Lys, ja/nei, hvorfor mørkt når pæra er OK ?

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om det er flere enn meg som er forundret over alle VW/Audi-produktene som kjører med mørke lamper foran eller bak. Jeg selv registrerer at baklys slukker, jeg går ut og gir lykta en dunk, og vips så lyser det igjen, men hvor lenge ? Dette har skjedd flere ganger. Dårlig kontakt ? Ja, selvfølgelig, men hvorfor ??

Jeg har xenon frontlys på bora'n. Flotte greier, men plutselig slukker høyre lampe. Hva gjør jeg ? Jo, slår av lyset, ned til parklys, og på igjen:OK !

Hvorfor er det sånn ?

Spørsmålene rettes altså til tekniske medlemmer som jobber i bransjen i håp om et svar som kanskje flere enn meg kan ha glede av. Hilsen leder'n

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Golf har også dette problemet, spesielt golf 3, ene baklyset mitt slukker i ny og ne, går bare og vrikker litt på ledninger så er det ok igjen, regner med at det har begynt å eire på kontaktene, men det burde jo ikke ha gjordt det på en såpass ny bil som en Bora :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De konvensjonelle pærene med wolfram etc som glødetråd kan få slike tendenser når de er på vei til å gå. Dette gjelder alle bilmerker og modeller. Men noe problem med korrosjon på kontakter eller kontaktflater kan gjøre at det ikke er mer som skal til for at pærene virker igjen. Jeg ville satset på nye pærer der problemet er, sjekke at alle ledninger er som de skal og evt spraye på elektrospray for å få skikkelig kontakt.

 

Xenon kan jeg ikke uttale meg noe om, men antar at det kan være noe av det samme der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

xenon bruker ikke glødetråd, men gass så det er det nærliggende å tro at det må være dårlig kontakt.

 

Jeg har faktisk opplevd at en pære som er gåen, kan virke bare den får seg litt risting. Tråden beveger seg slik at det blir kontakt, og da virker den fint til neste dump. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Baklys: Sikkert irr i sokkelen eller brudd på gødetråden. Ta ut pæra og slå den "relativt" hardt i noe så ser du fort om tråden er brutt. Gjør rent i sokkelen og evt kontaktene på pæra.

 

Xenon: Enten pæra eller tenneren som er gåen. Bare å bytte (samme del). Teoretisk kan du ha kontaktfeil inn til "ballasten", men det er nok lite sannsynlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang mørke xenonlamper så hadde jeg problem med min corrado med xenonkit at når spenningen fra batteriet ble lav så ramlet ene lampa ut titt og ofte....

 

Løste seg fort og greit med relè kobling av ballasten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.