ET og bredde på 19" felg til A6 F4 ?

Anbefalte innlegg

Siden jeg ikke eier snøring på dette med felger og ET og bredde..

 

Dersom jeg nå ender opp med å kjøpe meg en A6 F4.. Antagelig en 2.0 TDI.. (?)

Så trenger jeg sikkert felger.. : rolleyes

 

Titter rundt, men finner ingen (foreløpig) som jeg klarer å bestemme meg for...

Det måtte være O.Z Superleggera, som jeg allerede har på A3'en.. Eller kanskje Sportec?

 

Men.. siden jeg leter..

 

Jeg vet jeg skal ha 5/112 og ET45 til A6'en

 

Men så er det snakk om at "ET 42 går fint.. " ET35 også ?

Er det da snakk om spacere?

Siden jeg ikke skjønner bæret av dette med innpress og hvor mye dét kan varieres, hadde det vært flott med en liten innføring i dette..

 

Jeg lurer også på dette med "bredden" på felgene..

8 ?

8,5 eller 9 ?

Regner med "normalt brede dekk".. 225 på 19" ?

Komfort og sikkerhet er 1.pri, men gjerne sporty egenskaper også..

..blir vel minimum 45 i "dekkhøyde" det da?

 

Kan noen forklare meg litt, eller peke meg i riktig retning til en GOD kalkulator, som forteller meg hvilke felger jeg kan kjøpe ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden jeg ikke eier snøring på dette med felger og ET og bredde..

 

Dersom jeg nå ender opp med å kjøpe meg en A6 F4.. Antagelig en 2.0 TDI.. (?)

Så trenger jeg sikkert felger.. : rolleyes

 

Titter rundt, men finner ingen (foreløpig) som jeg klarer å bestemme meg for...

Det måtte være O.Z Superleggera, som jeg allerede har på A3'en.. Eller kanskje Sportec?

 

Men.. siden jeg leter..

 

Jeg vet jeg skal ha 5/112 og ET45 til A6'en

 

Men så er det snakk om at "ET 42 går fint.. " ET35 også ?

Er det da snakk om spacere?

Siden jeg ikke skjønner bæret av dette med innpress og hvor mye dét kan varieres, hadde det vært flott med en liten innføring i dette..

 

Jeg lurer også på dette med "bredden" på felgene..

8 ?

8,5 eller 9 ?

Regner med "normalt brede dekk".. 225 på 19" ?

Komfort og sikkerhet er 1.pri, men gjerne sporty egenskaper også..

..blir vel minimum 45 i "dekkhøyde" det da?

 

Kan noen forklare meg litt, eller peke meg i riktig retning til en GOD kalkulator, som forteller meg hvilke felger jeg kan kjøpe ?

 

225 dekk på en A6 4F vil se veldig smalt og dumt ut. I 19" så kommer jo bilen med orginale S-Line felger med 255/35. 8,5" i bredde. Et tror jeg er 48 på de felgene... Har i dag 8,5x20 på min i dag,med ET 38,og det går helt fint..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

225 dekk på en A6 4F vil se veldig smalt og dumt ut. I 19" så kommer jo bilen med orginale S-Line felger med 255/35. 8,5" i bredde. Et tror jeg er 48 på de felgene... Har i dag 8,5x20 på min i dag,med ET 38,og det går helt fint..

 

Jepp 225 på A6 4F er vinterdimensjon siden bilen blir levert på 245/40 18 på 8x18 ET43 eller 255/35 19 på 8,5x19 ET48 originalt. S6 har samme plass i hjulbuene og leveres fra Audi på 9x19 ET52 med 265/35 19 (mener jeg det er). Så det er litt plass på disse bilene.

 

Du kan fint putte på både 9 og 9,5 tom på A6 4F, men 8,5 tom funker selvsagt også helt fint.

 

Jeg ville valgt følgende kombinasjoner:

 

8,5x20: ET rundt 35-38. 245/30 dekk

9x20: ET rundt 38-40. 245 eller 255/30 20 dekk

9,5x20: ET rundt 45. 255/30 20 dekk.

