget i veien på høyre side, så der måtte faktisk akselen ut!

senker med 45/50 mm H/R, og det ble akkurat passe!

Håper bare det går med 235 35 19, inpress 47.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.