Bytte vannpumpe på AFT (Golf 1.6) - tips?

Anbefalte innlegg

Har slakk men ikke lekkasje i vannpumpelageret, så det nærmer seg vel et bytte. Tar derfor gjerne imot tips. (Har ikke klima, forøvrig)

 

- har forstått at pumpa ikke drives av regreima, det gjør det jo litt enklere

- det ser trangt ut, den sitter innenfor servopumpa? Noen triks for å gjøre dette lettest mulig?

- leste et sted noe om å først skru av hele pumpehuset, deretter bytte pumpa, er det lurt?

- når er det enklest å løste reimhjulet?

- hva trenger jeg bortsett fra pumpa? Pakninger? Termostat (den er ikke gammel)? Pakningsstoff?

- bytte kjølevæske eller tappe av og fylle samme tilbake?

- lufting etterpå?

- hvor kjøpe deler? Originalt? Mekonomen? Biltema?

- andre tips?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du får kjøpt komplett pumpe, så får du delt pumpe med bare rotoren. Like greit å ta hele da boltene på pumpehuset bruker å eire seg fast, men du må demontere alt fra dynamo og braketter etc så du kommer til vannpumpa. Få tak i ny termostat med det samme, selvom den ikke er gammel. Samt pakning mot blokk. pakning termostat følger med termostaten om du handler dette på mekonomen.

Bruk ny kjølevæske om du ikke har byttet denne nettopp, isåfall pass på at den er ren når du fyller den på igjen.

reimhjulet til pumpa tar du når du har pumpa ute.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flere tips? (Mener å huske at servopumpa sitter i veien også, har ikke vært under der enda)

 

Og lufting? Varmkjøring og full varme i varmeapparatet, så etterfylle?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe mer jeg bør vite? F.eks. om det holder å fjerne dynamo for å komme til, eller om også servopumpa må bort?

 

Handle hvor?

- Biltema 329 kr, er de noe tess? Risk for å få feil pumpe?

- Mekonomen 787 minus rabatt

- Møller?

- (pluss termostat og forstvæske)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten oppsummering i ettertid

- kjøpte byttepumpe hos Møller. Samme pris der med rabatt som hos Mekonomen før rabatt

- byttet ikke termostat. Ifølge Møller gjorde man ikke vanligvis det

- fyllte G40 frostvæske (den som skal kunne blandes med "alt") etterpå, drøyt 2 liter konsentrat og like mye vann

- litt kilent å få løst reimhjulet, med det gikk ved å bruke rørtang som mothold

- fulgte med pakninger ved termostat og mot blokk

- grei skruing: først multirem (brekkjern mot dynamostrammefjær), deretter dynamo og -brakettplate, så av med 3 slanger på vannpumpa og la gammel frostvæske renne ut. Ut med vannpumpe, flytte over remhjul og termostat/-hus, og sammen igjen i motsatt rekkefølge, igjen med brekkjern ved dynamo for å få på multireima

- ikke nødvendig å røre registerrem, -deksel eller servopumpe

- første påfyll av væske, oppstart, fyllte på frostvæske, varmeapparat på for å tømme for luft der også, siste etterfylling etter at termostaten hadde åpnet mot radiator

- økonomi: ca 1100 i frostvæske og byttepumpe - mot totalpris hos Møller ca 3500 før rabatt. Mellom 1 og 2 timers skruing for en amatør som ikke hadde det travelt

- og deilig å få godlyd i motoren igjen (gammel pumpe lakk ikke men hadde slark)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.