 

Tatah :)

 

PS: Så det var 19 tom du primært lurte på, da gjelder egentlig det samme med 245/35 eller 255/35 19 dekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

225 dekk på en A6 4F vil se veldig smalt og dumt ut. I 19" så kommer jo bilen med orginale S-Line felger med 255/35. 8,5" i bredde. Et tror jeg er 48 på de felgene... Har i dag 8,5x20 på min i dag,med ET 38,og det går helt fint..

 

OK, takk :)

 

Så jeg bør legge meg på 235/40 minimum.. og 8,5-19" ? ET blir da 45?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp 225 på A6 4F er vinterdimensjon siden bilen blir levert på 245/40 18 på 8x18 ET43 eller 255/35 19 på 8,5x19 ET48 originalt. S6 har samme plass i hjulbuene og leveres fra Audi på 9x19 ET52 med 265/35 19 (mener jeg det er). Så det er litt plass på disse bilene.

 

Du kan fint putte på både 9 og 9,5 tom på A6 4F, men 8,5 tom funker selvsagt også helt fint.

 

Jeg ville valgt følgende kombinasjoner:

 

8,5x20: ET rundt 35-38. 245/30 dekk

9x20: ET rundt 38-40. 245 eller 255/30 20 dekk

9,5x20: ET rundt 45. 255/30 20 dekk.

 

Tatah :)

 

PS: Så det var 19 tom du primært lurte på, da gjelder egentlig det samme med 245/35 eller 255/35 19 dekk.

 

Takker&Bukker :)

 

19" primært ja...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen

 

Jeg har nå fått meg bilen.. A6 '06 2.0 TDI

 

Felgene som står på er greie, men skal byttes ut med andre..

 

Det jeg har er 245/35-19 (ET 48?)

Det jeg kanskje kjøper er 8,5/19" .. 255/40-19 (ET 38 eller 35)

 

Bilen har "sportsunderstellet".. dvs den er senket 20 eller 30 mm..

Skal nok ikke senke stort mer..

 

005.jpg

003.jpg

 

Vil da 40 profil se rart ut, eller kanskje være mer riktig (med tanke på at bilen ikke blir senket mer)?

Vil ET 35 (eller 38) kunne fungere på denne bilen med 35 eller 40 i profil ?

 

-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen. Jeg har nå fått meg bilen.. A6 '06 2.0 TDI. Felgene som står på er greie, men skal byttes ut med andre.. Det jeg har er 245/35-19 (ET 48?) Det jeg kanskje kjøper er 8,5/19" .. 255/40-19 (ET 38 eller 35) Bilen har "sportsunderstellet".. dvs den er senket 20 eller 30 mm..

Skal nok ikke senke stort mer..Vil da 40 profil se rart ut, eller kanskje være mer riktig (med tanke på at bilen ikke blir senket mer)? Vil ET 35 (eller 38) kunne fungere på denne bilen med 35 eller 40 i profil ?

 

Det er nok 8,5x19 ET48 ja, tilsvarende som på BBS-felgene i samme dim. Men jeg mener sikkert at det er 255/35 19 som Audi leverer på disse.

 

8,5x19 ET35-38 funker sikkert greit, men tror 255 kan bli litt bredt siden det ikke er SÅ mye plass på disse bilene. Men med 20-30mm senk så subber det neppe. Ville valgt 245/35 eller 255/35 19, 255/40 19 blir en tomme for stort og kan gi problemer eller se rart ut på lav offset. Husk også at 40 profil i 19 tom gjør at bilen blir 1/2 tomme høyere og da er den like høy som uten sportsfjærer, og det er jo ingenting å trakte etter. Bakkeklaringen er god nok med 19 tom og 35 profil etter det jeg har erfart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok 8,5x19 ET48 ja, tilsvarende som på BBS-felgene i samme dim. Men jeg mener sikkert at det er 255/35 19 som Audi leverer på disse.

 

8,5x19 ET35-38 funker sikkert greit, men tror 255 kan bli litt bredt siden det ikke er SÅ mye plass på disse bilene. Men med 20-30mm senk så subber det neppe. Ville valgt 245/35 eller 255/35 19, 255/40 19 blir en tomme for stort og kan gi problemer eller se rart ut på lav offset. Husk også at 40 profil i 19 tom gjør at bilen blir 1/2 tomme høyere og da er den like høy som uten sportsfjærer, og det er jo ingenting å trakte etter. Bakkeklaringen er god nok med 19 tom og 35 profil etter det jeg har erfart.

