Rengjøring av viscokobling i bakdifferensial.

Anbefalte innlegg

Noen som vet en bra måte å rengjøre viscokoblinga på eller må den demonteres? Tittet inni den da jeg demonterte bakdiffen, svart seig olje der inne. Jeg sølte ut litt da jeg demonterte så det er for lite der nå ihvertfall, men skulle ha rengjort den før jeg kjøper ny olje og fyller på 0.7 liter.

Noen med tips om hva jeg kan bruke?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakket med Møllers lokale representant idag for å kjøpe olje til viskosekoblingen, da begynte jeg faktisk å le... Han påstod at olje til denne fantes ikke, på grunn av at koblingen gikk ikke an å reparere. Ingen visste hvordan denne virket og den kunne ikke deles. Hvis jeg hadde sølt ut olje da jeg tok den av- var den ødelagt og jeg kunne kjøpe ny av han for ca 32 000. Jeg lo litt først og forklarte at VW kjøpte sikkert disse av en leverandør eller lagde de selv og at den ikke oppstod ved et mirakel. Men det nektet han faktisk på... Ble litt sur etterhvert, skjønner ikke at de kan ha sånne som kundebehandlere. Bra jeg ikke husker navnet for det er stygt å henge ut folk. Noen som kan tipse meg om en representant som er imøtekommende og opplyst? Eller hva olja heter og hvor jeg får tak i hadde vært supert.

På forhand takk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er faktisk riktig dette etter hva jeg har hørt.

 

er en spesiell olje som tykner veldig ved friksjon i lammellene i koblinga.

 

selges vel som byttedel, å tror det skal være mulig å få den ned til hvertfall en 3.del av den prisen.

er vel sikert samme koblinga på mange merker som bruker viskose.

 

var det noe galt med den i utgangspunktet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sølte ut olje da jeg tok fra hverandre bakdiffen, må fylle på ny. Er på sporet av noe nå via noen cosworth-forum og offroad-forum. Det er siliconolje, det finnes 90nm som vissnok er det som er på orginalt. Så finnes det mange andre -nm varianter også, -nm avgir hvor mye kraft den kan overføre ser det ut som. Skal grave mer i dette og legge ut hva jeg finner, kanskje flere vil gjøre noe med viscoen sin. Leste at man kunne bytte oljen og fylle i litt mer for å få økt effekt til bakhjulene. Men aldri helt full, da sprenges tetningene. 85-87% full sto det et sted, er ikke sikker på dette. Skal finne det ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Martin Schance tar imot slike viscosekoblinger for reperasjon eller oppgradering. Men selv han sender de til Sveitz for å få utført jobben. Har ikke hørt om noen som har reparert disse hjemme i garsjen. Hvis du gir opp, så har jeg en til overs fra en golf med 100hk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg trodde disse var forsegla enheter. ihvertfall de som står på golf 2 syncro, usikker på G60 enhetene

men dere skriver dere har sølt når dere demonterer diffen. har dere skrudd en skrue for mye da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Martin Schance tar imot slike viscosekoblinger for reperasjon eller oppgradering. Men selv han sender de til Sveitz for å få utført jobben. Har ikke hørt om noen som har reparert disse hjemme i garsjen. Hvis du gir opp, så har jeg en til overs fra en golf med 100hk.

 

Takker for tipset, har hørt at han driver med slikt. Tenkte jeg skulle greie å gjøre dette på egne hand, har googlet og sendt mail endel nå.

Mange som driver med slik silikonolje i forskjellige sammenhenger, vet å få tak i olje via en RC-hobbybutikk nå men vet ikke hva slags olje jeg skal ha. Silikonoljen begynner på 1000 cps som er tykkelsen på olja og hvor mye motstand den gir, motstanden øker når olja blir varm eller blir utsatt for mekaniske påkjenninger (hjulspinn).

