Anbefalte innlegg

noen som kan svare på om det er no galt med disse svingnings demperene, med tanke på balanserings hull/hullene.?

 

etter min formening, og logisk sett, skulle vell hullene ha stått rett over for "tappen" som er til den "løsne redskapen"

 

men mulig det ikke har noe å si?

 

svingningsdemper fra 3b:

25032009094.jpg

 

svingningsdemper fra AAN:

25032009093.jpg

 

takker for svar:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser det samme, skjønner det heller ikke!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen her inne? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen her inne? :)

 

Sikkert gjort i fylla det også slik som de rette hjulbuene på de tidlige type44-bilene: dum :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med det er samme prinsipp som når de balanserer felger - at de har snurret den rundt og så målt hvor det måtte tas av vekt. Spør du meg så gir det fint lite mening å ta AV vekt rett over for den "tappen" som jo nødvendigvis legger PÅ vekt, men meg om det. Du kan jo spinne den opp i dreibenken og se om den er i balanse.

 

Angående rette hjulbuer Ørjan, så var jo dette fordi det var PENT, på samme måte som paljett-jakker og håret til Eli Hagen :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm, ja du sier jo kanskje noe der. Gummien kan jo vri seg, så tenkte kanskje det var tilfelle her. Men da får vi prøve'n! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min svingningsdemper fra 3B'n er balanseringen på den mest fornuftige siden. Der "låsetappen" er. Rart at det er på motsatt siden på din!: klø :

 

 

Jeg blir å dreie meg eget reimhjul i alu. Blir det bra så kan det bli et par for salg etterhvert.

 

Originale svingningsdemperen veier 4.25kg uten drevet. Det råemnet jeg skal dreie i alu veier ca 4.6kg så det blir nok en del vekt spart. Kan regne med at ca 60-70% blir dreid bort;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil du vulke det med gummi slik det orginale er? Er jo en svingningsDEMPER og ikke kun et reimhjul det der :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min svingningsdemper fra 3B'n er balanseringen på den mest fornuftige siden. Der "låsetappen" er. Rart at det er på motsatt siden på din!: klø :

 

 

Jeg blir å dreie meg eget reimhjul i alu. Blir det bra så kan det bli et par for salg etterhvert.

 

Originale svingningsdemperen veier 4.25kg uten drevet. Det råemnet jeg skal dreie i alu veier ca 4.6kg så det blir nok en del vekt spart. Kan regne med at ca 60-70% blir dreid bort;)

 

Ja, har tenkt på dreiing selv også, men blir det ikke feil med balanseringen da? altså at det skal være en viss vekt på enden?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å dreie en svingningsdemper gjør 99% sikkert at veivpartiet kommer ut av balanse. Det kan IKKE sjekkes i en dreiebenk. Det er også tilfelle at en sånn demper en gang er balansert med resten av et veivparti, noe som gjør at når man bytter denne med en annen demper, er ting ikke i balanse lenger (betyr nødvendigvis ikke at ting er så mye i ubalanse at dette er net problem så lenge man holder seg til normale turtall).

 

Even: Selv om en svingningsdemper har borehullene etter balanseringa på den ene sida og en annen på den andre sida, trenger ikke det å bety at den ene er defekt (uten at jeg skal garantere at din er i orden for det).

 

Finner du ut at den ikke er i orden, så selger jeg deg gjerne en sånn som jeg har liggende, hehe :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å dreie en svingningsdemper gjør 99% sikkert at veivpartiet kommer ut av balanse. Det kan IKKE sjekkes i en dreiebenk. Det er også tilfelle at en sånn demper en gang er balansert med resten av et veivparti, noe som gjør at når man bytter denne med en annen demper, er ting ikke i balanse lenger (betyr nødvendigvis ikke at ting er så mye i ubalanse at dette er net problem så lenge man holder seg til normale turtall).

 

Even: Selv om en svingningsdemper har borehullene etter balanseringa på den ene sida og en annen på den andre sida, trenger ikke det å bety at den ene er defekt (uten at jeg skal garantere at din er i orden for det).

 

Finner du ut at den ikke er i orden, så selger jeg deg gjerne en sånn som jeg har liggende, hehe :P

 

Hehe, og den er du sikker på er ok ;)?

 

Jeg mente rimelig bestemt at alle delene i audi 5syl motorene er balansert hver for seg, slik at det kan kombineres med deler fra forskjellige motorer!? Men du kan altså avkrefte dette med 100% sikkerhet? Kanskje jeg er på utrygg grunn her nå: rolleyes?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, har tenkt på dreiing selv også, men blir det ikke feil med balanseringen da? altså at det skal være en viss vekt på enden?

