Sikringsboks, div el-feil på typ44 200 '88.

Anbefalte innlegg

Ok, nå må jeg ha tunga i rett kjeft her, for skal begynne å tenke litt på å reparere el-nettet til radiatorvifta på 200'n.

INGENTING av det originale er i virk per idag, Autopower har vistnok lagt opp noe eget her, jeg vet ikke av hvilken grunn, men jeg kan tenke meg det har noe med denne å gjøre:

5155ed3640554e55841140faf486d728.jpg

 

Slik det er koplet pr idag, så er det direkte +12v fra batteriet til et justerbart temperaturføler, som er montert med sensor inn i øvre radiatorslange, det skal være justert til ca 110 grader, og da smeller det igang radiatorvifta på full pupp.

 

Antakelig vil ikke el-vannpumpa virke pga radiatorvifte har totalt sitt eget elnett nå.

After-run vannpumpa virker når jeg kopler den forbi sensoren.

AC er vel også koplet ut, pga den krever at radiatorvifta virker som den skal.

 

En godt sted å lese for andre som har problemer med kjølesystem: :)

http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/cooling.html

 

Spørsmåla jeg har:

- Hvordan kommer man seg lett under sikringsboksen under panseret?

Det er under der jeg har finni ledningen på bildet over, jeg lurer på om ikke den har noe med dette å gjøre, siden det er normalt at det ledningsnettet til radiatorvifta kan smelte.

- Hva er delenummer/nummer på reléet til viftestyringa som ligger under dashbordet på førersiden?

Det til hastighet 3, det mangler jeg nemmelig. Hvilket relé i sikringsboksen er til hastighet 2?

- Hvilket relé er after-run reléet, og hvor er det lokalisert på 200 '88?

 

Det første jeg har planer om å gjøre, er å sette en 80A sikring på minusen til radiatorvifta, ref SJM, dette kom vist på nyere typ44-er. Så slipper jeg fler fremditidige "meltdowns" :P

 

Selve grunnen til at jeg vil ha det til å virke som det skal, er at hver gang jeg stopper bilen, og den stiger mot 110 grader ca, så starter den radiatorvifta på max hastighet, og den kan finne på å stå opptil 10-15++ minutter og kjøle. After-run vannpumpe går IKKE. Dette går hardt utover batteriet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mye rart i ledningsnettet mitt og.de har koblet en bryter på radiatorvifta så jeg kan slå den av hvis jeg vil. men vifta funker ellers da. denne tråden må jeg følge litt med på:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor relèet til after-run pumpa sitter vet jeg ikke, men jeg viste deg jo hvorfor pumpa ikke gikk, gjorde jeg ikke? ;)

 

Eller... når jeg tenker meg om... Mener det er det latterlig overdimensjonerte brune releet som sitter under rattstammen på førersiden

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor relèet til after-run pumpa sitter vet jeg ikke, men jeg viste deg jo hvorfor pumpa ikke gikk, gjorde jeg ikke? ;)

 

Eller... når jeg tenker meg om... Mener det er det latterlig overdimensjonerte brune releet som sitter under rattstammen på førersiden

 

Joda, det så jeg, men den sensoren/pumpa etc også avhenger av at after-run releet virker, og radiatorvifta sin krets virker? Var slik jeg tror jeg forstod det fra å lese på SJM siden.. Men, jeg kan ta feil og :P (deet er faen meg sjelden! :nana:)

 

Får ta å prøve din sensor en dag da, Chris William ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan kjøre en update på denne tråden. Det var vannvittig mange ugler i ledningsnettet mitt.

 

For det første, så har vel bilen hatt noe webastogreier montert, det er iallefall lagt inn i det originale ledningsnettet.

På tilkopling til webasto e.l så har det da vært to ledninger, +12v til webasto og trigger for stage 3 radiatorviftehastighet. Disse var koplet tvert sammen - kjempelurt! Dette resulterer jo i at vifta går hele tiden. Da skjer det mye rart når bilen selv prøver å regulere vifta på normalt vis.

Dette hadde resultert i at ledningsnett til +12v og ledninsgnett til stage 2 kjølevifte fra tempbryter i radiator og samme ledningsnett fra høyt/lavtrykksbryter på rør foran ac-radiator hadde smeltet mellom tempbryter, høyt/lavtrykks -bryter og sikringsboks.

 

Jeg drog rett og slett hele ledningsløyfa ut av bilen, renoverte det og putta det på plass. Nå virker alt som det skal.

 

Moderator kan sette denne til løst..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan selv sette den til løst. Gå til øverste innelgget ditt, rediger avansert og sett prefixen selv

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er gammalt innlegg vettu, da har jeg ikke noe rediger-knapp i første innlegg :\

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.