Har funnet olje som er fra 1000cps til 500 000 cps, link:http://www.racedayhobbies.com/diff_oils.html

Dette er til radiostyrte biler, vet ikke om det er samme olja enda. Må grave litt mer, offroad-folket er mer inne på dette. De driver å eksperimenterer med forskjellige oljetykkelser etter hvor mye kraftoverføring de vil ha, har ikke fått ta i riktig person enda men jeg leter fremdeles. Hadde vært fint for oss med syncro å få litt mer krefter på bakhjula. Poster så snart jeg finner ut noe :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg trodde disse var forsegla enheter. ihvertfall de som står på golf 2 syncro, usikker på G60 enhetene

men dere skriver dere har sølt når dere demonterer diffen. har dere skrudd en skrue for mye da?

vc1.gif

 

Den er "forseglet" ja, trenger litt spesialverktøy for å åpne den. Fant en skisse på nettet, den er todelt. Den delen som er framover er et "lokk" og delen som er bakers er en "kopp".

Halvparten av lamellene sitter fast i koppen som blir drevet av mellomakselen, den andre halvparten sitter på en hylse som er festet til utgående aksel og "lokket" ser det ut som.

Det er to skruer på framsiden av koblinga som sikkert er for å fylle olje når den er montert på bakdiffen.

Beklager hvis dette er dårlig forklart men jeg har ikke helt taket på dette selv enda..

 

Jeg tok av viskokoblingen for å sjekke lageret på inngående aksel i bakdifferensialen, den var i veien :)

 

Da jeg tok den av sølte jeg ut noe av olja, den var svart og seig. Den olja jeg har funnet på nettet er helt gjennomsiktig. Her er en av produsentene: http://www.ambercomposites.com/downloads/hiddensheet/silicones-ak.pdf

Hvis jeg får vite hvor seig olja som er orginalt på viskoen skal være så kan jeg eksperimentere litt derfra, har lest at viskosekoblingen til syncro kan overføre 70 hk, hadde vært moro om den tålte 100 hk : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk tak i en spesialist fra England nå på telefon, han visste hva jeg skulle ha. Mange andre som visste det også sa han, men de ville ikke si det til meg. Silikonoljen jeg trenger er en "industrial-grade" olje og selges kun til verksted og firma i større kvanta, han ville ikke si hva slags olje jeg trengte eller typebetegnelsen på den men jeg kunne sende viskosekoblingen til han så skulle han overhale den og sende den tilbake for ca 240£ da skulle jeg få med olje til den. Ønsket meg lykke til i letingen og lo litt, ikke veldig hjelpsom men morsom type :)

Nettstedet hans:

http://www.gearboxman.co.uk/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hold oss informert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hold oss informert.

 

Skal gjøre det, fant ut hva cps betyr sånn ved tilfeldighet...

1 cps er vann, 100 cps er olivenolje, 1000 - 2000 cps er vanlig motorolje. Kan tenke meg hvordan silikonolje med 500 000 cps er, seige saker..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal gjøre det, fant ut hva cps betyr sånn ved tilfeldighet...

1 cps er vann, 100 cps er olivenolje, 1000 - 2000 cps er vanlig motorolje. Kan tenke meg hvordan silikonolje med 500 000 cps er, seige saker..

 

Hva tror du glass er? Eller asfalt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva tror du glass er? Eller asfalt?

Jeg tror at det er stoff i fast form og kan ikke skaleres i cps, andre gjennomtenkte vittigheter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo faktisk en mulighet å kjøpe en haug med viskoseolje til rc biler, på feks morfars,dk vil nok olje til hele greia koste deg 400 kr ca ? Regner med det blir mye dyrere å faktisk få tak i viskoseolje andre steder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo faktisk en mulighet å kjøpe en haug med viskoseolje til rc biler, på feks morfars,dk vil nok olje til hele greia koste deg 400 kr ca ? Regner med det blir mye dyrere å faktisk få tak i viskoseolje andre steder.