 

40 profil blir for høyt ja.. ?

De fyller vel ikke mer ut i hjulbuen nei.... : klø :

Ikke ville det kanskje hjelpe å senke et par cm, da ET og 255 vil sørge for at det blir for trangt?

 

Hvordan vil det gå om jeg hiver på hhv 8,5/19" og 10/19" felger foran/bak på denne bilen (ET 38 tror jeg).. ? Dét skaper vel enda større problemer ?

Kunne det gått med 255/35 eller 245/35 ?

 

Er det noen med Allroad A6 som kunne tenke seg "nye/nyere dekk" da tro..

Felgene her jeg nemmelig lyst på.. : flau :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

40 profil blir for høyt ja.. ? De fyller vel ikke mer ut i hjulbuen nei.... : klø : Ikke ville det kanskje hjelpe å senke et par cm, da ET og 255 vil sørge for at det blir for trangt?Hvordan vil det gå om jeg hiver på hhv 8,5/19" og 10/19" felger foran/bak på denne bilen (ET 38 tror jeg).. ? Dét skaper vel enda større problemer ? Kunne det gått med 255/35 eller 245/35 ? Er det noen med Allroad A6 som kunne tenke seg "nye/nyere dekk" da tro.. Felgene her jeg nemmelig lyst på.. : flau :

 

Jeg skal ikke være bastant på hva som er for store hjul, for jeg kjører med ca en tomme større hjul enn bilen er levert på selv : vinke : 255/40 19 kan funke på ET35, men jeg tør ikke si det sikkert. Michelin 255 på ET38 felg lå oppi hjulbuen hele veien på bilen min da jeg prøvde å jekke den ned med 7cm senk. Så det droppa jeg. Men med orig s-line fjærer så funka det fint. Men jeg blei aldri fortrolig med at bilen så litt kjip ut pga ca orig.høyde.

 

Så jeg synes, når man setter på "for store" hjul", at man bør ha et justerbart senkesett som kan kompensere for den ekstra høyden bilen får. Men det er jo flere som har 245/35 20 på A6'en sin, f.eks her:

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=152772

 

Og det er jo nesten likt hjul som 255/40 19. Og ja, et større hjul fyller opp mer av hjulbuen, men sjelden nok til at det ser bra ut med større hjul uten mer senk enn hjul med orig.størrelse.

 

Ville droppa bredere bakfelg enn forfelg fordi A6 4F faktisk er smalere bak enn foran. Da måtte det heller bli 9 eller 9,5 toms felger rund baut med ET40-45. Og fortsatt 255/35 dekk ville jeg valgt, men 255/40 kan også funke. Hvis du har dekkene, så kan du jo teste de og se. Felgbredden har intet å si på hvor dekket havner i skjermen, kun ET.

 

Blei litt rotere info dette, men lykke til ;=)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

God feedback dette Runar!

 

Takker&Bukker!! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min bil..

 

Vil det være helt feil med :

245/30 - 19 foran på 8,5x19" felg

og

275/30 - 19 bak på 10x19" felg ?

 

ET 38 .......

 

Skal vel egentlig være 35 profil?

Og.. vil det være plass til 275 og 10" bak på A6'en.. 2.0 TDI..

Må jeg eventuelt over på andre dekk på de felgene?

I såfall.. hvor "smale" kan jeg/må jeg ha på de felgene, på denne bilen ?

 

Her ser det ut til at det blir 20mm bredere utover.. og da kommer den vel utenfor skjermen ?

http://www.wheelsmaster.com/rt_specs.jsp?item=Wheel-Tire%20size%20comparer&showRim1=1&showTire1=1&sw1=255&ar1=35&bd1=19&rd1=19&rw1=8.5&et1=48&showRim2=1&showTire2=1&sw2=255&ar2=40&bd2=19&rd2=19&rw2=8.5&et2=35&text1=&text2=

 

Dette er dersom vi går ut fra at 255/35-19 ET 48 er "standard A6"..

