Noen som har bytta bremseklosser på Audi A6 C5?

Anbefalte innlegg

Hei

Skulle i dag bytte klossene forran på min Audi A6 2000 mod. Skrudde av hjulet, skrudde ut de to boltene som var på baksiden av kalipperen, og tok av kalipperen.

 

Inni kalipperen sitter det som jeg tror er stempelet som skal dyttes inn. Dette ville over hodet ikke rikke på seg. Prøvde tilogmed å slå på det, men ingen ting nyttet. Fikk da selvfølgelig ikke plass til de nye klossene.

 

Fikk heller ikke til å koble av ledningen til sensoren. Er det noen triks her? Prøvde det meste..

 

By the way: den stanga/clipsen som sitter forran alt, skal den tas helt av, eller bare bendes til siden, slik at man får av kalipperen?

 

5f2cc1e3.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

den stanga skal egentli tas helt av, skal gå fint å bruke feks, vannpumpetang for å få stempelet tiul å gå helt inn, viss det ikke går helt inn så kan calipteren være delagt, dvs, eir/rust innforbi mansjetten på stempelet, så da må du eventuelt ta ut stempelet, rengjøre, iskifte nien pakninger inni der, montere sammen, eller du kan kjøpe ny :P

det velger du selv

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, har ikke noe vannpumpetang for hånda her, kan man bruke det biltema-verktøyet forran og? Blir nok å få bruk for det en dag uansett..

 

Tror stemplet er i orden, har ikke hatt noe problemer med at det henger seg opp eller no i allefall..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og den stanga, prøvde å praie den av med ett skrujern, men den ville ikke.. Skal man bare dra hardt? Hehe.. Ville ikke ødelegge noe da jeg var usikker på om den skulle av..

 

Fikk det uansett til uten å ta den av :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

på noen biler må man skru stempelet inn..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje jeg bare skal prøve med det biltemaverktøyet.. Er bare det at jeg betaler noen kroner for hver gang jeg kjører bilen opp på den bukken, så vil ha ting i orden før jeg prøver igjen :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er bare bak den må vries samtidig som den presses.

 

Forran skal det bare være å bruke en tang å tryke stemplet inn igjen. Om ikke det går, så må du nok åpne og til med et rep sett.

 

Evnt. kan du bruke denne: http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=500&iItemId=82463

 

Det er til calipterne framme, mens den du linka til er for å vri/klemme samtidig bak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang ledningen til sensoren. Blås den ren for skitt og sand. Dytt stikket sammen, og mens du holder det sammen, vipper du på "låsen" evt putt en liten kontakt trekker inn i stikket og vipp og haken manuelt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er bare bak den må vries samtidig som den presses.

 

Forran skal det bare være å bruke en tang å tryke stemplet inn igjen. Om ikke det går, så må du nok åpne og til med et rep sett.

 

Evnt. kan du bruke denne: http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=500&iItemId=82463

 

Det er til calipterne framme, mens den du linka til er for å vri/klemme samtidig bak.

Takk takk, da kjøper jeg denne :)

 

Fant jo ut nå at man må av med lokket på bremseveskebeholderen.. Har en lignende post hvor noen sa det.. Var ikke klar over jeg måtte det.. :S

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang ledningen til sensoren. Blås den ren for skitt og sand. Dytt stikket sammen, og mens du holder det sammen, vipper du på "låsen" evt putt en liten kontakt trekker inn i stikket og vipp og haken manuelt..

Får prøve dette.. Jeg prøvde å dra samtidig som jeg vippa opp den låsen, men den satt som faen.. Fikk ikke kontakten ut av den braketten den satt i heller..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Verktøyet er til stemplene bak ja, jeg byttet nylig foran min min bil (lik som din) og det var bare å presse stempelet inn. Brukte et skrujern tror jeg? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får prøve dette.. Jeg prøvde å dra samtidig som jeg vippa opp den låsen, men den satt som faen.. Fikk ikke kontakten ut av den braketten den satt i heller..

