H#¤%&*#¤% startsperre ! (problem)

Anbefalte innlegg

Det store spørsmålet her er jo om det ble bra etterpå???

 

A4'n min fikk sånne problemer etter at den gikk tom for strøm engang... etter mye om og men fikk vi det fiksa igjen... tok av det nye batteriet og lot bilen stå uten batteri i ett døgn før det ble satt inn igjen, fjernet så alle feilkoder med VAG-Com etterpå og så var alt i orden igjen... Virker som det var noe "bugs" ute å gikk i systemet, men som forsvant når bilen fikk stå uten batteri og all elektronikken fikk lade seg helt ut.

 

 

: ja :

 

Jeg tror det er i orden iallefall.. :) Den starter greit nå iallefall.. Sjekka batteriet og det begynte å bli dårlig så jeg bytta til et litt bedre et med det samme.. Den stod jo et par timer uten strøm pga at jeg måtte av med ratt og airbagen.. Skulle ha koblet til vag-com en dag og sletta alle de gamle feila som ligger der nå når jeg endelig har fått i orden turbotrykket og startsperra (håper jeg)..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er en gammel tråd men fortsetter her siden jeg har samme problemet. :o

 

Mitt problem:

Når jeg skulle starte bilen for ca 2-3uker siden fikk jeg denne meldingen opp for første gang:

 

Vrei om tenningen 1hakk og fikk ett pip i fra dashen,bensinmåleren sto på 0 (ennå jeg har halv tank),oljelampen lyste,varsellampen for reservetanken lyste,sto oxo Def i den lille ruten det står hvor langt bilen har gått.Tok av og på tenningen 2-3ganger med samme meldingen og pipet etc.

 

Så ventet jeg noen sec så prøvde jeg å startet bilen en gang og skrudde den av igjen,prøvde å starte den en gang til og da gikk Def bort,oljelampen slukket og bensinmåleren gikk opp til halv men varsellampen for reservetanken lyste forsatt,men tenkte at det ikke er noen fare og kjørte en liten tur til butikken så lenge oljelampen ikke lyste.Når jeg startet bilen når jeg var ferdig med å handle var bilen helt fin igjen,ingen varsellamper etc

 

Og i går fikk jeg opp akkurat samme problemet,Def og varsellamper gikk bort etter litt av/på med tenningen.Men denne gangen begynnte Startsperrelyset og blinke og får fortsatt ikke start på bilen pga av startsperren som blinker. Har prøvd en del ganger å starte den nå,går i ca 2sec før den dør ut hver gang.

Startsperrelampen blinker hele tiden når jeg prøver å starte,har prøvd å ta av rattstammedekslene i dag men må ha av rattet så det tar jeg i morgen.Har prøvd å dunke rattet opp/ned uten hell.

 

Men jeg lurer på en ting,kan instrumentet varsle med Def en liten stund før feks startsperren ryker etc eller viser den Def KUN pga av at det er noe feil med instrumentet oxo?

 

Skal ta en diagnosetest en dag,håper noen kunne gjort det for meg slik at jeg slipper å frakte bilen til Audi kun for det. :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I mine ører lyder det som et problem med instrumentpanelet :confused:

 

For de av dere som har lest mine hittil få innlegg, vet at jeg har 'erfaring' med startsperreproblemer:p

 

På -96 A6'en går startsperre-forbindelsen omtrent som følger (korrigér meg hvis jeg tar feil):

Tenningslås - startsperrekontroller - instumentpanel - connection station 2 - motorstyringsenhet.

 

Lykke til ..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gikk løs på denne operasjonen selv i dag.

 

Dukka opp en kompis i mens jeg holdt på også, som inspiserte denne nevnte kontakten. Han driver med ledninger og kontakter av yrke, og mente stikkeren så helt fin ut, så han var litt skeptisk til at den faktisk skulle være problemet.

 

Men vi plukka ned greiene og lodda på litt loddetinn, og satt skuta sammen igjen.