Kan hende denne:http://www.morfars.dk/rc/silikone-olie-p-4305.html kan brukes men jeg har ingen anelse om hvor tykk den skal være dessverre. Prøver å få vite det overalt men ingen vil si det.. Hvis den orginale olja er veldig dyr så er det jo bare å kjøpe 3 forskjellige viskositeter og begynne lavt og prøve seg fram. Vil tro at den kan brukes, prinsippet på en RC-bil er sikkert ganske likt men ville ha hørt med en ekspert på RC først.. :)

 

Holder på å få tak i et delenummer på denne olja nå via et firma i England, blir kanskje litt morsomt å spørre Møller om pris på en vare med deres eget delenummer som de sier ikke eksisterer : smil :

 

Fikk også svar fra et dansk firma idag som sier de har den oljen jeg trenger, "en særlig fluid som bliver fast ved høje tryk til fx kraftoverførsel mellem to rullende emner" Utelater navnet foreløbig, vil ha litt mer info av dem om hvor tykk denne olja er i tilfelle det er totalt bomskudd..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert ikke billig men burde ikke være umulig å få målt viskositeten på org oljen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert ikke billig men burde ikke være umulig å få målt viskositeten på org oljen.

 

Leter samtidig etter metode å fastsette cps-tall på den olja som er igjen i diffen ja, eventuelt finne en annen målestokk som kan konverteres til cps. Hadde vært interessant å prøvd med en tykkere olje :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk delenummer på siliconolja fra et firma i England, GO52 726A2

Finner ikke noe om den hverken på nettet eller i egnede programmer. Noen som har tilgang på info om dette delenummeret?

 

Klippe/lime:

We have tried to obtain this information for you,but unfortuntely have been told they will not release oil specifications.

Even the main dealers say they are not supplied with this information. It can be ordered by giving the registration number of the vehicle.

Sorry that we can not help you more.

 

Rettelse: Delenummeret var til 75-90 girolje til bakdiffen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakket med Martin Schanche idag ang. viskoseolje og slikt. Han var veldig hjelpsom og trivelig, var sikker i sin sak når han snakket om ting. Har holdt på noen år han :) Han sender som nevnt av Andreas her til Sveits og hadde ikke noe spesifik info om oljen dessverre. Ville ikke si noe om hva det kostet å overhale heller, men prosessen tar 14 dager...

 

Fikk noe info tidligere fra et syncro-forum i Tyskland, De driver med T3 syncro, tror det er Transporter. Ha sa at noen av "gutta" bruker en silikonolje som heter "Wacker 100 000" i viskosekoblingen, den er litt for seig så de blander den med "Wacker 60 000" for å lage en "Wacker 90 000 -mix" sa han. Skulle tilsvare ca 82 000 cps

Dette har jeg ikke fått bekreftet noen steder så det er forsøk på egen risiko, men han visste også at viskosekoblingen skulle ha 278 Gram av dette så jeg tror han er godt informert. Han sa også at koblingen burde testes for hvor mange nm den overførte før montering på bilen, eller kunne det bli dyrt... (ikke hvis man har to girkasser og to bakdiffer) :)

 

Holder på å sjekke om jeg kan få tak i sånn olje via http://www.wacker.com sin "grossist" i Norge

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror at det er stoff i fast form og kan ikke skaleres i cps, andre gjennomtenkte vittigheter?

 

bare for å kverrulere siden jeg har lite å gjøre en lørdagskveld. glass er ikke fast form, hadde det vært fast form hadde det ikke vært mulig å se gjennom det. om du måler et 50 år gammelt vindu på toppen og bunnen vil du kunne merke at toppen er tynnere enn bunnen.

 

bare for å rette opp i saker:P

 

mvh

stian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bare for å kverrulere siden jeg har lite å gjøre en lørdagskveld. glass er ikke fast form, hadde det vært fast form hadde det ikke vært mulig å se gjennom det. om du måler et 50 år gammelt vindu på toppen og bunnen vil du kunne merke at toppen er tynnere enn bunnen.

 

bare for å rette opp i saker:P

 

mvh

stian

 

Haha, bøyer meg i støvet for de harde fakta og rettelser. Ikke mange som er klar over det der, nesten alt "siger". Men glass blir ikke omtalt som en væske. Cps er et mål på viskositet og jeg ønsker enhver lykke til med en cps-måling av glass :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette var en fin tråd, du må bare finne ut mere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette var en fin tråd, du må bare finne ut mere.

 

Takk, jobber med saken. Langhelg kan være drygt, snakket med han som kan skaffe olje på Onsdag. Håper jeg hører fra han over helgen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.