Anbefalte innlegg

Var ute å kjørte med ein -00 a6 2,5 tdi i dag og la merke til ein sånn kvitre lyd som du får på 20vt hvis du har dårlig resirk.ventil og lufta slår tilbake i turboen. Låg på 3 gir på lavt turtal i ein oppoverbakke og gav litt gass før eg slapp den igjen og lyden kom. Er det normalt eller er det noko som er ødelagt? Trudde ikkje det skulle koma sånn lyd i diesel motor siden dei ikkje har gasspjeld..: klø :

Takknemlig for svar!

Helge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel WGen du hører på disse. Vet at hvis du fjerner bakre potte på en del 1,9tdi biler så får du ganske tøff lyd. Sånn dumplyd vil du ikke få på disse nettopp pga at det ikke er gassspjeld...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er heilt likt på den lyden som kom i min s4 da resirk.vent røyk, og det er jo ikkje bra for turboen og få lufta "slengt" tilbake i seg..

Men du meiner det er wg og lyden skal være sånn ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Wastegate er det ihvertfall IKKE da det ikke finnes på denne turboen. Det kommer derimot en plystrelyd fra vnt bladene i eksoshuset når en slipper gassen på disse turboene, men en bør ha åpent filter og/eller åpnere eksos for å høre det. Men det er forskjell på plystrelyd (en lang lyd) og kvitrelyd (flere småpip) som bensinturbo bilene lager uten dump.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1,9tdi'n min og poffer i luftfilteret + kvittrelyd ved høyere turbotrykk... er vanlig på disse, men skjules ofte i luftfilter + eksos.. min har fjernet kat + åpent kont filter...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok ikke kvittring du hører, da det skyldes kompressor stall, og det skjer ikke uten gasspjeld. Ikke lett å forklare men her er mitt fantastiske forsøk på å beskrive de forskjellige lydene skriftlig ;) :

Plystrelyd: ØøøøøøhhhhnnnBaaaaaaahh, ØøøøøøhhhhnnnBaaaaaaahh

Kvittrelyd: Øøøøøøhhhhnnnpippippippip, Øøøøøøhhhhnnnpippippippip,

: smil : Bra eller? : fis :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke mer øl på deg ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok ikke kvittring du hører, da det skyldes kompressor stall, og det skjer ikke uten gasspjeld. Ikke lett å forklare men her er mitt fantastiske forsøk på å beskrive de forskjellige lydene skriftlig ;) :

Plystrelyd: ØøøøøøhhhhnnnBaaaaaaahh, ØøøøøøhhhhnnnBaaaaaaahh

Kvittrelyd: Øøøøøøhhhhnnnpippippippip, Øøøøøøhhhhnnnpippippippip,

: smil : Bra eller? : fis :

: haha :: haha :: haha :: haha :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke mer øl på deg ;)

Ikke drukket en dråpe faktisk, jeg bare er sånn : smil :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Wastegate er det ihvertfall IKKE da det ikke finnes på denne turboen. Det kommer derimot en plystrelyd fra vnt bladene i eksoshuset når en slipper gassen på disse turboene, men en bør ha åpent filter og/eller åpnere eksos for å høre det. Men det er forskjell på plystrelyd (en lang lyd) og kvitrelyd (flere småpip) som bensinturbo bilene lager uten dump.

Eg har orginalt eksos anlegg og luftfilter. Er den kvitrelyden eg snakkar om. Er det normalt eller?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke drukket en dråpe faktisk, jeg bare er sånn : smil :

Då må du drikka mer øl du kan ikke være sånn ;)

Men nå vett ikke eg om du har hørt min a6 når eg kjører, men den blåser faktisk som en bensinbil ved girskift å gasslipp. vis eg kjører på høyt gir og gir på åsså slipper gassen brått så får eg sånn syk svoosh lyd som eg tippe trådstarter mener han har: klø :

Men hvorfor blåser min som en bensinbil?? den blåser faktisk mer enn den gamle TTen eg hadde med Forge oo7 ventil:confused:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Då må du drikka mer øl du kan ikke være sånn ;)

Men nå vett ikke eg om du har hørt min a6 når eg kjører, men den blåser faktisk som en bensinbil ved girskift å gasslipp. vis eg kjører på høyt gir og gir på åsså slipper gassen brått så får eg sånn syk svoosh lyd som eg tippe trådstarter mener han har: klø :

Men hvorfor blåser min som en bensinbil?? den blåser faktisk mer enn den gamle TTen eg hadde med Forge oo7 ventil:confused:

Poenget var at det blåser som en bensinturbo bil med dump, ja, men ikke som en bensinturbo bil uten dump hvor lufta slår tilbake og staller compressor som trådstarter nevnte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En slik "plystrelyd" når man slipper opp gassen kan man få på dieselmotorer selv av litt eldre konstruksjon om eksosen er litt åpnere enn originalt. Har hørt det tydelig på bl.a. en stor traktor fra 80-tallet og en del lastebiler. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.