 

Og tror du jaggu ikke det funka, bilen er som ny :) Utrolig deilig, var like før den hadde blitt umulig å starte.

 

Føles litt bortkasta de 3-4000,- jeg måtte ut med for ny nøkkel men..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gikk løs på denne operasjonen selv i dag.

 

Dukka opp en kompis i mens jeg holdt på også, som inspiserte denne nevnte kontakten. Han driver med ledninger og kontakter av yrke, og mente stikkeren så helt fin ut, så han var litt skeptisk til at den faktisk skulle være problemet.

 

Men vi plukka ned greiene og lodda på litt loddetinn, og satt skuta sammen igjen.

 

Og tror du jaggu ikke det funka, bilen er som ny :) Utrolig deilig, var like før den hadde blitt umulig å starte.

 

Føles litt bortkasta de 3-4000,- jeg måtte ut med for ny nøkkel men..

 

 

Det er ikke stikkerne det er feil med, men de bittelille tappene som stikker inn i isolasjonen på kabelen som problemet er.. Men det fant du sikkert ut.. :) Jeg har iallefall gjort dette på min (som var heeeelt håpløs) og en golf 4 til noen jeg kjenner og har ikke hatt ET eneste problem med startsperre etter det.. : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har hatt orginal fjernstyrt sentrallås som har utført operasjonen da? Min nekter å lystre i hvert fall :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg også fått trøbbel med startsperren min gitt, den har vært kranglete lenge men har fått den til å starte.. Men i dag går ikke startsperra av. Kan vel være det nevnte problemet her med dårlige kontakter til den lesespolen. Får ta av ratt og se.

Hva er viktig når jeg skal ha av rattet? Tenker på å unngå at airbagen løses ut.

Koble fra batteriet kanskje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alltid koble fra batteri ved jobbing på airbagsystemet.

Ta også tak i låsebøylen i B-stolpen for å avlede statisk elektrisitet !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg også fått trøbbel med startsperren min gitt, den har vært kranglete lenge men har fått den til å starte.. Men i dag går ikke startsperra av. Kan vel være det nevnte problemet her med dårlige kontakter til den lesespolen. Får ta av ratt og se.

Hva er viktig når jeg skal ha av rattet? Tenker på å unngå at airbagen løses ut.

Koble fra batteriet kanskje?

Koble fra minuspolen på batteri, og skru av rattet og dekslene på rattstammen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk problemer med startsperren på min 99 mod A6 i går. Alle instrumenter viste seg som nullstilte, ikke en gang bensinmåleren fungerte og bilen stoppet etter ca 2 sek. gange.

Fulgte prosedyren som beskrevet med lodding av connectoren på lesespolen.

 

Vil bare med dette si takk for fin info, bilen er nå friskmeldt igjen.:)

 

mvh

Arild

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. Det med loddingen. Skjønner ikke helt hva en skulle gjøre med kabelene (klarer ikke tyde bildene) ?

 

Skal en ta bort metallkontakten, strippe vekk isolasjonen på ledningen, lodde, ta på plass metallkontakten, eller hvordan var det?

 

Har problemer med at bilen av og til dauer etter et par sekunder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. Det med loddingen. Skjønner ikke helt hva en skulle gjøre med kabelene (klarer ikke tyde bildene) ?

 

Skal en ta bort metallkontakten, strippe vekk isolasjonen på ledningen, lodde, ta på plass metallkontakten, eller hvordan var det?

 

Har problemer med at bilen av og til dauer etter et par sekunder.

 

 

Du har en svart kontakt som du deler i 2.. Inni der er det 2 "metallstikkere" med ledning inn på hver.. Tar ut de stikkerne, tar av ledningen, avmantler ledningen, lodder den fast til stikkeren og setter i sammen igjen.. Viktig å ikke ha på alt for mye loddetinn for det er litt trangt inni den pluggen.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må jeg ha rattet av, eller holder det med å ta av dekslene? Hvis jeg må ha det av, hvordan gjør jeg det når jeg har airbag?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må jeg ha rattet av, eller holder det med å ta av dekslene? Hvis jeg må ha det av, hvordan gjør jeg det når jeg har airbag?