 

Vil det gå dersom jeg bruker spacer (hvilken?)?

 

Vil disse.. med eller uten spacer.. påvirke kjøreegenskapene nevneverdig?

Er de lovlige på denne bilen?

 

_

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min bil.. Vil det være helt feil med : 245/30 - 19 foran på 8,5x19" felg og 275/30 - 19 bak på 10x19" felg ? ET 38 ....... Skal vel egentlig være 35 profil? Og.. vil det være plass til 275 og 10" bak på A6'en.. 2.0 TDI.. Må jeg eventuelt over på andre dekk på de felgene? I såfall.. hvor "smale" kan jeg/må jeg ha på de felgene, på denne bilen ?

 

Her ser det ut til at det blir 20mm bredere utover.. og da kommer den vel utenfor skjermen ?

http://www.wheelsmaster.com/rt_specs.jsp?item=Wheel-Tire%20size%20comparer&showRim1=1&showTire1=1&sw1=255&ar1=35&bd1=19&rd1=19&rw1=8.5&et1=48&showRim2=1&showTire2=1&sw2=255&ar2=40&bd2=19&rd2=19&rw2=8.5&et2=35&text1=&text2= Dette er dersom vi går ut fra at 255/35-19 ET 48 er "standard A6"..

 

Vil det gå dersom jeg bruker spacer (hvilken?)? Vil disse.. med eller uten spacer.. påvirke kjøreegenskapene nevneverdig? Er de lovlige på denne bilen?

 

245/30 19 er vel ugunstig små hjul på A6 4F ja, selv 275/30 er endel mindre enn 255/35 og det er heller ikke riktig med denne hjulkomboen mht ulik rulleomkrets foran og bak. Man har ikkeno quattro-system å ødelegge, men det ser kanskje litt rart ut, samt er ikke lovlig uansett TUV på felg etc. 10x19 ET38 stikker vel ca 7-8 mm utenfor skjermen og frykter 275 dekket kan subbe godt hvis bilen er lav.

 

HVIS du skulle bruke disse felgene (8,5 og 10x19 ET38) så ville jeg satset på 245/35 rund baut. Men jeg synes ikke dette er optimalt på bilen pga at A6'en er smalere bak som jeg sa i forrige innlegg.

 

Spacer er helt unødvendig med ET38, 8,5x19 ET38 rund baut er nok godkjent (ET45 orig mon tro, og da er ET endret 7mm per side og 14mm totalt, dvs under 15mm) også uten TUV. Men bredere felg og/eller dekk får man ikke godkjent på VAG (bortsett fra Audi R8) meg bekjent.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svaret :)

.. selv om det ikke var det svaret jeg ville ha... : gråter :

Hehe..

 

Var som jeg trodde dette ja... :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Spacer er helt unødvendig med ET38, 8,5x19 ET38 rund baut er nok godkjent (ET45 orig mon tro, og da er ET endret 7mm per side og 14mm totalt, dvs under 15mm) også uten TUV. Men bredere felg og/eller dekk får man ikke godkjent på VAG (bortsett fra Audi R8) meg bekjent.

 

Jeg MÅ bare få lov til å stille et par-3 spørsmål til.. : rolleyes

 

Hvordan er det...

 

Dersom jeg kjøper 19" felger med 235/35 og ET 35...

Jeg BURDE hatt 245/35 dekk.. det er greit..

 

Men er det fordel med spacere på 20mm på disse felgene (uavhengig av 235 eller 245) ?

Eller bør jeg heller bare bruke ET 35.. mao uten spacer?

 

MED spacer kommer vel felgen lenger UT mot hjulbuen?

Er 20mm spacer for mye? Burde jeg gå for 10mm spacere?

 

Eller for å spørre slik.. vil 20mm spacer på en felg m ET 35 gi en ET på 35+20 = 55 ?

 

Du sier over her at "endret ET på 15mm TOTALT er godkjent uten TÜV"..

