S4 AAN kutter ved belastning

Anbefalte innlegg

Har søkt og tror jeg har vært innom de fleste tråder om emnet de siste 5 åra men....

 

Problemet er at motoren kutter hardt og brutalt ved belastning. En gang kan det være på 0,2 i ladetrykk og neste gang kan jeg dra fullt på andre og tredje gir før den plutselig kutter på 0,7-1,0 bar.

 

Det er ETT kutt, så drar motoren fint videre før det kanskje kommer et nytt kutt, kanskje ett sekund eller tre, eller fem sekunder senere.. Altså ikke konsekvent på hverken trykk, turtall eller gassvinkel.

 

Følgende har blitt sjekket:

 

- Lambda er målt og den regulerer slik den skal (0,1-0,9v flere ganger i sekundet)

- LMM er nyvasket og fungerer tilsynelatende godt (stor forskjell når jeg plugger den ut)

- Luftfilter nyvasket

- Nytt bensinfilter

- Coilene er hele og fine (034-kit, har byttet 3 coiler siste to uker så har merket hva som skjer når disse tar kvelden..)

- Nye plugger type F5DP0R

- Sjekket ledningsnettet til coiler, kontakt i alle ledninger og plugger

- Vasket N75-ventilen

- Trykktestet OK (fant en vakumslange som var sprukket, byttet denne uten at det gjorde forskjell)

- Ingen feilkoder funnet med VagCom

Edit:

- Tatt "ECU Output tests" etter beskrivelsen på SJM Autotechnik. Alle funksjoner ok virker det som (dyser, tomgangsmotor, aktiv kullfilter-ventilen under innsuget og magnetventilen til turbo)

 

Ellers går bilen fint på tomgang, og på rolig kjøring uten særlig belastning fungerer den bra.

 

Noen som har en idè til hva som kan være problemet ?? blir gal her.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hm.. vasket n75 ventil ? Tror jeg ville tatt på med kostnadene om å byttet den (ca.600kr).

Samme når det gjelder LMM. Har vært borti flere tilfeller at motoren endrer turtall ved utkopling. Men under beslastning kutter den. Ville ikke stolt på det feilsøkingstipset. Kanskje du kjenner noen som har en AAN slik at du kan bytte over litt komponenter ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikker på at det ikke er bensinkutt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Magnetventilen kan være gåen ja, det er ingen garanti for.. Skal få sjekket denne idag..

Edit: Magnetventilen fungerer..

 

 

Lmm kan jeg prøve bytte med en jeg kjenner og se om problemet forsvinner..

 

Bensinkutt, jo det er vel like sannsynlig som noe annet. Men original motor og 044-pumpe som er to år gammel så skulle tro den leverte nok. Hører også at pumpa går hele tiden så lenge motoren går. Har målt bensintrykk ved et par anledninger tidligere, og det har ikke vært noe problem med trykket da iallefall.. Men klart det kan ha kommet nå..

 

Men viss motoren får for lite bensin så blir jo blandinga feil, leeenge før det blir så ille at motoren kutter, og da skal det vel komme feilkode på enten lambda-verdier eller LMM.. : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har VAG-COM, kjør en tur og log "Measuring block" 01, 02 og 03.

Da vil du se dysenes åpningstid, tenningstidspunkt, ...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde samme problem på S4'n min når jeg kjøpte den. Feilsøkte i huet og ræva, problemet løste seg tilfeldigvis når jeg satte inn org. luftfilterboks, og fikk riktig temp på lufta i innsuget.

 

Kjørte med K&N filter, med varmeskjold uten at det virkelig gjorde den helt store susen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå byttet lmm med en kompis, og trodde det var det som var problemet for da fungerte bilen plutselig fint i flere timer.. Så begynte den å kutte igjen på samme måte som før.. Den andre bilen fungerer fortsatt fint etter to dager så det er tydeligvis ikke noe galt med LMMen min..

 

Har ikke fått logga noe med VagCom enda, får kanskje prøvd det ikveld..

 

:(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det kan ikke være noe kødd med wastegate da? fjæra feks? Jeg klarte å sette inn en 2,4 Bar (1,4bar) fjær, noe som førte til veldige "kutt" hehe... stupid me

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg hadde samme problemet med min s2 3b, men dette viste seg til å være chippene som sto på.fikk nye chipper så forsvant kuttingen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det kan ikke være noe kødd med wastegate da? fjæra feks? Jeg klarte å sette inn en 2,4 Bar (1,4bar) fjær, noe som førte til veldige "kutt" hehe... stupid me

 

Har ikke rørt wastegaten så det er nok ikke noe problem :P

 

jeg hadde samme problemet med min s2 3b, men dette viste seg til å være chippene som sto på.fikk nye chipper så forsvant kuttingen.