 

Kontakten skal vris ut av holde-braketten.. Bruk en vanlig tang..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du ikke har fått ordnings på dette innen helgen kan jeg sikkert assistere deg litt hvis det er ønskelig. Er ikke noe mekaniker, men har basispakken i skrufaget i orden :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg byttet på min hadde jeg samme problem. Måten jeg løste det på var å skru lufte skruen HELT av så det ikke ble trykk i kaliperen når jeg presset den tilbake. Så satte jeg den i skru stikka og skrudde den tilbake. Prøvde med div STORE tenger for å presse den tilbake da alle sa det bare var å dytte den tilbake men tør påstå jeg brukte godt over 100 kg trykk for å klare det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo noe galt hvis man omtrent må bruke lager-presse for å få tilbake stempelet. Det skal gå med en stor og fin vannpumpe tang det..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg byttet på min hadde jeg samme problem. Måten jeg løste det på var å skru lufte skruen HELT av så det ikke ble trykk i kaliperen når jeg presset den tilbake. Så satte jeg den i skru stikka og skrudde den tilbake. Prøvde med div STORE tenger for å presse den tilbake da alle sa det bare var å dytte den tilbake men tør påstå jeg brukte godt over 100 kg trykk for å klare det.

 

Litt av det problemet hadde jeg fram jeg å, men etter å ha bytta ALLE klossene fram å bak pluss skivene bak, fikk satt på plasss alt sammen å skulle kjøre meg en tur så hang alle bremsene på EN GOD STUND.. er det normalt?? jeg kjørte fra verksted å 500m hjem, i veikryss var det bare å slippe gassen, bilen bremset seg selv.. blei litt skremt. håper ikke dette vedvarer noe lenge. noen forlsag eller er dette normalt etter en så omfattende bytte av bremse klosser å skiver???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var det gjort. Tusen takk for all hjelp. Gikk å klemme inn stemplet med den biltemaklemma, men var ikke helt lett med den heller. Så tror møller skal få bytte klosser neste gang, så skal jeg be dem se på stemplet.. :)

 

Glemte å dra av den klistrelappen på den ene klossen.. Det er ett klistremerke som ligger mot kalipperen. Vet ikke helt hva det skulle være godt for men.. Håper ikke dette hadde noe å si? :)

 

Kjøpte forresten klossene på Møller. De kosta i overkant av 900 for komplett sett til bytte forran. Syntes dette var litt stivt, så blir nok mekonomen på meg neste gang!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bak klistremerket er det lim, som gjør at klossen henger fast i calipter, så den ikke skal ligge innpå:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, kjente litt med fingeren på den andre, kjentes ikke ut som det var så alt for mye klister der egentlig... Men merker nå hvis klossen blir liggende innpå.. Får i såfall utbedre :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Målte du tykkelsen på bremseskivene? De så litt vel slitte ut til at jeg hadde brukt dem en omgang til....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En skrutvinge mot klossen for å dytte stempelet inn fungerte fint til meg.

Virka som min og dro litt til side når jeg bremsa i starten, men det gikk seg til :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til de av dere som har store problemer med å få inn igjen stempelet med vannpumpetang osv.

Ta et lite skrujern og vipp opp gummibelgen på stempelet. I 99% av disse tilfellene er det RUST som hindrer stempelet i å gå tilbake. Da er det å gjøre vondt værre å presse det inn med tvinge, skrustikke og det som værre er!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her har du hatt litt jobb ja :)

Caliper stempelet foran skal returnere uten noe spesielt press, vannpumpetang er fint. Har man store problemer med å presse det inn er caliper defekt. Skal ikke være nødvendig å løsne lufteskruer eller lokk på beholder.

Klistrelappen fjernes og er der for at ikke klossene skal lage lyd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Målte du tykkelsen på bremseskivene? De så litt vel slitte ut til at jeg hadde brukt dem en omgang til....

Målte ikke tykkelsen nei.. Men så de var litt slitt, men ikke verre enn at de holder en omgang til. Men de skal uten tvil byttes neste gang, og da blir den muligens litt større skiver om det lar seg gjøre..

 

Reagerte litt på at Møller ikke har festa skivene sist de bytta dem.. Trodde det var vanlig å bruke den lille skruen man fester skivene med? De var helt løse når jeg tok av calipter..

 

Har kjørt en god del i dag og virker nå som at alt er i skjønneste orden.. Merka egentlig ingen forskjell, men displayet sier "ok" så da tror jeg på det :P

 

Men neste gang blir det nok total overhaling. Bytte av klosser/skiver, samt overhaling av calipterne. Det trengs nok.. Kanskje de kan lakkeres og i samme omgang? :)

 

Men om man skal overhale calipterne, må man lufte bremsene etterpå da? Regner sterk med det.. Mulig jeg rett og slett lar Møller, eller ett annet verksted, få den jobben..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.