Diesel partikkel filter i kombinasjon med multitronic

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en 2006 modell A6 2.0 TDI med multitronic som jeg mener jeg har ett problem med...det gjør derimot ikke verkstedet...:)

Saken er at bilen oppfører seg eksemplarisk når jeg tar den om morgenen...Når jeg derimot tar bilen om ettermiddagen for å kjøre hjem fra jobb ligger turtallet å pendler mellom 1200 rpm til 2000 rpm. Dette selv om det er flatt der jeg kjører, og uten noe gasspådrag. Når den da får opp driftstemperaturen etter noen kilometers kjøring, normaliserer den seg.

Til å begynne med oppstod dette "problemet" en gang i blandt, men nå har jeg det daglig på vei hjem fra jobb...(3 mil hver vei). Det har med andre ord blitt gradvis verre...Og det er ubeskrivelig irriterende å kjøre gjennom sentrum med ett turtall på 2000 rpm...Det føles som om bilen har strikkmotor.

Verkstedet har nå omtrent konkludert med at det skal være slik, siden de har prøvt en tilsvarende bil og den er likedan. Jeg mener imidlertid at noe må være galt, siden den oppfører seg helt annerledes når den har stått over natten (er helt avkjølt). Da ligger den rundt 1200 rpm. selv med svakt gasspådrag (i 50-60 km/t)

Har nå fått ett tips av ei hyggelig sjel her på forumet, som mener at dette kanskje kan tilskrives diesel partikkel filteret på bilen. Dette skal vistnok ha en renseprosess ca hver 40'ende mil...Når denne prosessen pågår vil bilen vistnok smålugge noe og ruse seg opp på turtall...

Dette kan stemme bra med de symptomene jeg har på min bil, bare at det opptrer veldig ofte (hver dag). Spørsmålet er da om filteret har gått seg nesten tett, og derfor må renses veldig ofte og at jeg derfor opplever disse symptomene hver dag...Men det må jo da bety at den bilen verkstedet har testet, for å sammenligne med min har samme problem...:)

Jeg lurer derfor på om det er andre her inne som kjenner seg igjen i problemstillingen, og eventuelt kan bekrefte om bilen virkelig skal oppføre seg slik....

Også om det er noen som har fått skiftet dette filteret, og eventuelt hva resultatet ble...

Jeg har STORE problem med å akseptere at denne sluring/rusingen er normal, og at dette er noe jeg må leve med.

Takknemlig for alle tilbakemeldinger! :)

Mvh

Leif-Morten Igesund

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ingen konkret løsning, men be verkstedet evt. sjekke om din motor skal ha oppdatering av software i motorstyreenheten. Denne oppdateringen er bla. for å få motorstyreenhet til å kjøre regenereringsprosess på DPF på en bedre måte.

Om det faktisk er DPF regenerering som er problemet kan det også hende trykksensoren for DPF`s metning/sotinnhold som ikke virker som den skal.

Er det evt. ny type eller utført aksjon på EGR kjøleren. Er en slags ventil i forbindelse med denne det iallefall VAR aksjon på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tipsene...Jeg bringer det videre til verkstedet for sjekk. Hva er saken med denne EGR kjøleren, og hvilken oppgave har den? Og hvordan vet jeg om noe har blitt gjordt med denne?

Mvh

Leif-Morten Igesund

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tipsene...Jeg bringer det videre til verkstedet for sjekk. Hva er saken med denne EGR kjøleren, og hvilken oppgave har den? Og hvordan vet jeg om noe har blitt gjordt med denne?

Mvh

Leif-Morten Igesund

EGR-kjøleren kjøler ned avgassen som blir tilbakeført til motoren for å forbrennes på nytt. Eksosreguleringsdelen/ventilen i denne kunne på noen modeller begynne å lekke eller rett og slett løsne. Det er/var en aksjon på dette, så om den aksjonen evt. er utført skal det stå bak i serviceheftet ditt under anmerkninger. Husker ikke aksjonskoden nå men..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har tilsvarende problem, eller kjenner igjen symptomene her??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.