Om vi sier at ET 43 er originalt ( selv om de 19" felgene som står i "Audi tilleggsutstyr katalogen" alle har ET 48 (18" har ET fra 43-48)), så er max endring egentlig bare 7,5mm opp eller ned? Ergo max 50,5 i ET ?

 

Beklager at akkurat dette m felger og ET ikke synker inn.. men.. sånn er det bare : flau :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg MÅ bare få lov til å stille et par-3 spørsmål til.. : rolleyes Hvordan er det... Dersom jeg kjøper 19" felger med 235/35 og ET 35... Jeg BURDE hatt 245/35 dekk.. det er greit.. Men er det fordel med spacere på 20mm på disse felgene (uavhengig av 235 eller 245) ?Eller bør jeg heller bare bruke ET 35.. mao uten spacer? MED spacer kommer vel felgen lenger UT mot hjulbuen?

Er 20mm spacer for mye? Burde jeg gå for 10mm spacere? Eller for å spørre slik.. vil 20mm spacer på en felg m ET 35 gi en ET på 35+20 = 55 ? Du sier over her at "endret ET på 15mm TOTALT er godkjent uten TÜV".. Om vi sier at ET 43 er originalt ( selv om de 19" felgene som står i "Audi tilleggsutstyr katalogen" alle har ET 48 (18" har ET fra 43-48)), så er max endring egentlig bare 7,5mm opp eller ned? Ergo max 50,5 i ET ? Beklager at akkurat dette m felger og ET ikke synker inn.. men.. sånn er det bare : flau :

 

For å ta det fra starten, hvis man skal angi en felg (på en bil) (uavhengig av dekk), så trenger man å angi/vite:

1) Bredde og høyde på felgen (f.eks 8,5x19)

2) HVOR i hjulhuset havner denne felgen?

 

Derfor trenger vi info om ET/offset, fordi en 8,5x19 felg kan havne alt fra innunder bilen til langt utenfor skjermen. Så da har man et system hvor man alltid tar utg.punkt i felgens midtsnitt (tenk deg at du deler felgen i 2 like brede deler) og måler avstanden herfra til felgens anleggsflate mot "bilen". ET0 betyr at felgens anlegg er midt i sentret, dvs bygger like mye innover og utover. ET40 betyr 40mm = 4 cm avstand.

 

Husker ikke om felgene du nevner er 8,5 tommer brede, men ET35 er i området der det skal være. 20mm spacer betyr ET15 og dette blir helt feil og bilen vil se rar ut. Prøv felgene på bilen og hvis du vil ha hjulene lengre ut, så vurderer du 5-10mm spacer. ET15-20 hører stort sett kun hjemme på Audi A5, Allroad, RS4 og gamle Golf'er før type 4.

 

HVIS du skal ta bryet med å skrive hjulene inn i vognkortet, så er det endel regler som gjelder, f.eks ang hjulstørrelse (max.tillatt 5% endring i diameter/omkrets ift orig.hjul i vognkortet), subbing (skal aldri subbe), loadindeks (like eller høyere enn angitt på orig.hjul), dekkmønster (skal ikke stikke utenfor skjermen) og sporvidde/ET. Man kan endre ET totalt 15mm UTEN TUV på felgene (7,5mm per side). Dvs hvis det står 6,5x16 ET45 i vognkortet, så får du aldri godkjent ET35 uten TUV fordi du har endret sporvidden (total ET) 10x2=20mm.

 

Håper dette avklarer og ikke bare forvirrer. PS: Vet ikke hvor mye du har/skal senke, men generelt skulle du trolig hatt 255/35 19 for hjulstørrelsen sin del, men det kan subbe med ET35. Test 235 og se selv, men jeg tror det ser litt smått ut. Men det er kurrant dim å selge videre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:tilber:

 

:tilber:

 

:tilber:

 

Fabelaktig forklaring !

 

..og jeg forstår deg rett om jeg nå sier at jeg IKKE kan gjøre noe som helst med ET 35 felger for å få dem godkjent heller..

Spacer fører jo til at ET blir MINDRE.. ikke høyere..

Og..

ET 35 felger kommer lenger ut mot hjulbuen enn ET 48 ?

