#1 Skrevet November 30, 2004 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=101526 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 30, 2004 Det er jo samme j*vla diskusjonen hver vinter. Bruker du riktig se-teknikk er det normalt ikke problem. Men jeg har opplevd å bli blendet når det regner ute og jeg har skitten frontrute. På en annen side, det blir jeg sikkert av feiljusterte nærlys. Jeg kjørte alltid med park og grøftelys, men slo de av når jeg kom utenfor tettbygd strøk. Da er det jo ingen som ser meg likevel. Nå blir jo også de fleste nyere biler levert med park/nær + grøftelys tilkoblet orginalt også, og de færreste har mulighet til å slå de av. På bobla skal jeg ha 1000-metringer, og de må jeg vel dimme uansett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 30, 2004 Slik har det jo vore lenge... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 30, 2004 Endelig noen som kan sette "lyset" på de harry rånerne som synes dette er tøft å kjøre med HELE året. Det er noe av det værste jeg møter påveien når jeg pendler rv3 opp/ned Oslo-Trondheim. Veiene er ikke noe å klage på, men Elg ol. faren er stor og mann ser jo ikke en pøkk gjennom den lysveggen som kommer imot. Bruk lys med vett er mitt synspunkt. Om noen føler seg støtt kan de selv ta seg en tur i mørke å prøve ut. Eller for å sitere en sint nordlending i et leserinnlegg på offtopic/mediaforum sa; "Du vil ikke være så vænnlig å hente tellfart og sykle vannrætt inn i hælvette?" Mvh Magnus 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 30, 2004 bøtelegg idiotene som kjøre med tåkelysa tent... da er det greit med 2 digre 1000m i grillen som blir flittig brukt under møting på sånn luringer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 1, 2004 Jeg kjører stort sett med kurve/tåkelysene på, men kan jo forsvare det med at de lyser som fjøslykter da. Skulle likt å møte personen som blir blendet av de Må jo være mye feiljusterte kurve/tåkelys der ute ettersom folk blir blendet av disse, og ikke hovedlysene? Mine kurve/tåkelys lyser vel 5 meter foran bilen, og er jo vinklet til sidene og nedover. Men skal være enig at jeg har blitt blendet av tåkelysene på høye SUV'er, for ikke å snakke om Xenon lysa på busser og vogntog. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 1, 2004 Jeg kjører stort sett med kurve/tåkelysene på, men kan jo forsvare det med at de lyser som fjøslykter da. Skulle likt å møte personen som blir blendet av de Må jo være mye feiljusterte kurve/tåkelys der ute ettersom folk blir blendet av disse, og ikke hovedlysene? Mine kurve/tåkelys lyser vel 5 meter foran bilen, og er jo vinklet til sidene og nedover. Men skal være enig at jeg har blitt blendet av tåkelysene på høye SUV'er, for ikke å snakke om Xenon lysa på busser og vogntog. Det er sant at de ikke lyser allverden, men er fortsatt ikke lov. Så lenge det er godt belyste veier og jeg føler meg trygg bruker jeg park pg spredere, noe som er lovlig i motsetning til nærlys og spredere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 1, 2004 jeg kjører også med parklys og tåkelys når det er god nok sikt. ellers skrur jeg av tåkelysa og bruker kun hovedlys. men, jeg synes de som klager på tåkelys bør se en gang til. Visst du klarer å bli mere blennet av tåkelys enn hovedlys er det noe rart. tåkelysene mine lyser kanskje opp 3 meter foran bilen og det er ingen som blinker på meg. dessuten er det mere behagelig å møte en bil med parklys og tåkelys synes nå jeg. men, alle har sin smak. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 1, 2004 ...ta slikt på skjønn, da ikke alle har like godt stilte og proft monterte ekstralys som deg. Dessverre er det alt for mange som i sin iver på biltema hiver med noe + i kurven som blir festet på bilen med gaffateip og buksestrikk. Om de jakter på fugler eller ufoer vet jeg ikke, men blendet blir jeg altfor ofte. Dette er trist og håper at slike artikler som blir kjørt i VG gjør folk mere oppmerksom på dette. Og unnskyld om jeg virket sint i stad... Har hatt en dag med mange sleipe vernpliktige på kontoret som måtte læres opp i skikk og bruk God Natt Mvh Magnus 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 1, 2004 ...ta slikt på skjønn, da ikke alle har like godt stilte og proft monterte ekstralys som deg. Dessverre er det alt for mange som i sin iver på biltema hiver med noe + i kurven som blir festet på bilen med gaffateip og buksestrikk. Om de jakter på fugler eller ufoer vet jeg ikke, men blendet blir jeg altfor ofte. Dette er trist og håper at slike artikler som blir kjørt i VG gjør folk mere oppmerksom på dette. Og unnskyld om jeg virket sint i stad... Har hatt en dag med mange sleipe vernpliktige på kontoret som måtte læres opp i skikk og bruk God Natt Mvh Magnus Kan jo nevne at jeg kjører med park og kurve/tåkelys når det er lyst ute. Bruker jo mindre strøm, og hovedpærene er jo mye dyrere enn tåkelyspærene Men er helt enig i at ettermonterte lys må justeres skikkelig hvis de skal brukes, nytter ikke med gaffateip og buksestrikk som du sier. Funker liksom ikke å ta det på feelingen i garasjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 1, 2004 Kan jo nevne at jeg kjører med park og kurve/tåkelys når det er lyst ute. Bruker jo mindre strøm, og hovedpærene er jo mye dyrere enn tåkelyspærene jepp men det er jo loveligt å kjøre med park\tåkelys i dagslys men ikke nærlys\fjernlys\ tåkelys samtidig. Men er helt enig i at ettermonterte lys må justeres skikkelig hvis de skal brukes, nytter ikke med gaffateip og buksestrikk som du sier. Funker liksom ikke å ta det på feelingen i garasjen. det er selvfølgeligt ikke alle som blende men minst 95% her jeg bor iallefall. så mye bmw idioter med tåkelys i spoilera her hehe.