Hva gjør dere når vw ber dere måle delene for å finne riktig del?

Anbefalte innlegg

Skal handle hjullager til bilen og delelageret sier at det er enten en 30mm eller 32mm del jeg skal ha. men ut ifra chassisnummeret kan de ikke se hvilken jeg har og ber meg måle dette..

 

Men burde de ikke ha orden på dette eller tilbydd seg å måle dette for meg.. måler jeg feil og bestiller så er det vel mitt problem. Noen som har erfaring med dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde samme problemet. De kunne ikke se om diameteren på demperene mine var 50 mm eller 55 mm. Så da måtte jeg pent gå ut å måle selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

30mm er enklere å presse inn i spindel ;)

 

Neida, men.. Er ikke dette en enkel sak å sjekke i ETKA?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde samme problemet. De kunne ikke se om diameteren på demperene mine var 50 mm eller 55 mm. Så da måtte jeg pent gå ut å måle selv.

 

jeg har nesten lyst å be de om å stikke ut å måle selv. jeg vet ikke hvor jeg skal måle hvertfall...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hahaha, jobber selv på et verksted, riktignok ikke i kundemottak...Men herregud så dårlig service !!!!

 

Skal man forlange kunder å måle selv, for så å tjene penger på delen? Hva om kunden er 60 år ? Nei, du får legge deg under bilen å måle !

 

Minstekravet er å be han/hun svinge innom så skal vi finne ut dette for deg !

 

Uff...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

30mm er enklere å presse inn i spindel ;)

 

Neida, men.. Er ikke dette en enkel sak å sjekke i ETKA?

 

GReien er at de slår opp chassisnummer i etka og den sier at den er enten 30 eller 32, og at det ikke ligger info på chassis fra febrikk om hvilken dim som er brukt.. derfor må vi måle oss frem til riktig del de skal bestille til oss

 

En annen løsning var at de bestillte begge delene og jeg kunne levere tilbake "feil" del

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hahaha, jobber selv på et verksted, riktignok ikke i kundemottak...Men herregud så dårlig service !!!!

 

Skal man forlange kunder å måle selv, for så å tjene penger på delen? Hva om kunden er 60 år ? Nei, du får legge deg under bilen å måle !

 

Minstekravet er å be han/hun svinge innom så skal vi finne ut dette for deg !

 

Uff...

 

Er 5min jobb med bukk og kunnskap.. er jo dagsprosjekt for vanlige... litt overdrevent..

 

men dere ser hva jeg mener..syntest de burde ha en greie for å løse dette for de selv har skapt problemet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er jeg med, beklager :)

 

Måle dimensjon på et hjullager er jo klin umulig. Jeg antar hjullageret stopper i et spor i bak-kant i spindelen (og ikke en låsering, slik det er ytterst).. Tenker nå om du vil ut med drivaksling for å måle på "drivaksel-siden" av spindelen..

 

Volkswagen selger biler som ugress. At dem viser litt service, skulle bare mangle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er jeg med, beklager :)

 

Måle dimensjon på et hjullager er jo klin umulig. Jeg antar hjullageret stopper i et spor i bak-kant i spindelen (og ikke en låsering, slik det er ytterst).. Tenker nå om du vil ut med drivaksling for å måle på "drivaksel-siden" av spindelen..

 

Volkswagen selger biler som ugress. At dem viser litt service, skulle bare mangle.

 

Problemet her er at fabrikken har endret dette i perioden hans bil er produsert så ETKA vet ikke om det er ene eller andre størrelsen på lageret på bilen. Noen ganger har de "flytende" overgang og da er det dessverre enkelte biler hvor de ikke vet om har 30 eller 32mm lager.

Å måle dette er jo enkelt.... lageret er ikke presset men skrudd innpå

Så man måp av med hjulet,løsne en M16 skrue som holder nav og hjullager også måle akselen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjøpte et 30mm og et 32mm hjullager og leverer tilbake det som ikke jeg bruker..

 

men svaret fra begge møller avdelingene var at jeg måtte måle selv men hvor jeg skulle måle kunne de ikke si..

 

Når jeg alikavel må gjøre all jobben selv så skal jeg gjøre mitt ytterste for å ikke handle det hos møller hvertfall

 

til en opplysning koster hjullageret 2500kr hjå møller. i canada koster det 800 pluss frakt og moms

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet her er at fabrikken har endret dette i perioden hans bil er produsert så ETKA vet ikke om det er ene eller andre størrelsen på lageret på bilen. Noen ganger har de "flytende" overgang og da er det dessverre enkelte biler hvor de ikke vet om har 30 eller 32mm lager.

