Rengjøring av viscokobling i bakdifferensial.

Anbefalte innlegg

dette var en bra tråd :) stå på johnny og hold oss informert : vinke : dette er svært interssant

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bra tråd Johnny! faktisk interessant å lese. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk, det var hyggelig. Blir litt spennende å teste ut dette :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert ikke billig men burde ikke være umulig å få målt viskositeten på org oljen.

 

Måling av viskositet er ikke dyrt i det heletatt. Ta seg en tur på hvilketsomhelst laboratorie/høgskole/universistet. Videregående skoler med linjer rettet mot offshorebransjen har også slikt utstyr...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måling av viskositet er ikke dyrt i det heletatt. Ta seg en tur på hvilketsomhelst laboratorie/høgskole/universistet. Videregående skoler med linjer rettet mot offshorebransjen har også slikt utstyr...

 

Takk for tipset, har ikke tenkt på skoler og slikt. Har jo en prosess-fagskole her i Kristiansund

 

Har hørt på en "lab" de hadde utstyr men det målte ikke høyere enn 10 000 cps dessverre, jeg begynner testingen på 60 000 cps og jobber meg opp mot 90 000 cps. Får et exel ark med han som skaffer oljen, slik at jeg kan holde rede på hvilken cps jeg har etterhvert som jeg tapper av olje og fyller på tykkere.

 

Skal sjekke mer når jeg får olje, kan hende jeg kan sende den til han for testing også. Har ikke tappet ut restene av den som er på koblingen enda, vil vente til jeg har ny.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker jeg testa litt forskjellige silikonoljer på diffene på min RC bil for noen år siden.

Det var ganske stor forskjell bare å gå opp en grad der ihvertfall men olja kosta ikke all verden og det gikk ikke store mengder heller.

 

Hold oss informert da dette er veldig interessant tema.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis oljen som var der hadde blitt helt svart har den trolig andre egenskaper nå enn den hadde da den var ny også, så ikke sikkert det du får i en test er helt representativt for hva du skal bruke. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker jeg testa litt forskjellige silikonoljer på diffene på min RC bil for noen år siden.

Det var ganske stor forskjell bare å gå opp en grad der ihvertfall men olja kosta ikke all verden og det gikk ikke store mengder heller.

 

Hold oss informert da dette er veldig interessant tema.

 

Folk sier at det kan ikke være samme olja, jeg tror det er den samme. Samme egenskaper,mindre skala bare. Tror ikke RC-bransjen finner opp egen type silikonolje.

 

Den olja jeg prøver å få tak i koster 170-180 kr/kg og selges på minimum 20 kilos dunker. Jeg prøver å få tak i en halvkilos prøve av to sorter 60' og 90' cps. hvis dette fungerer bra så er det jo lett å tromme sammen til et gruppekjøp av dette. Mange her som har syncro, viskosekoblinga slites etter type bruk. Normal kjøring så varer den 100' km. Spinner og herjer du så blir det adskillig mindre sikkert. Skal oppdatere med alle resultat jeg får til, dette er for dårlig av VW...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis oljen som var der hadde blitt helt svart har den trolig andre egenskaper nå enn den hadde da den var ny også, så ikke sikkert det du får i en test er helt representativt for hva du skal bruke. :)

 

Det er sikkert riktig som du sier, men jeg trenger bare en pekepinn på hvor tykk den skal være. Problemet mitt er at jeg blir møtt av en glassvegg med uvitenhet straks jeg snakker om olja til noen som vet noe. Får hverken bekreftelser eller avkreftelser, en kar på produktavdelingen på Castrol sa bare" dette kan jeg ikke hjelpe deg med" etter at jeg hadde prøvd å få noen svar en stund. Dukket unna alle spørsmål..

Du merker at de skjuler noe, dette er butikk for dem og veldig hemmelig.

Jeg synes det er råttent, tenk om du ikke fikk vite hva slags olje du hadde på girkassa og måtte til VW hver gang på service og betale 10 X blodpris? Samme greia dette egentlig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er helt utrolig, at de tydeligvis vet det, men ikke vil si det.. Akkurat som politikere flest, bare å vri seg unna alle mulige spørsmål, og livredd for at noen skal oppdage hva de egentlig selger (ikke selger) slik at de ikke kan beregne seg sinnssyk fortjeneste sånn som de trolig gjør pr. i dag..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvordan går det med denne saken?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvordan går det med denne saken?

 

Venter på prøver fra han som skulle skaffe det. Fikk mail fra han for noen uker siden, at jeg ikke var glemt men at det var ikke så enkelt å få vareprøver på "tynt" grunnlag. Skal spørre han igjen hvordan det går, tror ikke det nytter å mase. Virker som at han strekker seg litt for å få tak i sakene, håper jeg får tak i slik olje :)

 

Edit: Han som skulle skaffe meg dette har sluttet, prøver nå å få til samme avtale med hans etterfølger. Denne gang via min fars firma, de ville ikke selge til forbrukere..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom du noe videre med dette ? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann, lenge siden jeg har prøvd å få tak i olje nå.

