Noen som har deletegning av tårnlager til S2 coupe?

Anbefalte innlegg

Ser på min nå etter at KW 2 settet vart montert at den gummien som ligger på toppen av tårnet i motor rommet stikker en liten cm over hullet. Trodde at denne gummien skulle strammes helt ned slik at den stikker nedi hullet og fester demperen på den måten, men den går ikke sålangt ned.Føler at bilen sporer litt og lurer på om jeg har montert noe feil som kan forårsake dette?

Skal nevnes at det ble satt på "blå" tårn foringer når det ble montert men vet ikke om det har noe med saken å gjør.

 

Noen som har erfaring med dette?

 

Skal få lagt ut bilde av tårnet, men er det noen som sjønner hva jeg mener?

Johan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik ser det ut.

Noen som ser hva som er galt her??

IMG_1997.JPG

IMG_1998.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal faktisk være en glippe mellom der, men det kan se ut som opp "koppen" på toppen står litt skjevt ? Kan tyde på at lageret er utslitt ogg innmaten i det er presset opp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal faktisk være en glippe mellom der, men det kan se ut som opp "koppen" på toppen står litt skjevt ? Kan tyde på at lageret er utslitt ogg innmaten i det er presset opp.

 

Hmm, det er alikevel noe som er endret. Over denne koppen så står det originalt på S2 ett deksel som dekker over tårnet. Dette dekselet får jeg ikke nedpå lengre og kan ikke huske att det stakk sålangt opp før.

I tillegg, hvis man ser på bildet så er det en innsnevring på gummikoppen som om den skal ned i hullet og stå bare med den øverste lippen over hullet, men husker når jeg monterte det at det ikke var kjans for å få det til.

Noen som har bilder fra en original S2 jeg kan se fra? En annen ting er jo og om det blir slik pga KW 2 settet??

 

Johan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har en ide om noe er feil her eller om det bare er å stramme opp igjen??

 

Johan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal være glippe der selv om det er helt nye fjærbeinslagre, men jeg ville nok sett etter om den satt ordentlig oppi der hvis du føler at bilen er urolig.

Rugger du bilen opp og ned, skal koppen stå omtrent fast i øvre stilling når alt er i orden, men med defekt lager kan det hende at den rører seg noe mer.

Dekselet passer best på 'originale' mutre, jeg mener jeg har sett at uoriginale dempere har større ytterdiameter på festemutteren, se om ikke det er slik hos deg også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal være glippe der selv om det er helt nye fjærbeinslagre, men jeg ville nok sett etter om den satt ordentlig oppi der hvis du føler at bilen er urolig.

Rugger du bilen opp og ned, skal koppen stå omtrent fast i øvre stilling når alt er i orden, men med defekt lager kan det hende at den rører seg noe mer.

Dekselet passer best på 'originale' mutre, jeg mener jeg har sett at uoriginale dempere har større ytterdiameter på festemutteren, se om ikke det er slik hos deg også.

 

Løftet bilen opp og da sank det ned igjen litt. Tror det må noe stramming til men kan ikke se at mutteren har skrudd seg opp heller. Får se hva jeg får til, men mener å huske det var ett helv... å stramme dei mutrene pga at man kan ikke holde igjen så mye.

 

Johan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du løfter bilen (med jekk?) skal de synke litt, men de skal stå relativt stille ved rugging av bilen.

Hehe.. Ja, de kan være vanskelige å holde igjen, og da du har justerbare er det vel ikke alle spesialverktøyene som passer heller! Men en fastnøkkel med lang 'hals' kan vel forenkle noe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du løfter bilen (med jekk?) skal de synke litt, men de skal stå relativt stille ved rugging av bilen.

Hehe.. Ja, de kan være vanskelige å holde igjen, og da du har justerbare er det vel ikke alle spesialverktøyene som passer heller! Men en fastnøkkel med lang 'hals' kan vel forenkle noe.

 

Når jeg prøvde å stramme under montering av KW 2 settet så prøvde jeg å holde igjen på toppen av demperen med en 11 mm fast nøkkel. Hadde ikke kjans til å komme i nærheten av anbefalte 65 Nm før nøkkelen hoppa og rundet hodet på demperen. Lurer på å bruke en rørtang e.l på selve demperen så langt opp i hjulbuen jeg kommer til, for å hindre at demperen går rundt når topp mutteren strames. Får bruke noe beskyttelse imellom så tennene ikke lager merker.

 

Johan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg pleier å stramme denne "mutteren" før jeg monterer fjørbeina på bilen. Bruker fjørklemmer slik at ikke fjøra presser. Da er det enkelt å skru.

Er ikke kjent med KW justerbart, men jeg regner med at det er den runde mutteren med plass til to haker som du mener du ikke har fått strammet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg pleier å stramme denne "mutteren" før jeg monterer fjørbeina på bilen. Bruker fjørklemmer slik at ikke fjøra presser. Da er det enkelt å skru.

Er ikke kjent med KW justerbart, men jeg regner med at det er den runde mutteren med plass til to haker som du mener du ikke har fått strammet?