 

Er nok 8,5x19 de felgene jeg vurderer ja.. Det står i hvertfall 235 dekk på dem.. så 9, 9,5 eller 10 ville vel vært skivebom.. : rolleyes

 

Jeg har 245/19 ET 48 på de felgene jeg har.. 245 eller 255 er nok penest på denne bilen ja.

 

Jeg kommer nok ikke til å bry meg med å skrive hjulene inn i vognkortet. Så problemet ligger ikke så mye der, som i at jeg ikke vil handle felger fra vestlandet uten å VITE at jeg kan bruke dem uten at det subber, selv i den krappeste sving på vei til jobb. (og de er det mange av :P)

Og selvsagt.. at det ser "riktig" og "pent"ut.. :)

 

Jeg kommer heller ikke til å handle spacere til disse felgene.. hehe..

Men kanskje om jeg hadde beholdt de felgene jeg allerede har..: rolleyes

 

Jeg har sports-understell (20mm senkning).. men tror ikke jeg hverken har råd eller lyst til å senke mer..

Hadde jeg KUN kjørt E18 så hadde jeg nok tatt meg råd, for PENT med god senk er det.. men.. pendler 15 mil hver dag på svingete veier med telehiv osv.. pluss at bilen også skal brukes til langturer med barn i baksetet.. så jeg kan ikke stive den stort mer enn den er..

 

Takk igjen Runar!

Dette kan du! : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:tilber: :tilber: :tilber: Fabelaktig forklaring ! ..og jeg forstår deg rett om jeg nå sier at jeg IKKE kan gjøre noe som helst med ET 35 felger for å få dem godkjent heller..

Spacer fører jo til at ET blir MINDRE.. ikke høyere.. Og.. ET 35 felger kommer lenger ut mot hjulbuen enn ET 48 ? Er nok 8,5x19 de felgene jeg vurderer ja.. Det står i hvertfall 235 dekk på dem.. så 9, 9,5 eller 10 ville vel vært skivebom.. : rolleyes Jeg har 245/19 ET 48 på de felgene jeg har.. 245 eller 255 er nok penest på denne bilen ja. Jeg kommer nok ikke til å bry meg med å skrive hjulene inn i vognkortet. Så problemet ligger ikke så mye der, som i at jeg ikke vil handle felger fra vestlandet uten å VITE at jeg kan bruke dem uten at det subber, selv i den krappeste sving på vei til jobb. (og de er det mange av :P)

Og selvsagt.. at det ser "riktig" og "pent"ut.. :) Jeg kommer heller ikke til å handle spacere til disse felgene.. hehe.. Men kanskje om jeg hadde beholdt de felgene jeg allerede har..: rolleyes Jeg har sports-understell (20mm senkning).. men tror ikke jeg hverken har råd eller lyst til å senke mer..

Hadde jeg KUN kjørt E18 så hadde jeg nok tatt meg råd, for PENT med god senk er det.. men.. pendler 15 mil hver dag på svingete veier med telehiv osv.. pluss at bilen også skal brukes til langturer med barn i baksetet.. så jeg kan ikke stive den stort mer enn den er.. Takk igjen Runar! Dette kan du! : ja

 

Takk for deeeeeeeeet :)

 

Glemte å si i forrige innlegg at ET40 betyr at felgen bygger 40mm lengre INN enn utover og ja, derfor bygger ET35 13mm lengre ut i skjermen enn ET48 (med samme felgbredde og dekk).

 

Å senke ET er lett vha spacere, å øke ET er ikke lett, men kan av og til la seg gjøre ved å dreie av sentret på felgens innside dersom felgens utforming tillater det (nok gods til bæring/innfesting må beholdes, men det hender felger med lavt offset er lik felger med høyere offset unntatt ekstra gods i navet og da kan man fint dreie av endel). Men helt prinsippielt kan man ikke dreie av noe fordi man da endrer felgen uten at produsenten får vurdert dette.

 

Man kan bruke 9, 9,5 eller 10 tom også, men da må offset være høyere enn for 8,5 tommeren for at ikke felgen skal havne for langt ut i hjulhuset. 1 tomme bredere felg bygger 12,7mm lengre ut (og 12,7mm lengre inn, tilsammen 25,4mm = 1 tomme) og hvis da 8,5 ET35 ligger i kant i skjermen, så må 9,5 tom ha ET48 for å havne på samme sted. Men siden felgen er bredere OG har høyere offset, så vil de kanskje butte i fjørbenet innover og da passer ikke bredfelgen så godt likevel.

