Beste Audimotor 2.5 tdi. ca. 1995mod

Anbefalte innlegg

Hola!

Har tenkt å kjøpe Audi A6 2.5 tdi ca 1995 modell, og har en jeg kansje skal se på imorgen. Jeg vet det er noen modeller som hadde dårlige 2.5 tdi, men det var vel fra 1998? Har hørt at det er litt forskjellig bokstavkoder AAT, AEL og liknende. Er det andre motorttyper (bokstavkoder)også? Er det noen som vet om hva som er forskjellen på disse motorene?? Hvilken som er best? Hvor finner man disse bokstavkodene på motoren, eller står det i vognkortet?:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hola!

Har tenkt å kjøpe Audi A6 2.5 tdi ca 1995 modell, og har en jeg kansje skal se på imorgen. Jeg vet det er noen modeller som hadde dårlige 2.5 tdi, men det var vel fra 1998? Har hørt at det er litt forskjellig bokstavkoder AAT, AEL og liknende. Er det andre motorttyper (bokstavkoder)også? Er det noen som vet om hva som er forskjellen på disse motorene?? Hvilken som er best? Hvor finner man disse bokstavkodene på motoren, eller står det i vognkortet?:)

 

 

 

 

 

 

Står en hel del om disse motorene her inne på forumet, bruk søkefunksjonen og du får svar på det meste. Under forutsetning av det er utført olje/filterskifte samt skifte av reg-reim og reim for drift av dieselpumpe etter fastsatt intervall, regnes nettop R5 Tdi for å være noen av de mest slitesterke motorene som er laget til Audi. Hvis den i tillegg til nevnte forutstninger er lettstartet, ryker lite kald som varm og har stabil tomgang, så bør det motormessig være et kurant kjøp. Har selv en 13 år gammel AEL og er kjempefornøyd med den. Sammen med 6 trinns kasse er dette meget behagelig langtursbil med nok kraftoverskudd og lavt forbruk (0.53-0.56 l/mil på langkjøring). Det sies at 300000 km ikke er noe å snakke om, en bekjent har en som har passert 460000 km uten problemer av noen art. Enkelt sagt: R5Tdi - løp og kjøp, V6Tdi kjøp hvis du tør (eller i mange tilfeller- helst skygg unna!).

Men som sagt: bruk søk funksjonen på forumet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en 97 mod med AEL (140 hk) R5 og det er en bil med masse bruksverdi, selv om den kanskje ikke er all verdens verdt av penger med nesten 340t km på telleren. Som nevnt over, ryker'n lite og går jevnt og fint uten rare lyder er det en helt fin bil til ikke så mye penger.

 

Så lenge det er R5 diesel trenger du ikke å bekymre deg for det negative du har hørt om 2,5 tdi, det er V6'erne som kan være vanskelige.

 

AEL = 140 hk.

AAT = 115 hk.

 

Gå for 140 hk du, er nok lettest å bli fornøyd med den (min personlige mening).

 

Og når du kjøper deg en sånn bil, merk deg navnet Steinar Sjaastad som er her inne en del, han veit mye om disse bilene og har masse deler som aldri er overpriset :)

Det er jo en gammel bil, så ikke bli overraska om du skulle måtte fikse bittelitt på den en gang.

 

Lykke til med bilkjøp :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hola!

Har tenkt å kjøpe Audi A6 2.5 tdi ca 1995 modell, og har en jeg kansje skal se på imorgen. Jeg vet det er noen modeller som hadde dårlige 2.5 tdi, men det var vel fra 1998? Har hørt at det er litt forskjellig bokstavkoder AAT, AEL og liknende. Er det andre motorttyper (bokstavkoder)også? Er det noen som vet om hva som er forskjellen på disse motorene?? Hvilken som er best? Hvor finner man disse bokstavkodene på motoren, eller står det i vognkortet?:)

 

Rekkefemmer 2,5 tdi fra 91-97 er Audis underverk. Slitesterk, sterk og bra drag, økonomisk i drift og vedlikehold.

Forskjell AAT 115 hk og AEL 140 hk er dieselpumpe, dyser, turbo og ECU. AEL bruker noen få cl ekstra drivstoff, men går noe bedre. Biler med den største motoren er ofte bedre utstyrt så det kan også av den grunn være interessant å se ektra etter dem. Når det er sagt: med større dyser og en chip så går ikke AAT merkbart dårligere enn AEL, tvert om.

Motorkoden står i serviceheftet på klistrelappen, relativt stor skrift litt over midten av lappen sammen med girkassekoden. Koden står også på et flatfrest skilt rett under topplokket midt på venstre side av motoren, du trenger lommelykt for å se den under plastdekselet selv utendørs på dagtid i sollys.

Du trenger ikke å se etter rust under bilene, det som er finner du i overflaten på lakken, hjulbuer foran, steinsprut, nede på dørene (og under dørlistene) og bakluke er mest utsatt.

Ofte stor prisforskjell på disse, se etter utstyr som AC, 6 trinn eller automat (ikke 5 trinn), sportsseter evt skinn, varmeseter, fartsholder, sportsratt, takluke evt av glass, 4 elvinduer, unngå det stygge dashbordet uten de tre klokkene til høyre. Bedre å finne en godt utstyrt bil med slitte støtdempere enn omvendt, da alle slitedeler til disse er kurrante å få tak i rimelig og enkle å skifte selv.

 

Ikke for å skremme men om du vil ha lesestoff om feil så finner du litt her http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=112562&highlight=2%2C5+tdi

Merk deg at hvis noen hadde laget tilsvarende side om enhver annen motor så hadde det blitt mye styggere lesning.