 

Hva skjer når du bytter til alu svinghjul?? Mister man ikke mye vekt i andre enden da? Dette skal nok utføres uansett;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å dreie en svingningsdemper gjør 99% sikkert at veivpartiet kommer ut av balanse. Det kan IKKE sjekkes i en dreiebenk. Det er også tilfelle at en sånn demper en gang er balansert med resten av et veivparti, noe som gjør at når man bytter denne med en annen demper, er ting ikke i balanse lenger (betyr nødvendigvis ikke at ting er så mye i ubalanse at dette er net problem så lenge man holder seg til normale turtall).

 

Even: Selv om en svingningsdemper har borehullene etter balanseringa på den ene sida og en annen på den andre sida, trenger ikke det å bety at den ene er defekt (uten at jeg skal garantere at din er i orden for det).

 

Finner du ut at den ikke er i orden, så selger jeg deg gjerne en sånn som jeg har liggende, hehe :P

 

Ja men, ja men, ja men! Det har ingenting å si om jeg dreier en helt nyen i alu når jeg skal sende hele dritten til avballansering? Veiva, reimhjulet, nye svinghjulet, råder og stempler med alt av klips og tilhørende deler. Da blir det ett fett! Er det nå noe som jeg overser som vil lage problemer?

 

jeg har sett reimhjul der de har dreid bort det ytterste sporet iom det var til kliman og personen ville ha mere plass til cooler. Sendes dette til avbalansering så blir det 100% i balanse om verkstedet gjør jobben sin riktig.

 

Ble nettopp bygget en femmer på Gatebilforumet der svinghjulet var dreid ned slik at ytterringen ble erstattet med en aluring med reimspor. Der var denne gummidritten borte også og den motoren funka fint den. Mener den stod i en sort Porsche 944.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg melder pass!! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker tråden jeg, hvordan finner jeg ut om demper'n min er i orden eller ikke ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker tråden jeg, hvordan finner jeg ut om demper'n min er i orden eller ikke ?

 

Spenn den fast på en måte og prøv å vri kraftig på ytterringen slik at du ser om gummiringen gir mye etter?: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja men, ja men, ja men! Det har ingenting å si om jeg dreier en helt nyen i alu når jeg skal sende hele dritten til avballansering? Veiva, reimhjulet, nye svinghjulet, råder og stempler med alt av klips og tilhørende deler. Da blir det ett fett! Er det nå noe som jeg overser som vil lage problemer?

 

jeg har sett reimhjul der de har dreid bort det ytterste sporet iom det var til kliman og personen ville ha mere plass til cooler. Sendes dette til avbalansering så blir det 100% i balanse om verkstedet gjør jobben sin riktig.

 

Ble nettopp bygget en femmer på Gatebilforumet der svinghjulet var dreid ned slik at ytterringen ble erstattet med en aluring med reimspor. Der var denne gummidritten borte også og den motoren funka fint den. Mener den stod i en sort Porsche 944.

 

Skal du balansere er du ganske fritt til å gjøre mye rart ja. Jeg har balansert veivpartier med neddreide svingdempere, både dreid bort reimspora og dreid dem "kortere", og det går helt fint, men dem er ikke akkurat i balanse etter dreiing og før balansering.

 

Hvordan det er uten den gummidempefunksjonen veit jeg ikke.

 

Even: Ettersom det har vært ubalanse ved starten på balanseringa når det har vært bytta svingdemper virker det rart at det skal være balansert hver for seg. Og når man også tenker på at "alle" 5'er-veivene er like, men at det fakstisk skiller litt (overraskende mye) i totalvekt, i tillegg til at det er stor forskjell på vekta på et svinghjul til feks en 7A-motor og en 3B-motor så virker det litt rart hvis det ikke er balansert alle delene sammen.

Jeg veit ikke sikkert hvordan det blir gjort originalet på fabrikk, men det er en del ting jeg har sett i forbindelse med balanseringa som tilsier at ting ikke er balansert hver for seg. Men det som også er greit å ta med i beregninga, er at når man står i en balanseringsmaskin og balanserer noe for ettermarkedet (sånne tullinger som oss :P ) så balanserer man med 0,1 grams toleranser, mens det originalt kanskje er innenfor feks 5(?) gram, noe som er bra nok i massevis for en standard-motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, skjønner ;) Men si at jeg drar av siste sporet på denne demperen, ettersom jeg trenger all plass jeg kan få, vil det være "forsvarlig" i den grad man kan bruke det uttrykket? Såsant man balanserer det etterpå såklart.!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, skjønner ;) Men si at jeg drar av siste sporet på denne demperen, ettersom jeg trenger all plass jeg kan få, vil det være "forsvarlig" i den grad man kan bruke det uttrykket? Såsant man balanserer det etterpå såklart.!

 

Ikke noe problem, har akkurat gjort det samme :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, da kjører jeg på! :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.