Anbefalte innlegg

Hei,

 

Den siste tiden har bilen min hatt litt problemer med å starte, pluss at den har mistet litt effekt. 1 av 10 oppstarter må jeg kinne i kansje 4 - 5 min før den starter. Når jeg kjører diagnosetest, så får jeg opp feilkode på veivakselføleren. Er dette typiske tegn på at den er gåen?

 

Jeg kommer til å bytte denne uansett, med tanke på feilkoden. Men hvis det ikke forbedrer seg når den er bytta, så står jeg litt på bar bakke igjen. Noen som har hatt lignende problem?

 

Kjører forøvrig en Audi S3 -99 mod

 

Takk for alle svar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, den vil være tungstarta og gå i nødmodus eller noe slikt. På min kikka turtallsperra inn veldig tidlig og var tungstarta. Koster en del denne føleren. Ebay :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke peiling på 1.8T motorer, men hvis de omtrent lik 2.2T motoren...

 

Veivaksleføler er sikkert TDC føleren, og er helt essensiell.

Dette er en induktiv føler, og de er ekstremt følsomme for korrekt avstand fra følerhode til jern-tappen på svinghjulet. Her blir avstanden ofte for stor (eller jern-rusk på følerhodet...), dette fører til dårlige signaler.

 

Løsning (NB! generell løsning for dårlige signaler fra induktive følere):

Ta ut føleren sjekk for smuss, og rengjør.

Mål avstanden fra følerhode til jern-tapp. Dette kan være litt vanskelig å gjøre...men det er omtrent alltid for stor avstand. Så man kan ta action ihht dette, dvs få føleren til å være litt nærmere jern-tappen på svinghjulet.

 

Dette er som sagt en generell løsning for feil med induktive sensorer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar:)

 

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har rota så alt for mye i motorer før. Er det lurt å kansje sette bort bilen for å få noen til å se på dette? Eller er det en smal sak å ta ut føleren for å sjekke for smuss, evt. rense den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det pleier å være meget enkelt, men hvordan det er på din motor vet jeg ikke.

 

Men, før man begynner å demontere og bytte deler.

Les ut feilkoder...slett feilkoder...kjør en tur...les feilkoder...osv

Hvis det er en feilkode som stadig dukker opp, da kan man begynne med å se på dette.

 

Feilen du beskriver høres ut som en mulig TDC-føler feil, som kommer og går.

Hvis du tar ut føleren, kontroller også at tappen på svinghjulet er ok.

 

Det er sikkert noen i lokallaget som kan hjelpe deg litt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har slettet koden 3 ganger. Men den dukker stadig opp, så det tyder på at noe er feil. Men jeg får forhøre meg litt, om det er noen som kan ta en titt.

 

Du sier TDC-føler. Er dette det samme som veivakselføler?

 

Men hvis det viser seg at den er defekt. Evt. bare skitten. Kan det føre til noen av feilene jeg beskriver? Tungstartet til tider + mistet noe effekt?

 

Takk for svar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

CKP - Crankshaft Position Sensor - G4 - Referanse punkt for Tenning (på 2.2T @ 62°BTDC)

Tipper det er denne du kaller veivakselføler.

 

For at motoren skal starte trenger man på en 2.2T, signal fra 3 sensorer:

1) CKP - G4 - TDC føler

2) RPM - G28

3) CMP - G40 - HALL giver

Når motoren har startet, kan en (men ikke G28?) av disse tre feilen uten at motoren stopper, men det vil bli redusert effekt.

 

Ja, det du opplever kan skyldes en CKP-føler som ikke virker optimalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.