 

Heisann,

 

Nei, det er den mutteren på toppen av demperen som låser den fast i tårnet. Altså den som står på toppen inni motor rommet og som skal skru denne gummien nedtil demper tårnet.

Ser ihvertfall ut at det er den som er problemet, men jeg er ikke sikker som sagt hva dette skyldes.

 

Johan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK. Men denne mutteren på toppen vil skru fast gummitoppen ned mot den runde "mutteren" med to haker. Hvis ikke denne runde mutteren er skrudd fast skikkelig hjelper det lite å skru fast gummitoppen aldri så hardt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror Ole Håkon har løsninga i innlegget rett over. Gjorde samme jobben i natt (riktignok ikke KW-gewinde, men samme jobben for det) og hos meg sitter ting som det skal. Dersom man ikke har fjæra tilstrekkelig avspent vil man kunne risikere å ikke få strammet mutteren med de to hakka i (som i praksis er den indre lagerskåla til styrelageret) tilstrekkelig. Resultatet er at stempelstanga stikker for høyt opp gjennom fjærtårnet når man slipper ned bilen (og fjæra dermed belastes), til tross for at toppmutteren er strammet til rett moment. Ikke så rart, ettersom mutteren med de to hakka sitter for høyt og dermed begrenser hvor langt ned på stempelstanga man får skrudd toppmutteren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også gjort denne jobben noen ganger og det er nok som nevnt lenger oppe her at den runde mutteren ikke er skrudd nok ned. Da vil det bli glippe slik som hos deg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ahaa... så hvis jeg forstår dette riktig så er det en rund muteter med 2 hakk i under "skåla/gummien" en plass som holder lageret på plass? Er så lenge siden jeg monterte dette at jeg husker ikke hvordan det såg ut nedi der. Hjelper jo ikke på at jeg har en hukommelse som en gullfisk:)

 

Er det da bare å ta av toppen og stramme den runde mutteren og så sette på plass igjen? Slipper å ta ned demperen??

 

Takker alle mann for gode tips over her!!

 

Johan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stemmer, tror det nok er der feilen ligger, får verktøy til den på biltema :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg tatt av topp skåla og strammet det jeg kunne. Var ingenting å hente på høyre side og kansje 1/4 omdreining på venstre. Tror ikke det er her problemet med sporing ligger lengre.

Alt av foringer i understell,oppheng,traverser,styrestag og link armer er nytt så da sjønner jeg lite: klø :

 

Det eneste som ikke er skiftet er styresnekka. Den kan vel ha en innvirkning på sporing eller?

 

Det står jo 235 dekk fremme, men jeg mener nå at når alt er nytt så skal det alikevel kunne gå rimelig rett frem uten at den følger sporene i veien så mye som den gjør nå??

 

Johan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du hatt bilen på forstillingskontroll etter bytte til KW?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dumt spm, men er du sikker på at du har satt lagra rett vei? Er nemlig ikke like lang på begge sider

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du hatt bilen på forstillingskontroll etter bytte til KW?

 

Ja, etter at alt var skiftet inkludert hjullager så var jeg på Møller og tok en justering. Så det skulle vere greit. Har hatt bilen på veien i ett par tusen km etter dette og synes at det har blitt litt verre over tid.

 

Johan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dumt spm, men er du sikker på at du har satt lagra rett vei? Er nemlig ikke like lang på begge sider

 

Nei, er ikke sikker så det er ikke ett dumt spørsmål. Husker ikke hvilken vei det ble satt på. Har du tegning eller bilder av hvordan det skal være? Hva mener du når du sier at dei ikke er like lange på begge sider?

 

Johan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.034motorsport.com/oscthumbwm/w/550/h/539/q/95/f/jpg/fltr/wmi|phpThumb/watermarks/034watermark|C|20|0/hash/a49252ab3a81f3246ee90d47f688d61a/src/images/DensityStrutMount5A.jpg

 

Husker ikke hvilken vei dette skal sitte, men det er jo ikke værre enn å ta av tårlagrene og snu de 180 og se. Er eneste jeg kan komme på som er feil hos deg nå, evt at selve lagrene dine bygger feil slik at demperen kommer for "langt" opp i tårnet hvis du skjønner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OBS!!! Verdt å sjekke når en 80/90/S2 sporer _mye_ og det bare blir verre:

Braketten som sitter i enden av tannstanga er festet gjennom med to bolter ovenfra, og med mutre på undersiden. På cabben til konemor hadde de 'glemt' å sette på mutrene på undersiden, med det resultatet at hele braketten knakk av materialtretthet med null styring som resultat..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OBS!!! Verdt å sjekke når en 80/90/S2 sporer _mye_ og det bare blir verre:

Braketten som sitter i enden av tannstanga er festet gjennom med to bolter ovenfra, og med mutre på undersiden. På cabben til konemor hadde de 'glemt' å sette på mutrene på undersiden, med det resultatet at hele braketten knakk av materialtretthet med null styring som resultat..

 

Høyre styrestag er nytt, venstre er gammelt. Har hatt dei av flere ganger selv så der er muttrene på plass:) Kan foringene innerst på styrestagene ha noe å si? Dei som er festet i snekka?

Skummelt det som du nevner der: eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.