#1 Skrevet April 1, 2009 Normalt er det 245/40 * 18 som gjelder til A5 når vi snakker 18" Blir dette for bredt på vinterdekk ? Hvilket alternativ anbefaler forsamlingen da ? 225/?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 1, 2009 Jeg har kjørt på 245/45-17 i hele vinter, uten det menste av problem. Har alltid trodd at det var bedre med smalere vinterdekk, men i år (som det faktisk har vært mye snø) har i hvertfall jeg blitt positivt overrasket. I tillegg er det jo ikke så ille å kjøre på når det faktisk er bare veier, noe det er ganske mye her på østlandet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 1, 2009 Normalt er det 245/40 * 18 som gjelder til A5 når vi snakker 18"Blir dette for bredt på vinterdekk ? Hvilket alternativ anbefaler forsamlingen da ? 225/?? 225/45x18 er nok en bedre dimensjon på vinterdekk enn 245/40x18. Kommer jo ann på hvor du kjører også selvfølgelig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 1, 2009 Det viktigste er gummien. At den er laget for kjøring på nordiske forhold. Type Hakka R, Conti Contact 5 osv. 245/40 er ikke noe problem med skikkelig gummi. Alternativt 245/45 som Inge nevner. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 1, 2009 225/45x18 er nok en bedre dimensjon på vinterdekk enn 245/40x18. Kommer jo ann på hvor du kjører også selvfølgelig. Det var 225/45 alternativet jeg var ute etter, ja.... Er det en kurrant dimensjon f. eks ? Det gir en økning i rulleomkrets på 1% som er godt innenfor det tillatte. Runar, hva tror du ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 1, 2009 Det var 225/45 alternativet jeg var ute etter, ja....Er det en kurrant dimensjon f. eks ? Det gir en økning i rulleomkrets på 1% som er godt innenfor det tillatte. Runar, hva tror du ? Jeg kjører på Yokohama IG i 225/45 18 på A6'en. Valgte dette istedenfor 245/40 pga at bilen er fwd og blir brukt mye hele året. Funker helt greit, verdens beste vinterdekk er det ikke, men ikke så verst egentlig. Kan anbefales. Hjulstørrelsen ift 245/40 som orig.hjul er helt grei. Egentlig kunne jeg tenke meg enda større vinterhjul for å få litt mer bakkeklaring da jeg ikke gidder å skru opp gewinderet om vinteren. Men det finnes ikke så godt utvalg i vinterdekk til en vettug pris. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 1, 2009 Takker så mye til dere alle for vettuge kommentarer. Da blir det nok 225/45*18 på meg neste vinter 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...