#1 Skrevet Desember 1, 2004 Heisann.. Har nå satt på en stor ic foran på rs2`n min. men liker ikke det originale innsuget pga at det er lang vei lufta må gå og at det røret ligger over eksosen så det blir jo sinnsykt oppvarmet.... Har fått tak i et s4 innsug nå så tenkte og bruke det. flytte litt på radiatoren så passer det Men er det noen som har synspunkter på om s4 innsuget er dårligere eller bedre enn det originale rs2 innsuget? med s4 innsuget så får hvertfall lufta kortere vei og blir ikke oppvarmet på vei til motoren Eller er det bedre og ta det originale innsuget og kappe opp og sveise sammen et nytt et med gass spjeldet der jeg vil ha det? er vel ikke lett og lage et som fordeler lufta mest likt??? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 1, 2004 det aller mest optimale er vel å lage et lignende oppsett som det er på MTM sine innsug se bilde 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 1, 2004 Jeg bygde om mitt ABY innsug. Ligner litt på MTM innsuget men ikke så fint!! Har 3" 90 gr bend inn i framkant, igjensveist i bakkant og fjernet servicekanaler. Har også bygd på høyden så det går akkurat klar panser. Det går greit med stumme motorfester :-) I og med at man med turbomotor trykker lufta inn er det ikke så nødvendig med fordeling til sylindrene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 2, 2004 Jeg bygde om mitt ABY innsug. Ligner litt på MTM innsuget men ikke så fint!! Har 3" 90 gr bend inn i framkant, igjensveist i bakkant og fjernet servicekanaler. Har også bygd på høyden så det går akkurat klar panser. Det går greit med stumme motorfester :-) I og med at man med turbomotor trykker lufta inn er det ikke så nødvendig med fordeling til sylindrene. Hvis du ikke får jevn fordeling til sylindrene vil den som går magert kunne gi detonasjon tidlig , tenning dras tilbake og du må begrense ladetrykk og tenning for å unngå problemer. Jeg vil si en jevn fordeling er meget viktig dersom man ønsker å hente maks ut av motoren. Kjipt å måtte ha lavt ladetrykk og daff tenning bare for at innsuget favoriserer en sylinder. Tror det er mye å hente på å optimalisere innsug, for RS2 eller S2 vet jeg mange bnytter AAN insug som bygges om . Søk på temaet i www. s2forum.com mvh, J 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 2, 2004 Ikke helt riktig der Lasse.......kan ofte bli problem med at den "siste" sylindern på innsuget får mye mindre luft enn for eks. den første sylinder. Så derfor kan det være lurt å ha et innsug med konisk plenumskammer,med en spalteåpning som er lik over hele linja som slipper luften inn i et nytt plenumskammer (gjerne med trakter) Sender ved et ikke så bra bilde av innsuget til den gamle 10v turbomotoren min. Fikk det sveiset i Finland hos ProMo Racing (Rune Wilthil,Racingstore.no) Dette innsuget har først et konisk plenumskammer,en tynn spalteåpning som slipper lufta inn i et nytt plenumskammer med trakter på hver sylinder. Kompis av meg har en S6 SMS Revo-S (375 hk)og den har et innsug som er bygd opp på akkurat samme måte....... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 2, 2004 Mye fint her ja... lurte litt på og kappe opp innsuget mitt og lage det noe likt det til mtm. men det er det problemet med og fordele lufta likt. tenkte også på dette med og bruke det originale og sette på noen 90 gradere så jeg får lufta fra andre siden, men trodde ikke det var plass til det? har vel ingen bilde og dele med meg? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 2, 2004 Kan sikkert finne et bilde av mitt viss du er interessert?? Mye fint her ja... lurte litt på og kappe opp innsuget mitt og lage det noe likt det til mtm. men det er det problemet med og fordele lufta likt. tenkte også på dette med og bruke det originale og sette på noen 90 gradere så jeg får lufta fra andre siden, men trodde ikke det var plass til det? har vel ingen bilde og dele med meg? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 2, 2004 Da er ikke MTM innsuget no særlig heller da, eller?? Hvis du ikke får jevn fordeling til sylindrene vil den som går magert kunne gi detonasjon tidlig , tenning dras tilbake og du må begrense ladetrykk og tenning for å unngå problemer. Jeg vil si en jevn fordeling er meget viktig dersom man ønsker å hente maks ut av motoren. Kjipt å måtte ha lavt ladetrykk og daff tenning bare for at innsuget favoriserer en sylinder. Tror det er mye å hente på å optimalisere innsug, for RS2 eller S2 vet jeg mange bnytter AAN insug som bygges om . Søk på temaet i www. s2forum.com mvh, J 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 3, 2004 Ja det hadde vært fint vettu. starta opp bilen igjenn igår. så endte med og bruke originale greiene nå i førsten. men må få laga meg noe innsug greier føre sommeren hvertfall.. men fy f.... og mere effektiv den nye kjøleren var i forhold til den originale. og før ladet de. 1.8 nå ladet den 2 bar. så var nok en del trykk tap i det originale også,. