#1 Skrevet April 3, 2009 .....hva skal man si...: bh :: bh : Etter kam bytte til kammer med høyere løft ser det ut til at bolten og kilen på hoved drevet ikke har tålt påkjenningen. Kilen var også knust, men misstenker at den har stått feil vei på i Dahlbeck drevet. Var en snodig kile som fulgte med og den har stått den veien som den gjorde nå i ett par tusen kilometer med 7A kammer uten problem. Heldigvis så virket alt normalt når jeg stoppet bilen igår, og det skjedde når jeg skulle starte idag, så motoren gikk ikke. Det som skjedde var at når jeg vridde om tenninga så gikk motoren i stå med en gang. Trodde først det var flatt batteri da det var den mistenkelige hurtige tikkingen fra starter motoren når den har forlite strøm. Desverre så var det nok starteren som ikke klarte å dra irundt motoren da antagelig ett av stemplene stod og buttet mot en ventil. Var ikke klar over dette først. Prøvde å starte flere ganger og så begynte motoren og rotere på starteren. Ingen ulyder. Hvis kammene står iro,og motoren roterer, finnes det ett punkt der motoren kan dreie 360 grader uten å røre ventilene? Kan jeg ha vert så heldig at stempelet skyvde ventilen og kammene litt i retur slik at det ble nok klaring for stemplene å passere, eller har jeg klart å bøye ventilene bare på starteren? Aner at jeg bør ta av toppen, men siden det ikke var start på motoren så tror jeg ikke det er store skaden, hvis noen, men det er jo en kjans å ta. Noen tips??? Synes det er helt utrolig at både kilen og bolten er knekt! Johan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 3, 2009 Ops! Ville vel prøvd det enkleste først, merker fort om en eller flere ventiler er skakke ! Mener det skal gå bra så lenge den ikke fyra? Kanskje noen som vet sikkert ! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 3, 2009 det er veldig stor kjangs for att innsugsventilene tar nedi. ta en komp. test så finner du det fort ut... om de skulle være bøyd har jeg masse ventiler liggende om du trenger. har også kamdrev om du vil ha nytt... mvh jørgen borge 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 4, 2009 Har en reserve topp jeg kan plukke fra:) Får ta en komp test når drev er montert og motoren stilt inn igjen. Hvilke verdier skal man få når kompen er bra? Har senket komp til 8,5 men vet ikke hvilket trykk jeg skal ha når man tar komp test. Johan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 4, 2009 Var borti dette forrige uke, en jeg kjenner var like uheldig, og der gikk det 10 stk innsugsventiler! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 4, 2009 Får ta av toppen fos sikerhets skyld tenker jeg, men er det noen som vet helt sikkert om det finnes ett punkt kammene kan stå og alikevel stemplene ikke tar borti nå motoren roterer? Her snakker vi altså om at kammene står i ro og motoren roterer. Eksos iog innsugskam står rett på kam registeret til info. Johan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 4, 2009 det er ikke noe vits å plukke av toppen. ta en komp test. husker ikke hvor høyt trykk du skal ha, men det skal være likt på alle:) hvis noen ventiler er bøyd så får du stort utslag på komptesten:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 4, 2009 Da fant jeg feilen. Alle skruene på dei justerbare drevene på kammene hadde skrudd seg ut slik at kammene kilte seg i register sporet som igjen gjorde at kilen og bolten knakk. Tok ut kammene og begge innsugsventilene på syl 4 står nede, så det er ihvertfall 2 ventiler som har fått seg en smell. Toppen er snart av så får se hvor gale der er da. Johan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 4, 2009 Ja ja, det ser ut for at bare det var dei 2 innsugsventilene på syl 4 som fikk det. Må slipe opp 2 nye ventiler eller bytte alle til litt større. Får se, men det blir ihvertfall påsken uten bil.... Litt bilder av skaden... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 4, 2009 Ett til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 9, 2009 Da er ting på vei på plass igjen. Stor takk til Velox som tok og byttet og slipte dei 2 ventilene som var bøyd + styringer:tilber: Johan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 9, 2009 Hørtes skummelt ut det der. Men har heldigvis aldri opplevd lignende på justerbare drev, men er kanskje en fordel å sjekke skruene i ny og ne på et sånt drev 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 10, 2009 Hørtes skummelt ut det der. Men har heldigvis aldri opplevd lignende på justerbare drev, men er kanskje en fordel å sjekke skruene i ny og ne på et sånt drev Når jeg monterte dei så gikk jeg utifra at kammene var satt i grunn stilling på drevene og skrudd til, så jeg sjekket ikke skruene før jeg monterte, dum som jeg var. Jeg fikk jo dei målingene på eksos og innsug som papirene tilsa, så jeg trodde alt var gull. Har kjøpt 0.7 mm rustfri låsestreng og tenkte jeg skulle borre opp skrue hodene og montere streng mellom 2 og 2 skruer. Får se, det er 5 skruer på hvert drev så det går jo ikke helt opp. Må fundere litt på dette.... Jeg har jo vert heldig siden det skjedde med starteren, hadde motoren fyra så hadde det blir atskillig verre. Koster jo endel i pakninger, men men. Johan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 10, 2009 Skjedde det samma med meg også Aner ikke åssen det skjedde men.. Kjørte bilen inn på bukken tok ut motoren, sat inn i 100'en min, dro rundt på starteren og da gikk det 10V fant ut drevet hadde knukket:( Måtte ut med 6.5k kr Råger fiksa deler til meg han^^ Det er faen meg kjett når det skjer sånn her ass 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 15, 2009 Da er toppen montert igjen og den startet heldigvis. Fikk andre verdier nå på ventil løftet enn før så måtte justere innsugskammen litt mot eksos. Fikk 3 mm åpning på innsug når jeg roterte veiva 360 grader og den skulle i teorien ha 2 mm som jeg fikk før skaden. Hmmm.... Ja ja, det ser ut som det virker så får prøve bilen litt idag tror jeg. Dahlback drevet (som har løs kile) hadde fått seg en liten smell også, så kilen var litt løs så drevet kunne beveges litt selv om bolten var tilskrudd. Prøvde ett annet drev jeg hadde fra en AAN motor (kilen er fast på drevet) , men den kilen knakk med en gang drevet ble satt på uten belastning. Desse kilene er lagt for å kunne knekke ser det ut for for å unngå total havari på motor hvis noe skjer med kammene. Satte Dahlback drevet tilbake og fikk satt det fast omsider. Johan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...