#1 Skrevet April 7, 2009 Noe er gale med bilen min, antagelig noe i nærheten av bensinpumpa. Bilen starter ikke, og bensinpumpa lager ikke den vanlige summe lyden, høres ut som om ett lager som rakler på en måte.. Vanskelig og forklare lyden. Målte da stømmen på stømmen som går inn på bensinpumpa, og den ble målt til 17 volt! Målte da strømmen på batteriet og den gikk over 20volt! Er vell mest sannsynlig at måleren er helt på bærtur, men om ikke. Kan det være tilfelle at batteriet leverer så masse strøm?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 7, 2009 Nei, det er ikke mulig at du kan måle 20v på batteriet om motoren ikke er i gang og du har en alvorlig feil på generator/likeretter/spenningsstabilisator. Sikker på at batteriet ikke er helt dødt og det dermed er en kommafeil på voltmeteret ditt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 7, 2009 Voltmeteret mitt stiger opp til 19.99 volt, og så kommer det opp ett 1 tall.. Batteriet er nokk ikke dødt, for når jeg skrur på tenninga så fungerer alle lys ect. Bra strøm på batteriet. Greier og kjøre den på startmotoren uten problem.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 7, 2009 Var merkelig. Har aldri hørt om at et batteri av denne typen kan holde på en slik spenning hverken i praksis eller elektroteori. Har du voltmeter inne i bilen/instrumentpanel også? I såfall hva viser dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 8, 2009 den inne i bilen viser litt lav spenning. ligger på 11 - 12,5 v den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 8, 2009 Dersom bilbatteriet hadde nådd 20 volt, hadde du nok svidd en god del elektronikk. Og det hadde du lukta, og erfart av andre årsaker. Batteriet hadde mest sannsynlig vært hele ødelagt også. Derfor, test med et annet voltmeter. Dessuten blander du litt hva som er strøm og spenning. Du kan ha 12 v (spenning) på mange steder uten at det blir forbrukt strøm av den grunn. enkel forklaring: Spenning er drivkraften til strømmen, mens strømmen er den mengde elektroner som passerer gjennom ledningen på en viss tid. Desto høyere drivkraft (spenning, målt i volt) desto større mengde elektroner (strøm, målt i Ampere) vil kunne passere i en krets på samme tid. Derfor, om du måler strøm, vil du se hva som blir forbrukt, evt ikke. Men som nevnt, 20 volt er helt urealistisk, så prøv noen målinger med nytt/annet instrument. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 8, 2009 Ok... Nå starter bilen, men med en gang jeg rører gassen, dør den.. Kan bensinpumpa være tett? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 8, 2009 Han har jo målt med annet instrument da det inne i bilen ligger på 11 - 12,5v og det er en nøyaktig nok måling til å kunne konkludere med at batteriet ikke er gåent 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 8, 2009 han har jo målt med annet instrument da det inne i bilen ligger på 11 - 12,5v og det er en nøyaktig nok måling til å kunne konkludere med at batteriet ikke er gåent kremt... jeg skal åpne tanken i dag for og se om det er noen slanger som er tett eller om pumpa ikke sitter rett. evnt ta den ut og se over den.. lei av og være uten bil! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 15, 2009 Har du sjekket bensinfilteret? Hvis det er tett vil du ikke få nok bensin... Kan selvfølgelig være pumpa som holder på å ta kvelden også 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 15, 2009 Han har jo målt med annet instrument da det inne i bilen ligger på 11 - 12,5v og det er en nøyaktig nok måling til å kunne konkludere med at batteriet ikke er gåent Dette er da spenningsmåling på batteriet, og sier null og niks om hvordan spenningen er ved bensinpumpen. Det sier heller ingen ting om strømtrekk. Kanskje trekker pumpa alt for mye strøm, eller kanskje den ikke trekker noe heller? Så dette er verdt å sjekke, da det vil si noe om tilstand til selve elektromotoren i pumpa. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 15, 2009 testa bensin pumpa med og tvangs kjøre den med strøm fra batteriet. kjørte den i ett vann kar. og da funket den bra. så nå har jeg fått bilen opp på bukker for og sjekke bensin filteret. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...