 

Håper ikke de originale chippene begynner å lage kødd etter 17 år :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men alså... kutter sier du, samme som nødmodus? etter den har kutta har du lest av felkoder med vagcom før du stopper bil igjen? vis du da stopper bilen er det endel feilkoder som automatisk blir slettet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil anta det ikke er nødmodus det er snakk om her, mendet virker som det samme problemet jeg har: At det virker som om en av sylindrene "kutter ut" til visse tidspunkter, at den plutselig slutter å dra, men heller "limper" avgårde midt i et drag. Jeg skrudde ut pluggene, og la merke til at de hadde belegg på seg, og pusset så pluggene med fint sandpapir. Da ble de veldig mye bedre, men fortsatt ikke 100%! Jeg tror det er noe med tenningen hos meg iaf., har ikke fått feilsøkt så mye på det da bilen min har stått på verksted i forbindelse med forsikringssak de siste fire månedene.

 

Jeg har en teori om at det blir for lite "futt" i en eller flere av pluggene under visse omstendigheter, f.eks når motstanden i blandingen mellom pluggpolene blir for høy (som skjer når sylindrene er fulle av luft/bensin (som jo skjer under belastning, og spesielt når turboen begynner å lade) og under visse andre forhold), noe som tyder på feil ved tenningssystemet. HVIS du har akkurat det samme problemet jeg har, men har byttet ut coilene til fordel for 034 sitt kit, kan det kanskje tyde på tenningsmoduler? Jeg har lagt merke til at du ikke har de på listen din.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå byttet lmm med en kompis, og trodde det var det som var problemet for da fungerte bilen plutselig fint i flere timer.. Så begynte den å kutte igjen på samme måte som før.. Den andre bilen fungerer fortsatt fint etter to dager så det er tydeligvis ikke noe galt med LMMen min..

 

Har ikke fått logga noe med VagCom enda, får kanskje prøvd det ikveld..

 

:(

 

Hvis den fungerte fint i flere timer etter at du byttet lmm så skulle man jo tro at det var dårlig kontakt i kontakten til lmm eller brudd i ledningen som gjør det: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil anta det ikke er nødmodus det er snakk om her, mendet virker som det samme problemet jeg har: At det virker som om en av sylindrene "kutter ut" til visse tidspunkter, at den plutselig slutter å dra, men heller "limper" avgårde midt i et drag. Jeg skrudde ut pluggene, og la merke til at de hadde belegg på seg, og pusset så pluggene med fint sandpapir. Da ble de veldig mye bedre, men fortsatt ikke 100%! Jeg tror det er noe med tenningen hos meg iaf., har ikke fått feilsøkt så mye på det da bilen min har stått på verksted i forbindelse med forsikringssak de siste fire månedene.

 

Jeg har en teori om at det blir for lite "futt" i en eller flere av pluggene under visse omstendigheter, f.eks når motstanden i blandingen mellom pluggpolene blir for høy (som skjer når sylindrene er fulle av luft/bensin (som jo skjer under belastning, og spesielt når turboen begynner å lade) og under visse andre forhold), noe som tyder på feil ved tenningssystemet. HVIS du har akkurat det samme problemet jeg har, men har byttet ut coilene til fordel for 034 sitt kit, kan det kanskje tyde på tenningsmoduler? Jeg har lagt merke til at du ikke har de på listen din.

 

 

Sånn ja.. kjenner til en rs2 og som har samme greia.. tenningsmodulene er integrert i coilene på 034 kitet.

 

men hvordan er spenningen på bilen? målt litt rundtom? Vil vel kanskje tro det kan være noe tenningsrelatert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener KUTTER ja, ikke som om en sylinder ikke drar, men som alle sylindrene slutter.. Akkurat som om du slår av tenninga mens du kjører liksom.. Varer maks 1/2 sekund, så drar det videre...

 

Har sjekka jordingspunkta oppå toppen, disse er fine.. Har derimot ikke sjekka jordinga til selve motoren, men det skal vel være rimelig dårlig kontakt i denne viss tenninga skal kutte..

 

Spenninga er bra der jeg har målt iallefall.

 

Har sjekket feilkoder mens motoren fortsatt går, etter å ha provosert frem kuttinga.. Ingen feil i det hele tatt : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grantert Coilene dine som er dårlige.

Og hvis du skal bytte er det ingen vits å bytte til 034 kittet som bruker 1.8T coiler.

Disse funker utrolig dårlig på trimmet 2.2Turbo. trust me! Har brukt opp kanskje 20 stk på 300 mil. For

ikke å snakke om alle pluggene du bruker opp!!

Nye F5DPOR og 034efi High output coil kit er dessverre eneste veien å gå. Dyrt,men funker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grantert Coilene dine som er dårlige.

Og hvis du skal bytte er det ingen vits å bytte til 034 kittet som bruker 1.8T coiler.

Disse funker utrolig dårlig på trimmet 2.2Turbo. trust me! Har brukt opp kanskje 20 stk på 300 mil. For

ikke å snakke om alle pluggene du bruker opp!!

Nye F5DPOR og 034efi High output coil kit er dessverre eneste veien å gå. Dyrt,men funker.

 

Har selv kjørt på 1.8T coiler.. Og disse funker som alle sier svært dårlig på disse motorene..

