Anbefalte innlegg

Har fått ulyder fra motorn på min 6 dager gamle s2. Minner meg om rådebank men er usikker. Lyttet med skrujærn mot toppdekselet men kan ikke høre noe forskjell fremme, bake eller på midten..

Oppdaget dette da jeg parkerte etter en liten kjøretur. Oljetrykket skal være greit. går opp til 4,5 bar på kald motor og etter 4-5 min ligger den på ca 2,5 bar. Legger ved en videosnutt av bankingen.

er ikke noe lydforskjell om jeg skrur av oljetroppa.

 

http://www.youtube.com/watch?v=eh3Gbw8rsDg

 

Skal se på saken i kveld. Noen tips om hvor jeg skal begynne.?

Takker for svar:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved rådebank blir det jo gradvis verre til det tilslutt er godnatt... kom dette like fort og har ikke endret seg? Sjekket olje for spon?

 

Andre muligheter kan vel være ventiler som klakker i stempel, bøyd ventil, ventil som ikke lukker, løftere som er ødelagt eller noe som er løst, på vei til å løsne, plugger? Eller andre lagre/bukker som har tatt kveld.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vell forholdsvis nybygget motor dette.. for 12K km-siden..

Byttet vell rådelager, og veivlager da ? sammens med Stempelringer ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer det. Nylig skiftet lagre i veiv og råder av forrige eier, fikk kvitteringer på dette.

Kjørte bilen 130 mil fra oslo og nordåver uten noen problemer. Fikk testkjørt den ganske bra før jeg kjøpte den og. Kom ganske så plutselig dette mener jeg. Har ikke vært noe særlig over 6000 omdreininger heller....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om den er nybygd er ikke noe garanti for at disse tingene er 100%... En kompis kjøpte nyoverhalt bunndel fra NBS til sin S4 og den gikk ikke mange milene eller dagene etter oppstart før ene rådelageret tok kvelden.

-Så om noen har hatt hastverk eller ikke vært nøye nok ved montering og smurt og målt slitasje på bukker/veiv/råder så hjelper det fint lite med nye deler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan fastslå at bankingen kommer fra bakre del av motor etter litt nøye lytting.

ingen tegn til spon i olja. ser ut til at alt er i orden under toppdekselet.

ingen løse plugger og ikke frieksos. : mad :

Da er det vell bare å demontere topp og bunn.

 

Ingen som er overbevist på hva det kan være.?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke utløserlager til clutchen da? Sikkert blindskudd, men nevner det..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om utløserlagret hadde vært ødelagt, ville man vell hørt lyd i det da man clutcher: "løser ut " clutchen?

 

Nå siden du har tatt av toppdekslet, og alt så greit og fint ut der, er vell neste og sjekke om det kan være bøyde ventiler?

Kunne ikke se om en løfter hadde hengt seg fast, evnt sprukket? har hørt om det før på VAG:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke utløserlager til clutchen da? Sikkert blindskudd, men nevner det..

 

Kansje det. vil det bli en slik lyd når bilen står i fri på tomgang da.?

har ikke noe peiling på området.

Er nok vært å sjekke værtfall...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanskelig å høre på lydopptaket, men for meg høres det ut som ventil-tikking/klakking.

Få en mekaniker til å høre på motoren, så får du svaret...om det er ventiltikking eller noe mer alvorlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo også høres ut som en sprekk i manifoil..

Høres helt jævelig ut og er jo ikke unormalt at skjer på disse motoren.. puffer ut eksos fra en sylinder

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanskelig å høre på lydopptaket, men for meg høres det ut som ventil-tikking/klakking.

Få en mekaniker til å høre på motoren, så får du svaret...om det er ventiltikking eller noe mer alvorlig.

 

Enig med Cato her. Har du sjekka at du har godt med olje? Fikk ca samme lyd på min etter banekjøring med oljenivå litt under midten på peilepinnen. Fylte olje og kjørte litt så ble lyden borte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kansje det. vil det bli en slik lyd når bilen står i fri på tomgang da.?

har ikke noe peiling på området.

Er nok vært å sjekke værtfall...

 

Kan jo også høres ut som en sprekk i manifoil..

Høres helt jævelig ut og er jo ikke unormalt at skjer på disse motoren.. puffer ut eksos fra en sylinder

 

når bilen står på tomgang eller ikke har ikke noe og si. Er når man clutcher man bruker utløserlagret? men er nå ikke helt sikker jeg heller .. Verdt å sjekke ja!

 

 

Kan fortelle at da jeg hørte på lyden, hørtes den best fra Innsugssiden.. Denne lyden minner mere om banking/slag i "live" lyd. Om det hadde vært en løfter hadde man vell hørt det bra om man åpnet oljepåfyllings lokket, men der var det ingen ulyder i det hele tatt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres veldig ut som ventiltikk, rådebank har som oftest en helt annen "tone" og høres definitivt ikke slik ut det jeg har hørt ihvertfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med Cato her. Har du sjekka at du har godt med olje? Fikk ca samme lyd på min etter banekjøring med oljenivå litt under midten på peilepinnen. Fylte olje og kjørte litt så ble lyden borte.

