kamalselføler eller sensor?

Anbefalte innlegg

bilen min fjusker innimellom når den er kald eller hvis jeg girer opp/ned og gir mye gass. En sjelden gang 'kutter' motoren en brøkdel av et sekund på lave turtall. De tok en diagnose på et verksted og sa de fikk en feilmelding på kamakselsensoren eller kamakselføleren. Bilen er en '96 A6 2.8 30 ventiler. Noen som kan hjelpe med råd/tips?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sensoren du mener er nok CMP = Camshaft Position Sensor, populært kalt HALL giver/sensor.

Generelt:

Bilen starter ikke hvis du ikke får signal fra denne.

Hvis du har feilmeldinger fra denne sensoren, da er noe galt. Enten sensoren, kamaksel timingen, dårlig elektrisk kontakt,...

Signalet fra CMP giveren er meget lett å måle med et oscilloskop eller grafisk multimeter. Sensoren skal gi tydelige firkant pulser.

Løsning:

Les ut feilkoder...slett feilkoder...kjør en tur...les ut feilkoder...

Hvis det er en feilkode som repeterer, da kan du starte med å fikse dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Kanskje få meg diagnoseverktøy selv da? Er det noe du kan anbefale som ikke river altfor mye i studentlommeboka?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er sikkert noen i lokallaget som har :)

Ellers så kan du bruke VAG-COM, gratis demo. Kan da lese ut feilkoder og slette disse ?

OBD2 kabel, du trenger ikke nyere enn ver. 3.11, dvs i praksis ver 4.09. Disse får du på ebay, eller i norge.

Du kan også lage kabelen selv (ver 3.11), krever litt elektronikk kunnskap.

I tillegg trenger du en OBD2 til OBD1 overgang, de fleste som selger OBD2 kabler har denne også.

Eller du kan lage en overgang fra OBD2 til OBD1.

De mest stabile OBD2 billigkablene er COM port kablene, ikke spør meg hvorfor :confused:

Hvis du ikke har COM port på den bærbare, USB til Serial kabel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velkommen i klubben

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jøss, det var billig:-) Har skrudd litt bil, men har ikke vært borti diagnosegreier før. Jeg får kjøpe de sakene du tipset meg om så får jeg ta det derfra. Tusen takk for hjelpa!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for velkomsten!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang. cmp -giveren. Tenger jeg noe programvare i tillegg til obd2 kabel, overgang obd1-obd2, og overgang til usb. er det bare å plugge i laptopen og i bilen? Trenger jeg å laste ned den gratis demo-versjonen. Er det i hele tatt noen sjanse for at jeg skjønner noe av det når jeg ikke har vært bori det før? Tom Aage :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for hjelpen!!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.