 

Hvilken skal du titte på? Send evt PM.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2,5 R5 tdi er vel samme som sitter i volvo 850 og v70/s70 rundt 95-99.. der kan di chippes til 180hk ca..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2,5 R5 tdi er vel samme som sitter i volvo 850 og v70/s70 rundt 95-99.. der kan di chippes til 180hk ca..

 

Ja, de sitter vel der helt frem til ca 2001. Men de har litt annen dieselpumpe, innsugsmanifold, eksosmanifold, eksosanlegg så jeg tror ikke at Audi-konfigurasjonen orker 180 bare med chip.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for meget interessante svar.

Steinar S: En 1995 med 115 hk og 5 trinn`s kasse som ligger på finn. Hvorfor ikke 5 trinn? Og er automatkassene bedre?

Et spørsmål til. Er det mye vedlikeholdsutgifter hvis man velger quatro?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ikke 5 trinn? ?
Fordi det finnes 6 trinn med lavere utveksling, mindre støy og lavere forbruk. Ellers ikke noe kvalitetsmessig i veien med 5 trinn.
Og er automatkassene bedre?
Den er kvalitetsmessig dårligere, men mye mer komfortabel. Disse mister ikke mye effekt og bruker ikke mer drivstoff med automat.
Et spørsmål til. Er det mye vedlikeholdsutgifter hvis man velger quatro?
Nei. Quatrroene på disse er solide. Men når feks girkassa først raser så er quattrokasse et par tusenlapper dyrere og det koster litt mer å få den skiftet om du ikke gjør det selv. Største forskjellen i utgifter er vel drivstoff, da Q drikker 1-1,5 dl mer. Du risikerer også at kattene tettes på Q da den har to små i stedenfor en stor.

 

Sleng over en link til den du skal se på, da vel. Jeg skal ikke kjøpe den :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du så kjekt med folk som deg, bare å lese og lære :-) Takk igjen

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=16815659

 

Super kmstand hvis den stemmer, ser pen ut i karroseriet hvis motsatt side er likedan. Bra lakk er viktigere enn bra slitedeler som av og til likevel må skiftes.

 

Største mangel er AC og at den har hullet i dashbord (men rimelig å fikse).

 

Selv om selger skryter av store utgifter siste 2 kan mange av utgiftene være oppbrukt. Justering av remmer, bremseskiver, etc kan det har skjedd mye med på 2 år. Litt underlig at man har skiftet stabstag, drivaksler ,hjullagre dersom kmstand stemmer. Mulig den har hatt skade??

Det er nok tryggest å vurdere nytt register snart. Hvis det første er skiftet i tide på 100-120 så er det ikke lenge igjen.

 

Lykke til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Hullet" i dashbordet er jo faktisk et oppbevaringsrom da... ;) Vil ikke si det er noen stor mangel. Ellers er jo det meste som kan sies om disse bilene sagt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fy flaten. Må bare få ut litt frustrasjon her. Var nylig og så på en bil som var avertert på tinde. http://www.tinde.no/bil/audi/a6/vestfold/BL325087

Fikk høre at det var komplett servisehefte og at den var gått 183 000. Da han etter litt om og men hentet servicehefte, og siste service i 2005 viste 303 000 km....... Da var jeg fornøyd kan du tro. : bråk :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fy flaten. Må bare få ut litt frustrasjon her. Var nylig og så på en bil som var avertert på tinde. http://www.tinde.no/bil/audi/a6/vestfold/BL325087

Fikk høre at det var komplett servisehefte og at den var gått 183 000. Da han etter litt om og men hentet servicehefte, og siste service i 2005 viste 303 000 km....... Da var jeg fornøyd kan du tro. : bråk :

 

Viste telleren 183?

Det lyser jo høy km lang vei av denne, man ser jo på bildene at denne har gått nærmere 400 eller mer....girklule, pedaler, ratt. Og en som har gått under 200 trenger sjelden ny lakk.

 

Ellers mangler den både kjøpecomputer, fartsholder og AC. Slikt gir man i hvertfall ikke 60 for i dagens marked. Ser ut som om den har fått høyeste fjærer også, det er mindre kledelig på en 140hk.

 

Men lakken er sikkert flott, det ser ut som en 140 hk med 6-trinn.

 

Hvilket prisleie ser du etter bil til? Rundt 50? Kan du skru noe selv? Er teknisk tilstand eller utseende viktigst for deg, evt krever du begge deler?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viste telleren 183?

Det lyser jo høy km lang vei av denne, man ser jo på bildene at denne har gått nærmere 400 eller mer....girklule, pedaler, ratt. Og en som har gått under 200 trenger sjelden ny lakk.

 

Ellers mangler den både kjøpecomputer, fartsholder og AC. Slikt gir man i hvertfall ikke 60 for i dagens marked. Ser ut som om den har fått høyeste fjærer også, det er mindre kledelig på en 140hk.

 

Men lakken er sikkert flott, det ser ut som en 140 hk med 6-trinn.

 

Hvilket prisleie ser du etter bil til? Rundt 50? Kan du skru noe selv? Er teknisk tilstand eller utseende viktigst for deg, evt krever du begge deler?

 

Den bilen startet jeg ikke engang opp. Når jeg skjønte at den sikkert var gått dobbelt så langt som han først prøvde å inbille meg, ble jeg rett og slett sur og dro hjem. Haddde jo vært i banken og fått med meg bror min og greier...: mad :

 

Jeg har en audi 100 2.3 med en periodisk feil jeg ikke har klart å finne ut av, og jeg vil ikke bruke penger på å få den reparert på verksted.http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=150758

Selv om bilen ellers har vært utrulig bra.

 

Jeg er ute etter en audi til ca 30 000.- - 60 000.- ja. Teknisk tilstand er viktigst. Har du noe på lur?

 

mvh

Tor-Kjell

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.