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 1, 2004 Kan jo nevne at jeg kjører med park og kurve/tåkelys når det er lyst ute. Bruker jo mindre strøm, og hovedpærene er jo mye dyrere enn tåkelyspærene Men er helt enig i at ettermonterte lys må justeres skikkelig hvis de skal brukes, nytter ikke med gaffateip og buksestrikk som du sier. Funker liksom ikke å ta det på feelingen i garasjen. Jeg kjører så ofte jeg kan med park og tåkelys, helt til skumringen kommer, da kommer Xenonlysene på. Men det er ikke fordi det bruker mindre strøm. I og med at jeg har Xenon, som er på ca.35 Watt, og jeg har H7-pærer i kurve-tåkelysene som er på 55W, så er det nok tvert i mot. Men jeg synes det ser bedre ut med park og tåkelys. Jeg kjører også MYE på Rv3 og andre veier, og det som irriterer meg mest er de jæ... tåkelysene BAK. å ligge bak biler som har disse tent hele jæv.. tiden er utrolig irriterende!!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 1, 2004 Jeg kjører stort sett med kurve/tåkelysene på, men kan jo forsvare det med at de lyser som fjøslykter da. Skulle likt å møte personen som blir blendet av de Samme på 100en, her har faktisk tåkelyset ikke veldig mye å si, men jeg bruker de enkelte ganger sent på høsten. Dog har ikke 100en annet enn kjørelys - kjørelys med instr belysning - kveldslys med instrumentbelysning. Parklys er kun på når tenningen er av. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 7, 2004 er vel litt tilbake til problematikken med projector(linselys) og 'spredere', biler med linselys kan ha på så mye lys de bare vil, men spredere og endog xenon i reflektorlaper er noe dritt.. Særlig Opel og Mercedes er ille. Meeen.. Kan de ikke heller bruke litt tid på å få folk til å sjekke lysene sine i stedet? Har aldri sett så mange med defekte lys som i år!! Prioritering, er nok ordet.. Bøteleging gir penger i kassa til julebordet, så da er jo det en enkel sak.. :o/ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 7, 2004 Det eneste jeg har lyst til å si, NORGE.............................. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 7, 2004 Det eneste jeg har lyst til å si, NORGE.............................. Vel, prøv å kjøre rundt nede på kontinenete (eks. Tyskland) med tåkelys og parklys. Går ikke lang tid før Polizei spør deg hvor du mener tåka er og ber deg skru av tåkelysene tvert. Kun i Norden det overhode er lov å kjøre med tåkelys tent sammen med parklys selv om det ikke er tåke. At det ikke er lov å kjøre med tåkelysene tent sammen med nærlys så lenge det ikke er tett tåke ute synes jeg er helt ok! Ergo: reglene i Norge er BRA på dette området!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 7, 2004 Vel, prøv å kjøre rundt nede på kontinenete (eks. Tyskland) med tåkelys og parklys. Går ikke lang tid før Polizei spør deg hvor du mener tåka er og ber deg skru av tåkelysene tvert. Kun i Norden det overhode er lov å kjøre med tåkelys tent sammen med parklys selv om det ikke er tåke. At det ikke er lov å kjøre med tåkelysene tent sammen med nærlys så lenge det ikke er tett tåke ute synes jeg er helt ok! Ergo: reglene i Norge er BRA på dette området!!! Men et spørmål, går linselys som tåkelys? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 7, 2004 Men et spørmål, går linselys som tåkelys? Linselys er vel i bunn og grunn tåkelys eller kurve/tåkelys som de ble kalt på Golf III i hvertfall. Disse bilene kunne jo utstyres med slike lykter i støtfangeren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Desember 7, 2004 Men et spørmål, går linselys som tåkelys? Det kommer an på brytningen i lysene. Linselys finnes som både tåkelys, nærlys og fjernlys. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Desember 7, 2004 Grøfte/Tåkelys blender endel fra refleksen fra våt vei, selv om de er rett justert, der er kun nærlys bedre. Men, det som irriterer med mere om dagen, er alle riskokerene som jeg møter som har fått tak i xenon ettermonterinskit, og ikke har justert lysa slik at de blender. Er skarpt nok lys i originale xenon å møte, men går bra siden de er justert bort fra øynene mine, men når gjengen ikke har tatt seg bryet med å justere, samt lesser ned bilen med folk på sine rånerunder, så kan det bli litt vel mye blålys inn i bilen..!! Hjertesukk!! Håper de av dere som mot formodning skulle ha veldig blå lykter uten at det er originalmontert med automatisk høydejustering (egentlig ulovlig det også...men..)...bruker knappen for å justere lysa ned når dere har last i bilen..!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...