Rengjøring av viscokobling i bakdifferensial.

Anbefalte innlegg

Ser at noen har valgt å bruke denne silikon oljen:

 

Wacker AK30.000.

 

http://www.drawin.de/dasat/index.php?cid=100219&sid=dasat

 

Har sittet og lest litt noen dager nå, har du link til stedet de brukte den olja?

 

Virker som at viskositeten ikke er så kritisk, nå har jeg lest hos de som gjør dette til offroad-bruk riktignok men de snakker om at fyllingsgraden av koblinga bestemmer hardheten og hvor mye som skal til for at den "låser"

Den grafen som er linket til tidligere her er visst heller ikke mer enn en grafisk fremstilling ifølge "syncro-folket" altså ikke en "dynograf" med eksakte verdier. Om dette stemmer vet jeg ikke.

 

Hvis jeg har forstått dette riktig så er det trykket og turbulensen som gjør at koblingen "låser seg", koblingen spinner og det blir luft i olja-friksjonsvarme-trykket øker-lufta blir "borte"-lamellene låser seg sammen. Dette er sikkert adhesjonskrefter. Samme som å lette en glassplate opp fra et bord, den "sitter fast"

Dette faller også sammen med at det er fyllingsgraden som avgjør hvor raskt koblingen låser seg. Vet at det er dårlig vitenskap finne argumenter som passer med målet men jeg tror faktisk at dette bare er vanlig silikonolje. Har ikke greid å finne noe som helst som klarer å snu viskosetrenden ved temperaturøkning, alle oljer blir fysisk tynnere.

Tror at den låser ved temperaturøkningen ikke har noe med temperatur å gjøre i det hele tatt, kun trykket som gjør koblingen "massiv"

Noen flere som har meninger og tanker om dette? Knus gjerne argumentene mine, eneste måten å komme videre på :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.