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 3, 2004 Da er ikke MTM innsuget no særlig heller da, eller?? Har ikke sett detaljene på MTM innsuget, vet bl.a. ikke om det har "mekke" kanalene som AAN innsugene har. Uansett så unngår man å ha innsuget gående over turbo/grenrør, noe som bør gi betydelig lavere temperatur på luft inn til motoren. Dette i seg selv burde være en meget god grunn til å ha MTM innsuget. Vil også annta at MTM har lagt mye arbeid i designet for å få til en så lik luftflow til hver sylinder som mulig. Dette er den typen fintuning som ikke er så enkel å gjøre som hobbymekaniker. Vil tro at PRO-MO typen innsug er lettere å få til å gi en god fordeling en et type AAN eller MTM innsug hvor luften kommer inn i enden. Det at du har fjernet mekke kanalene på ditt kan gi seg utslag i at du har et bedte innsug enn originalt, hvordan de andre endringene påvirker dette kan jeg ikke si. Når det gjelder effekten av å bytte til et skikkelig innsug har jeg ikke sett så mye tall på det i form av hester og dreiemoment, men jeg mener at Rune W hadde noen tall fra Pro-Mo fra en 1,8 T motor som var imponerende. Men det kan kanskje han si noe om. mvh, J 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 3, 2004 Når jeg fikk mitt Pro-Mo innsug fra Finland viste jeg bilder av det til Vs Motor og han var mektig imponert over det innsuget!!! Det sier vel litt.......de Finske vennene til Rune Wilthil vet virkelig hva de holder på med! Se bare på den S2 Super Saloon bilen. Over 700 hk med "KUN" 1,5 bars ladetrykk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 3, 2004 Så hvem skal være de første til å bestille innsug til til AAN motoren så vi kan få noen tall på hva det har å si? J 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 3, 2004 Her er et bilde av mitt innsug. Krever "noe" arbeid og en del ombyggninger, men ser ut til å fungere perfekt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 3, 2004 Så greit ut det innsuget der da Roger !!! Er det trakter i plenumskammeret eller ?? Så litt for trangt ut til det....men jeg spør 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 3, 2004 Så greit ut det innsuget der da Roger !!! Er det trakter i plenumskammeret eller ?? Så litt for trangt ut til det....men jeg spør Ikke trakter, men det er sveiset en kant rundt som ble rundet av for å skape en fin inngang til rørene. Se bilde under. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 4, 2004 Det der var jo et pent innsug og er jo heller ikke verdens vannskeligste og lage bare man kan tig sveise. Men hvordan blir det med fordeling av luft til hver sylinder på et sånn innsug? vil joi tro at den siste sylinderen får mere luft enn dem andre? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 4, 2004 Men hvordan blir det med fordeling av luft til hver sylinder på et sånn innsug? vil joi tro at den siste sylinderen får mere luft enn dem andre? Skulle til å spørre om det samme, eller om det er målt i flowbench m.h.p. lik flow til hver sylinder? Det motorbygget er bare 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 4, 2004 Skulle til å spørre om det samme, eller om det er målt i flowbench m.h.p. lik flow til hver sylinder? Det motorbygget er bare Det er ikke målt, bare bygd etter eget hode. Laget ut i fra tilgjengelig plass med ønske om lengre rør for å forbedre effekten i uladdet turtallsområde. Plenumet smalner av bakover for å gjøre fordelingen mellom sylindrene mest mulig lik. Som sagt ikke målt, men motoren virker, det er garantert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Desember 6, 2004 Så greit ut det innsuget der da Roger !!! Er det trakter i plenumskammeret eller ?? Så litt for trangt ut til det....men jeg spør Pål, vet du om det var trakter i plenumskammeret fra Pro-Mo? J 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Desember 6, 2004 Pål, vet du om det var trakter i plenumskammeret fra Pro-Mo? J Jepp var noen fine alu-trakter på det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Desember 26, 2004 Her er et bilde av mitt innsug. Krever "noe" arbeid og en del ombyggninger, men ser ut til å fungere perfekt fint det der. så bilen på kbs i vår, tror hans(es) har sveiset gren på den å kanche innsug? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Desember 26, 2004 fint det der. så bilen på kbs i vår, tror hans(es) har sveiset gren på den å kanche innsug? Grenrøret er kjøpt hos KRB, men resten av eksosanlegget + innsug, IC og diverse rør er sveiset av Hans på ES tuning ja. Topp jobb 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Januar 5, 2005 Kan ikke si noe om dette MTM suget selv, men referer til gutta i finnland. Og de har ikke skrytt av dette MTM suget da jeg lurte på om de kunne bygge et slikt. De som jeg fikk bygget til Pål ser kanskje ikke så pent ut, men er heller ikke laget med hensyn til det! kun effektivitet.. Da hadde nok prisen blitt en helt annen om en og skulle lage det smukt i tillegg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Januar 5, 2005 Har noen kule blider at det jeg tror er Pål sitt innsug, noen som har programvare som kan redusere størrelsen på blidefilene for meg? Si ifra, så mailer jeg bildene, de er interessante for allmuen. J 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Januar 5, 2005 http://bluefive.pair.com/PIXresizer.zip Meget bra og enkelt prog for minsking av bilder og konvertering mellom format!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...