 

sitat fra 034 : Since selling this product, we've found some chipsets for the 20vt run too much dwell for the 1.8t coils which causes them to cut out under WOT or fail at worst.

 

Men rart at alle skal kutte samtidig, skjønner hva du mener, det minner meg om da min bil kuttet før den gikk i nødmodus.. Har du sjekket for vaccuum lekeasjer ned til map sensor?

 

Forresten, blir pluggene ødelagt når man ødelegger coil etter coil? har ikke byttet mine plugger etter jeg monterte high coil kittet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan tenke meg at 1,8T-coilene ikke holder særlig godt på trimmede 2,2T ja.. Blir fort dobbelt effekt av hva coilene er produsert for så :)

 

Men min bil er ikke chippet engang, og i tillegg har jeg byttet 3 av coilene for tre uker siden pluss en i november.. Og da hadde coilene fungert fint i 2 1/2 år. Så tviler litt på at de er problemet siden det virker som ALLE kutter liksom.. Pluggene byttet jeg også for tre uker siden..

 

Skjønner ikke hva det er som er feil, hadde det vært en stor vakum-lekkasje så hadde vel bilen gått i nødmodus (har skjedd før :P) Har også trykktestet systemet og fikset den ene lekkasjen jeg fant.. Etter det ble det helt stille opp til 2 bar trykk så..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har egentlig ikke så mye med at det er så mye mer effekt en 1.8T motorene, Samme coiler blir brukt på S4 B6 også og den har vel 4.2 344hk.(de har da en rød gummihette på toppen av coilen)

Har med Dwell tiden (lade tiden)til coilene ettersom jeg har forstått det. Mer aggresiv tenning(chippet 2.2) krever kraftigere coiler. 1.8t coilene henger ikke med når 2.2T motorene er chippet. De brenner opp grunnet lang dwell tid.

Dette er iallefall slik jeg har forstått det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håper det går greit jeg låner tråden din litt.

 

Har et problem med at bilen min fusker ved pådrag, men sjeldent når jeg bruker 6 giret fra rundt 100kmt.

Kan dette være coilene? evt hva skal jeg kjøpe og hvor får jeg tak i dette?

bilen er en chippet 92 mod. 270hk.

 

Peder, stopper bilen din på tomgang når den er kald? spes, vis det er litt kaldt i været også?

har selv hatt det kutte problemet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er utrolig mange poster om dette rundt på forumet her hvis du bruker søkemotoren. trur ikke det er mange som har eid en 2.2 turbo uten å noengang hatt problem med fusking.

 

Ting du må gjøre.

 

1.

Skjekk for lekkasje, ta av alle trykkslanger og skjekk at de ikke har sprekt. Eventuelt trykk teste opptil max 2 bar.

 

2.

Skjekk at ikke vakumslanger har detti av, både i motorrom og under teppet på passasjersiden der går det en vakumslange inn på hjernen som er til Map sensoren.

 

3.

Skjekk plugger, hvis gamle bytt de ut. Du ser ikke om de er defekt.ca 1000kr med VAG rabatt for 5 nye.

 

4.

Mest sannsynlig som alle andre 2.2. Skjekk coiler. Hvis du har orginal coiler så er ledninger morkne og ødelagt. hvis du kan låne en coilrekke av noen andre som du vet er ok gjør det ting lettere.

Da har du egentlig flerre valg. lodde på alt av ledninger nytt og satse på at coilene dine er i orden.

Nye coiler blir dyrt!

 

Kjøpe 034 efi high output coil kit http://www.034motorsport.com/product_info.php?cPath=26&products_id=466.

Dette er skuddsikkert og som de fleste er enige om her på forumet, du behøver aldri mer bekymre det for tenningsfeil. men dyrt er det.

 

Har finni et alternativ,men tørr ikke anbefale det da jeg ikke har finni noen som har prøvd det, men bruker LS2 coiler og er plug and play samme som 034,men er 270$ billigere.

 

1.8T coil ombygging er hvertfall utelukket for deg siden bilen til er chippet. Da funker det sinnsykt dårlig med 1.8t coiler.

 

5.

Kan være problem med bensinpumpe,filter,regulator osv,men dette ville jeg skjekket til slutt da sannsynligheten er så liten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme problemet her i gården, fullt kutt ved pådrag, for så å pøse på.... Hadde samme feilen på min 7A motor, der var det bankesensorene, la ikke igjenn feilkode...

 

Ettersom vår gikk en time med pådrag i benken på ES uten problemer, og fikk prob rett etter dette på gaten så forsterker dette den teorien;

 

Ved benking koblet Egil ut en sensor for å sette på sin egen ved map....

 

Vi blir å prøve dette nå, koster vel 1300 på mekonomen :)

 

Hold oss oppdatert !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bankesensorer byttet, forsatt samme feil..

 

Lurer på om bensinpumpa får for lite strøm.. Bruker de orginale ledningene fra type 89 dog.. Mulig at 044 pumpa trenger mere strøm ?

 

Hva skjer med din Peder ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom dere noen vei med dette? :) Har helt like symtomer på min.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, 034 high output coil kit... Alt er som det skal nå :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.