Å måle dette er jo enkelt.... lageret er ikke presset men skrudd innpå

Så man måp av med hjulet,løsne en M16 skrue som holder nav og hjullager også måle akselen

 

Selv om det er "bare" litt jobb er det totalt uakseptabelt at forhandleren ikke kan finne ut av dette på en eller annen måte. Føyer seg bare inn i rekken av lavmålsservice i Møller-konsernet, noe som dessverre er mer regelen enn unntaket selv om det finnes enkelte forhandlere/personer som er "lyspunkter".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv om det er "bare" litt jobb er det totalt uakseptabelt at forhandleren ikke kan finne ut av dette på en eller annen måte. Føyer seg bare inn i rekken av lavmålsservice i Møller-konsernet, noe som dessverre er mer regelen enn unntaket selv om det finnes enkelte forhandlere/personer som er "lyspunkter".

 

Noe folk skal huske på her er at ETKA er et program som er laget for verksted siden. Det vil si at de som kommer og skal ha deler vet nøyaktig hva de skal ha, alså mekanikerne på verkstedet. Det at programmet blir brukt ut mot kunder som i dette tilfellet, kan som her by på noen problemer men sånn er det desverre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det vel vanlig praksis på verksted at det settes opp arbeid, så bestilles delene og ligger klare til bilen har time og delene skal brukes, det må være siste nødløsning at bilen først må inn for å sjekke slike ting for så å komme tilbake senere for selve jobben. Bare ved å se på bilen på parkeringsplassen i dette tilfellet vet en yrkesmekaniker like mye/lite om hva som passer som en hobbymekaniker. ;)

 

Når det er sagt tror jeg også det er mange her inne som er vesentlig mer oppegående på ETKA enn 99.9% av de som sitter på delelageret hos forhandlerne er, der er ofte kompetansen skremmende lav..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er meget imponert over kunnskapen til delelagret her nede hos forhandleren (ikke møller , men lokalt VAG verksted)

Daglig leder sitter bak deledisken , og kan utrolig mange gode gamle delenr i hodet :D

Bare og si navnet på delen , så sier han delenr før han slår det opp i etka :D

 

Har aldri fått feil deler når jeg bestiller hos han :) Rabatt er han dog litt gnien på :D ... men jeg krangler da til meg en liten 10% :)

 

Forrige fredag , starta ikke bilen min etter 4hjulskontroll pga defekt sluttstykket i tenningslåsen.

Og da fikk jeg bruke løftebukk og verktøy som jeg ville , for å prøve og finne feilen der nede :)

(Ombygd bil ,som jeg kjenner bedre en mekanikerne der nede )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser at det er mange som ikke jobber med reservedeler her, og som vet hvor mye forskjellig de enkelte bilfabrikantene kan greie å bruke på en og samme bil.

 

Skal være glad vi ikke er medlemmer av Peugeot/Renault/Citrôen-klubben, for å si det slik. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser at det er mange som ikke jobber med reservedeler her, og som vet hvor mye forskjellig de enkelte bilfabrikantene kan greie å bruke på en og samme bil.

 

Skal være glad vi ikke er medlemmer av Peugeot/Renault/Citrôen-klubben, for å si det slik. ;)

 

Savner tiden da du stod bak disken Hans , da var det service og rabatt å få :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er meget imponert over kunnskapen til delelagret her nede hos forhandleren (ikke møller , men lokalt VAG verksted)

Daglig leder sitter bak deledisken , og kan utrolig mange gode gamle delenr i hodet :D

Bare og si navnet på delen , så sier han delenr før han slår det opp i etka :D

 

Har aldri fått feil deler når jeg bestiller hos han :) Rabatt er han dog litt gnien på :D ... men jeg krangler da til meg en liten 10% :)

 

Forrige fredag , starta ikke bilen min etter 4hjulskontroll pga defekt sluttstykket i tenningslåsen.

Og da fikk jeg bruke løftebukk og verktøy som jeg ville , for å prøve og finne feilen der nede :)

(Ombygd bil ,som jeg kjenner bedre en mekanikerne der nede )

 

Ja, det er en god del lyspunkter innimellom. :) Er også godt fornøyd med min lokale forhandler (Elverum) både på dele- og verkstedsiden.

 

Problemet er at slike hører til unntakene, og ikke regelen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

GReien er at de slår opp chassisnummer i etka og den sier at den er enten 30 eller 32, og at det ikke ligger info på chassis fra febrikk om hvilken dim som er brukt.. derfor må vi måle oss frem til riktig del de skal bestille til oss

 

En annen løsning var at de bestillte begge delene og jeg kunne levere tilbake "feil" del

 

Når du fikk det tilbudet, hva er det du da syter for? :) Du er jo da garantert riktig del og du slipper å kjøpe mer en 1 av 2 lager. Beklager, men skjønner ikke problemet ditt her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du fikk det tilbudet, hva er det du da syter for? :) Du er jo da garantert riktig del og du slipper å kjøpe mer en 1 av 2 lager. Beklager, men skjønner ikke problemet ditt her.

 

Det var ikke akkurat et tilbud jeg fikk.. men jeg mente de kanskje kunne bestilt inn begge så kunne jeg levere tilbake det jeg ikke kom til å bruke.. men de var ikke villig til å bestille inn noe jeg ikke kom til å bruke..

 

men jeg gikk til neste møller i bergen og der hadde de begge lagrene inne og jg kjøpte begge der..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.