 

Passatprosjekt er på vent enda, blir mer aktivitet når jeg får solgt unna noen biler. Har ikke plass til å holde på lenger :)

Kan hende jeg ringer Martin Schancke igjen heller, han sender de til Sveits for overhaling og forsterking. Koster litt da men...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var vel ett par medlemmer her fra som sendte ned viskosekoblinger via Martin, fikk dem tilbake uten at noe ble gjort da det plutselig var umulig. : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var vel ett par medlemmer her fra som sendte ned viskosekoblinger via Martin, fikk dem tilbake uten at noe ble gjort da det plutselig var umulig. : klø :

 

Hmm.. Det var kjipt da. Lenge siden dette da?

 

Hvis det er slik så får jeg heller koste på å kjøpe kanner da, så kan dere få kjøpe billig av meg. Klarer aldri å bruke opp 40 kg sliconolje :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er riktig. Vi var tre stykker som sendte ned våre viskoser. Kom tilbake i retur uten resultat. Ikke skiftet olje heller.

Dette var ca halv annet år siden. Fikk viskosen tilbake rett før jul ifjor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må da gå ann å finne slike olje et eller annet sted? Det er jo ikke slik at man plutselig har slutta å produsere viskosediffer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, oljen er å få tak i. Bare at INGEN som har noe med dette vil fortelle oss hvilken olje det er eller hvor man får tak i den. Gearboxman i UK driver visst med dette, jeg snakket med han og han ville ikke opplyse meg om noe. Men han ville overhale diffen min :)

Hvis jeg skal gjengi min lokale VAG-langer så oppstår diffene nesten ved et mirakel ja hehe :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men det kan da vel ikke være silikonolje som er blitt brukt? Har ikke den rimelig jevn viskositet sett i forhold til temperatur? Det en må ha er en olje som drastisk endrer viskositet, jo varmere jo høyere viskositet, og dette er vel motsattt av de fleste oljer... : klø :

 

Edit: det er faktisk silikonolje, men en spesiell patentert variant. Interessant graf:

 

Viskosekobling.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

varme dritten til 110c så er den låst hele tia ;)

 

men jeg skjønner ikke hvorfor dette skal være så vanskelig jeg :P

 

finnes ikke noe mekanisk alternativ til viscosen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja. Jeg fikk høre at det var vanlig siliconolje, dens egenskaper gjør at den ikke endrer viskositet nevneverdig når den varmes opp, har jeg lest et sted. Offroad-gutta brukte bare vanlig siliconolje som de mikset til ønsket viskositet som nevnt tidligere i tråden.

 

Om dette er noe man kan sette til olja for at den skal reagere med varme aner jeg ikke, verdt å sjekke er det nok.

 

Etter mitt møte med VAG så er jeg faktisk mistenksom nok til å kunne tro at det "spesielle" tilsetningsstoffet bare er tull for at ikke vi skal kunne kjøpe dette billig i kanner... Men det finnes masser av tilsetningsstoffer og petroleumskjemi er ikke min sterke side akkurat, så jeg skal ikke fnyse av den teorien :)

 

Takker så mye for bidraget Petter. Hvis alle graver litt så er dette oppklart på et blunk :)

 

Edit: Siliconolja forandrer også viskositet men mye mindre enn vanlig olje, det jeg har lest tidligere er ikke korrekt. Leter etter additiver for viskosekontroll nå, sikkert noen som vet noe om dette :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis dette er noe enkelte kan, men de ikke vil dele så er lukter det litt at det ekstremt enkelt å gjøre dette selv. Og da synes jeg egentlig de fortjener at noen her lager en bra DIY for dette slik at de får som "takk for hjelpa" :P

 

Men om noen har en diff liggende så er det jo bare å prøve seg frem?

 

Om man feks kan ta ut olja i diffen og varme den opp til den åpenbart blir stivere og sjekker tempen den har da så kanskje man har noe å gå utifra?'

 

bare kaster ut forslag :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har prøvd å finne ut mer om dette, ettersom jeg har lest så kan det virke som at det er et tilsetningsmiddel som reagerer på trykk og endrer egenskapene til olja når den utsettes for mekanisk energi.

Jeg har ikke funnet noe som helst tilsetning som gjør at siliconolje endrer "VI" ved temperaturstigning(Oil VIscosity index improver). Finner mye til mineralolje men ikke noe til siliconolje. Enten kan den samme brukes eller så er det noe annet jeg ikke er på sporet av enda. Det skrives mye om polymerbindinger når det gjelder siliconolje, jeg skjønner ikke hva det er dessverre.

Det skrives også endel om tilsetninger for å hindre luftbobler i olja. Har en liten mistanke til at det kan være noe med luftboblene i olja, hvis luftboblene kommer i olja og lager "skum" så kan det hende at siliconolja motsetter seg dette og at det igjen er kreftene som gjør at olja blir tregere og driver viskosekoblingen. Kan hende jeg er på villspor men hadde vært fint om noen kjente en kjemistudent eller noen som har dette som fagfelt : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Linker:

http://syncro.org/VCTest.html

 

http://www.club80-90syncro.co.uk/Syncro_website/TechnicalPages/VC%20Refurb%20Torque%20Curves.htm

 

http://www.awdwiki.com/en/viscous+coupling/

 

http://auto.howstuffworks.com/differential5.htm

 

Fant en side som ser meget lovende ut, men nå er hodet klar for en pause :)

Her er linken uansett:http://forum.club8090.co.uk/viewtopic.php?f=4&t=66501&hilit=viscous+coupling+silicone+oil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.