#1 Skrevet Mars 27, 2009 (endret) Etter at bilen min ble stjålet for fire måneder siden har bilen stått på verksted. Det er fastslått at bilen ikke vil gå på tomgang når den er kald (den går normalt når den er varm, though), og en tekniker har nå jobbet på den i snart to uker, og i dag fikk jeg beskjed om at han ikke hadde snøring på hva som var galt med den (way to go, Møller!) !! Tomgangsrespirator er byttet, lmm er fin, han har justert ymse verdier på den, og han får ikke ut noen feilkoder. Motorlampen lyser (igjen, så vidt jeg forstod). Noen som har noe peiling, som har vært borti noe liknende tidligere? Den nekter plent å gå på tomgang. Edit: Det var visst ingen tekniker som jeg hadde fått inntrykk av, men en vanlig mekaniker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 31, 2009 Bump *titegn* 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 31, 2009 tps, evt gasspjeld som går "rundt" og åpner igjen i lukket posisjon? Kveles den, drukner den, eller hvordan dør den ut? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 31, 2009 Det virker som om den kveles... Det hjelper på å gi litt gass, det GÅR an å holde den på tomgang, men da må man hjelpe den med gasspedalen. Jeg prøvde den bare svært fort for tre-fire uker siden, så detaljene er litt uklare. Det er ikke noe problem å starte den igjen i det hele tatt, så det virker litt rart om den drukner, for da burde den jo ha blitt litt mer tungstartet etter en 4-5 forsøk? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 31, 2009 Tja, litt diverse forslag kan jeg da komme med; -Sjekke at man har riktige verdier til tomgangsregulator, lmm, tempfølere, tps, osv (Nå må du ikke spørre meg.) -Coilrekke -BYTTE lmm -Plugger -Tempgivere -Lambda (Denne kan jo forårsake motorlampe også) -Trykkteste Motorlampe kan komme av utrolig mange ting. Et rele som har hengt seg opp kan jo være nok til at ei slik lampe kommer opp. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 31, 2009 Tja, litt diverse forslag kan jeg da komme med;-Sjekke at man har riktige verdier til tomgangsregulator, lmm, tempfølere, tps, osv (Nå må du ikke spørre meg.) -Coilrekke -BYTTE lmm -Plugger -Tempgivere -Lambda (Denne kan jo forårsake motorlampe også) -Trykkteste Motorlampe kan komme av utrolig mange ting. Et rele som har hengt seg opp kan jo være nok til at ei slik lampe kommer opp. Tomgangsregulator er byttet, coilrekken er det en defekt ved et eller annet sted, da den fusker ved turbotrykk, men det er ikke-relatert. Pluggene er nye. Skal tipse mekanikeren om resten, takk for hjelpen! Fantastisk at mekaniker trenger hjelp av kunden til å finne ut av en feil 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 31, 2009 Tomgangsregulator er byttet, coilrekken er det en defekt ved et eller annet sted, da den fusker ved turbotrykk, men det er ikke-relatert. Pluggene er nye. Skal tipse mekanikeren om resten, takk for hjelpen! Fantastisk at mekaniker trenger hjelp av kunden til å finne ut av en feil Sikker på at det er coilrekka og ikke falskluft som forårsaker dette? Ikke alltid like lett/moro å feilsøke, så får vel ikke klandre noen:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 31, 2009 (endret) Sikker på at det er coilrekka og ikke falskluft som forårsaker dette? Ikke alltid like lett/moro å feilsøke, så får vel ikke klandre noen:) Tja... Det har slått meg, da det danner seg belegg på tennpluggene, men det er uansett ikke relatert såvidt jeg kan skjønne, da dette problemet eksisterte i forkant, og den ladet godt med trykk. Vel, jeg må få lov til å være oppgitt når møller har hatt bilen i tre og en halv måned, og de ikke fant ut at det faktisk var noe galt med bilen før for en måned siden (da JEG påpekte det), og jeg har hatt daglige samtaler med mekaniker siden (mer eller mindre), og det de har klart å få til så langt er å ta inn og ut pluggen til LMM, justere litt verdier og bytte tomgangsregulator. Da jeg spurte om ikke en tekniker kunne ta en titt på det fikk jeg beskjeden om at det var det bare VW-avdelingen som hadde, og det var ikke så lett å få han til å komme over. Det som er mest fantastisk er at han ikke har sjekket vanntempsensor eller trykklekkasje/falskluft, som er det jeg ville sjekket aller først. Men nå må man jo engang innse at mekanikere stort sett gjør rutinejobber, og at diagnose ikke er deres sterkeste felt. De bruker neppe like lang tid på å fundere over hvordan ting faktisk fungerer som jeg gjør, da jeg er selvlært, tar en teknisk utdannelse, jeg har ingen reparasjonsmanualer som hjelper med når jeg jobber på bilen min, og de jobber med det hver dag. Selvfølgelig, jeg er klar over at forsikringsselskapet også har en finger med i spillet når det gjelder tiden det har tatt, hva som har blitt sjekket/ikke sjekket, og hva som har blitt gjort/ikke gjort, men likevel... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 3, 2009 Hei. Skjønner problemet ditt. Jeg er i samme situasjon selv. INGEN som kan gi meg de svarene jeg trenger... Men jeg kan gi deg et tips. Du er tydeligvis kompetent nok til å feilsøke litt på det elektriske. Og da er siden til SJM Autotechnic et veldig bra sted å begynne. http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/20vtecu.htm Han har skrevet veldig mye god info om disse motorene. Lykke til. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 3, 2009 Sjekk at gasspjeldet går i null posisjon. Det shal høres et lite klikk når den går helt i null. Hvis ikke så vil du få desse symptomene du beskriver. Hvis det har vert noen der for å justere tomgang på den lille skruen på spjeldet (dette skal ikke gjøres) så vil den ikke kunne gå i null. Må da holde turtall hele tiden mens motoren hoster og går intill den blir varm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 3, 2009 Sjekk at gasspjeldet går i null posisjon. Det shal høres et lite klikk når den går helt i null. Hvis ikke så vil du få desse symptomene du beskriver. Hvis det har vert noen der for å justere tomgang på den lille skruen på spjeldet (dette skal ikke gjøres) så vil den ikke kunne gå i null. Må da holde turtall hele tiden mens motoren hoster og går intill den blir varm. Hadde faktisk vært veldig typisk om dette var problemet... Skal orientere mekaniker om det asap ! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...