 

Er olje opp til max merket. Denne banking/klakkingen kom som sakt ganske så plutselig.

kan også utelukke frieksos. Får skru ned bunnpanna å sjekke at rådene sitter som dem skal, gjør dem det er det vell bare å hive av toppen for å sjekke ventilene.

kjipt som faen dette, har hatt bilen i en uke. har ikke fått skiltene enda engang :P

 

å rulle ned til nordvik er vel bare å glemme, di klarer jo ikke å etterforke bremsesporene i sine egne truser så.... Er jeg heldig finner dem ut at det er ulyd fra motoren.: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oida.. lyder imotoren allerede?: dum :

 

 

Skulle vært og hørt på denne lyden en dag. Ikke at jeg har så mye peiling men flere hoder tenker bedre er det ikke det man sier?:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis du tar feks. en rundstav i treverk som går nedi plugghulle, setter bilen i fri, trer staven nedi plugghullet til det tar nedi stempelet og drar veiva rundt til stempelet begynner å gå nedover, så tar du en liten gummislegge å dunker pent på staven, så kjenner du somregel om det er noe slakk i rådelagera, å hører ett lite "klakk". bare å begynne på den fremmere sylinderen og jobbe seg bakover..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

var en del lagerskål i form av spon i bunnpanna ja.

da er det vel godt mulig at veiva takker for seg. huff

Får se om jeg gidder å gjøre noe mere i kveld...

 

- ørjan, går rykter om at du har en del gromdeler liggende :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres litt ut som ventiltikk.

Har vært ute for at løs eksosmanifold med lekkasjer lager en lyd som er underlig lik slik metallisk lyd, så det kan jo være verdt å sjekke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Legg ut et lydklipp av hvordan det høres ut både på varm og kald motor og vær LITT mer raus når du ruser'n, da kan det være lettere å høre etter de virkelig ille tingene.

 

Er det rådebank, selv om det i utgangspunktet ikke hørtes ut som det, så vil du gjerne høre dette godt når motoren synker på turtall etter litt rusing.

 

Skreiv du et sted om det virket som om motoren leverte det den skulle i det du oppdaga ulyden?

 

Dersom motoren har gått 12000 km etter overhaling, så vil jeg gjette på at det som er årsaken til et evnt havari ikke kan skyldes dårlig jobb e.l. Dersom noe er feil feks med klaringer eller feil montering har jeg vondt for å tro at motoren hadde gått smertefritt i såpass mange km. Selvfølgelig med unntak av noen ting som feks at det ukritisk har blitt montert gammel/sliten oljepumpe og den slags.

 

Lurer du så kan du jo sikkert be eieren om å få tlfnr til den som overhalte motoren hvis det ikke ble gjort av eks-eieren selv eller noe.

 

Lykke til med motoren :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt slakke her ja.

http://www.youtube.com/watch?v=mH_WyzKsTFc

 

er bare tynne flak igjen av skålene.

 

 

Kan trygt si du har funnet feilen ja... Kjipt sak å måtte gå igang med, men god anledning til å oppgradere råder når alt allikevel er pillet fra hverandre;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan trygt si du har funnet feilen ja... Kjipt sak å måtte gå igang med, men god anledning til å oppgradere råder når alt allikevel er pillet fra hverandre;)

 

Fant et ganske mørbanka rådelager men årsaken har jeg ikke funnet.

Er ikke noe spesielt beigeistret over oljetrykket. Trykket gåt opp til 4,5 på kald maskin og etter noen minutter ligger det ned mot 2 bar.

Har en coupe med 7a motor på siden av denne, der ligger trykket på 5 bar lenge etter oppstart. Holder seg også på 5 bar under kjøring uansett oljetemp. Den har ikke turbo eller oljekjøler, mulig det spiller litt inn..

 

Hva burde oljetrykket være på en 3b motor?

Kan det være en sliten oljepumpe som er synderen.?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går det normalt sett bra med veiv i slike tilfeller som dette.?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant et ganske mørbanka rådelager men årsaken har jeg ikke funnet.

Er ikke noe spesielt beigeistret over oljetrykket. Trykket gåt opp til 4,5 på kald maskin og etter noen minutter ligger det ned mot 2 bar.

Har en coupe med 7a motor på siden av denne, der ligger trykket på 5 bar lenge etter oppstart. Holder seg også på 5 bar under kjøring uansett oljetemp. Den har ikke turbo eller oljekjøler, mulig det spiller litt inn..

 

Hva burde oljetrykket være på en 3b motor?

Kan det være en sliten oljepumpe som er synderen.?

 

 

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=119275&highlight=oljetrykk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.