UrS4 ombygging automat til manuell

Anbefalte innlegg

Jeg er nå i full gang med å bygge om til manuell gir på min S4. Dette er en jobb med masse banning og futrasjon, men det år da på fram. Nå er automaten nede, svinghjul og SPEC clutch på plass.

Det som jeg lurer på er den berømte ledningen som må jordes for at bilen skal starte. Hvor er denne? Jeg satte bilen i park før jeg startet nedmonteringen. Noen som vet? Haster litt...

Ett par andre ting som sniker seg inn er speedometer, er dette samme som på automaten?

Ryggelys???

 

Det er sikkert mer som dukker opp senere.

 

Jeg har lest alle trådene som omhandler ombyggingen uten å finne svarene mine, derfor henvender jeg meg til dere. Fikk med meg advarselen om den tappen som sto i veien for svinghjulet. Den var ett reint h.... å få ut, men jeg vant til slutt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sett spaken i P og mål ut fra multifunksjonskontakten utenpå venstre side av kassa. Gjenta med spaken i N. De to som er like i begge disse posisjonene er det. Lurer på om det var stikk 2 og 5 som noen påstod i en eller annen tråd.

 

Kan du ikke legge ut noen tips hvis du kommer over noe som ikke bare er enkelt?

 

Hva med bakdiffen er det bare å løsne aksler, slange/ledning og de to skrudene (foran og bak) eller må du ned med hele bakramma?

 

Ta et par bilder av modifikasjonene du trenger for å få giroverføringen ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bakdiffen er enkel. Løsne mutteren som ligger oppe i bjelken. Du er nødt til å ta ned hele tverbjelken i forkant av diffen. Det er ikke mulig å få skruene ut ellers (besintanken er i veien). Jeg har tatt noen bilder, men det er såpass drittent under der at det ikke er mulig å ta bilder hele tiden...

Du må løsne håndbrekkwire foran å dra denne bakover også. Det er totalt 4 bolter i forkant av diffen som må løsnes... Du ser dem lett.

Nå er det natta... Får forsette i morgen..

 

Stikk 2 eller 5??? Jeg glemte å måle det der. Men kansje noen andre som vet???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen ting som folk som har gjort dette før har glemt å fortelle... Når automatkassen skal ned er det viktig å tenke på at denne er dobbelt så tung som den manuelle som skal inn...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom igjen. Det er da flere på forumet som har bygget om til manuell. Dere må da vite hvor disse ledningene som skal jordes er...

En annen ting også. Når jeg demonterte girstangen til automaten så jeg at det ligger en rund (litt stor) "dings" i forkant av stangen. Hva er dette for noe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå begynner jeg å miste troen på alle disse som sier de har gjort denne jobben.. Det er jo ingen svar å få innpå her... Hvorfor i helsike kan ikke folk svare på enkle spørsmål???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg tok bare av girvelgeren jeg på aut kassa, kobla den til og satt den i P og stappa den opp i dash bordet. ;) spurte mange inne her jeg også men ingen som viste! speedometeret uttaket var likt på aut og man på min, så det er bare en trigger som sitter på uttaket til venstre stikk aksel fremme;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Endte opp med å sette på den girvelgeren selv. Stripset den fast i motorrommet sammen med den andre kontakten som sto på automatkassa.

Det som ikke ble nevnt noen steder innpå her var at det er andre bolter (lengde og tykkelse) på den manuelle kassa. Møller tar seg fett betalt for disse, men det er jo ikke noe problem å bruke bolter fra den lokale jernvare handelen.

Hølet til girvelgeren var også en sak. Her er det bare å klippe vekk det stykket som er ved kabelen. Deretter slår en bare opp det siste stykket. Overføringene er greit å koble før eksosen er kommet på plass igjen;)

Pedalsettet var ett rent helvete å få ut og det nye på plass.

Leste på forumet at det var noen som brukte 12 timer på hele ombyggingen. Skjønner ikke hvordan de klarte det. Jeg brukte 5 helsikes dager på dette. Da hadde jeg mye problemer hele veien og en del deler som måtte erstattes.

Hadde aldri satt i gang men en slik jobb igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk du ordnet ryggelyset?

Min er ombygd og jeg mangler ryggelys. (ikke jeg som har byggd den om)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk du ordnet ryggelyset?

Min er ombygd og jeg mangler ryggelys. (ikke jeg som har byggd den om)

Skulle gjerne visst dette selv. Har bygd om, men kjører uten ryggelys.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle gjerne visst dette selv. Har bygd om, men kjører uten ryggelys.

 

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=170100 ikke så veldig vanskelig å finne!;)

 

Eneste er at det er ikke nødvendigvis likt. På min fant jeg ikke den røde og blå ledningen på det stedet, så merklig nok kjører jeg og uten ryggelys fåreløpig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=170100 ikke så veldig vanskelig å finne!;)

 

Eneste er at det er ikke nødvendigvis likt. På min fant jeg ikke den røde og blå ledningen på det stedet, så merklig nok kjører jeg og uten ryggelys fåreløpig.

Ikke funnet den enda:o

Sjekk i baklyset ditt hvem farge det er inn på pæra der.

Da skal du finne andre enden foran der;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke funnet den enda:o

Sjekk i baklyset ditt hvem farge det er inn på pæra der.

Da skal du finne andre enden foran der;)

 

nope, men må vel lete før man kan finne;) Bilen funker fint uten ryggelys, ordner det når jeg skal bytte bakluka.... til sommeren!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.