 

 

Litt usikker på om du MÅ av med rattet på audi.. På golf 4 klarte jeg det akkurat uten å ta av rattet.. Jeg tok det iallefall av for å slippe å knote med å få ut skruene om dekselet festet i.. Tok av spenning fra batteri og da skal du være ganske sikret mot at airbag smeller.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan forresten bare nevne at startsperren i Defa-alarmene kun gjør at selve starteren ikke slår inn i det hele tatt, så om bilen starter og stopper igjen er det bilens originale startsperre. Bare kjekt å nevne så ingen mistenker evt. Defa-alarm for å være problemet om bilen starter og stopper igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan forresten bare nevne at startsperren i Defa-alarmene kun gjør at selve starteren ikke slår inn i det hele tatt, så om bilen starter og stopper igjen er det bilens originale startsperre. Bare kjekt å nevne så ingen mistenker evt. Defa-alarm for å være problemet om bilen starter og stopper igjen.

 

 

Tja, du får DEFA med 3 krets sperre også..

Som jeg har, desverre etter 1. tyveri

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har akkurat samme proplem på min 96 a4, har du fått fikset det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gammel link, med god info.

 

Må man ta av ratt for og få av deksel rundt ratt-stamme og komme til tenningslås?

 

Noen som har en grei fremgangsmåte på hva som skal fjernes for og komme til?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gammel link, med god info.

 

Må man ta av ratt for og få av deksel rundt ratt-stamme og komme til tenningslås?

 

Noen som har en grei fremgangsmåte på hva som skal fjernes for og komme til?

 

Jeg gjorde dette i går... Koble først bort jording på batteri.

- Først ratt, (skruer på baksida for å få av airbagputa - om du har et standard ratt iallfall) Så tar du av sentermuttera.

 

- Så er det 3-4 små-skruer bak rattet så må skrus av

 

- Så er det en liten stjerneskru på hver side på undersiden av dekslet, greit å ha et lite langt stjerneskrujern her.

 

- Så må du fjerne en umbraco skru - midt under dekslet..

 

- Så skal det bare være å ta av dekslene rundt rattstammen..

 

- Kontakten finner du tilknyttet ringen rundt tenningslåsen - som beskrevet ovenfor.. og pass opp, den er veldig liten.. og lett å ødelegge

: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

SUPERT:tilber:

 

Virket hos meg og, dette var en konge tråd: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, fint folk for bruk for tråden for det er jo åpenbart et problem på disse bilene. : rolleyes

Jeg har ikke hatt NOE problem etter jeg loddet og det begynner å bli litt siden.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sliter nå og med å få start på bilen. Dvs det går ikke. Får gjerne startet i 2-5 sekund og så dør den.

Men jeg har aldri hatt problemer med dette før, men nå ville den altså plutselig ikke. Den døde først ut mens jeg kjørte, etter ha gått i 1 minutt fra jeg startet den. Og så helt umulig å få start igjen, så måtte taues hjem. Hvis det er startsperren som er problemet, er det da vanlig at man hører lyder fra der med rattstammen? Og at turteller og bensinmåler går løpsk når man prøver å starte? Kan ikke huske å ha sett et startsperrelys i dash'en, er dette nødvendig for at det skal være startsperren som er problemet?

 

Og klarer man seg med å ta av dekslene, eller MÅ rattet av?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bumper denne. Dere som har hatt problemet, men fikset det ved å lodde: Lyste startsperrelyset hos dere? Det gjør det ikke hos meg...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lyste hos meg ja.. Jeg skrudde av rattet for å komme lettere til, men er ikke sikker på at det er nødvendig. Er bare å koble av minuspolen på batteriet, og skru av :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, men da må jeg komme meg på biltema og få kjøpt et bitssett som har slik M12 bit som trengs for å få av rattet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.