 

På A6 4F (Avant) har jeg mildt sagt forsket endel og jeg mener det som akkurat går klar. Innover foran er det ca 10 tom ET50 (forutsetter at felgen ikke har design/eiker som butter i bremsene) og bak vil jeg anta 10 tom ET65 går (masse plass innover ja). Utover avhenger det mye mer av senk og dekk, så her vil jeg ikke være bastant, men 9,5 ET45 med 245 går greit foran og bak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp 225 på A6 4F er vinterdimensjon siden bilen blir levert på 245/40 18 på 8x18 ET43 eller 255/35 19 på 8,5x19 ET48 originalt. S6 har samme plass i hjulbuene og leveres fra Audi på 9x19 ET52 med 265/35 19 (mener jeg det er). Så det er litt plass på disse bilene.

 

Du kan fint putte på både 9 og 9,5 tom på A6 4F, men 8,5 tom funker selvsagt også helt fint.

 

Jeg ville valgt følgende kombinasjoner:

 

8,5x20: ET rundt 35-38. 245/30 dekk

9x20: ET rundt 38-40. 245 eller 255/30 20 dekk

9,5x20: ET rundt 45. 255/30 20 dekk.

 

Tatah :)

 

PS: Så det var 19 tom du primært lurte på, da gjelder egentlig det samme med 245/35 eller 255/35 19 dekk.

 

Hva tror du om 8,5x20 ET 40 og 235/30-20?

 

Er ikke meningen å ha bredest og lavest bil, siden den brukes til familiekjøring.

 

Vegard

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva tror du om 8,5x20 ET 40 og 235/30-20?

 

Er ikke meningen å ha bredest og lavest bil, siden den brukes til familiekjøring.

 

Vegard

 

Felgdimmen er vel helt grei, men 235/30 blir for smått med orig.fjærer, vil nok nesten se dumt ut. 225/35 eller minst 245/30 eller 255/30 ville jeg valgt. 255 på 8,5 tom blir helt rette dekksider, men det beskytter felgen og vil gi hjulet et mer robust look.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Felgdimmen er vel helt grei, men 235/30 blir for smått med orig.fjærer, vil nok nesten se dumt ut. 225/35 eller minst 245/30 eller 255/30 ville jeg valgt. 255 på 8,5 tom blir helt rette dekksider, men det beskytter felgen og vil gi hjulet et mer robust look.

 

Takk for svar!

 

Ja ser jo med en gang at 255 blir like bredt som felgen.

 

Men hva mener du om å ha 8,5x20 ET 40 foran med 255 dekk og 9,5x20 ET 40 med 255 bak? To ting jeg er redd for er at det blir seende dumt ut med at dekket blir liggende forskjellig på fram og bakfelg, samme med inpresset, vil det ha noe å si at det er samme innpress med en tomme forskjellig bredde? både mtp look og kjørekomfort?

 

Men på pluss siden igjen vil du jo få en følelse av å ha bredere dek bak, siden dette er felger som har en god kant rundt...

 

Vegard

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Ja ser jo med en gang at 255 blir like bredt som felgen.

 

Men hva mener du om å ha 8,5x20 ET 40 foran med 255 dekk og 9,5x20 ET 40 med 255 bak? To ting jeg er redd for er at det blir seende dumt ut med at dekket blir liggende forskjellig på fram og bakfelg, samme med inpresset, vil det ha noe å si at det er samme innpress med en tomme forskjellig bredde? både mtp look og kjørekomfort?

 

Men på pluss siden igjen vil du jo få en følelse av å ha bredere dek bak, siden dette er felger som har en god kant rundt...

 

Vegard

 

Ville klart valgt 9,5 foran og bak, men safet med 245 dekk for å minimere sjansen for subbing. Hjulhusene er såpass romslige foran at det nok går greit. Har selv kjørt med 9,5x20 ET43 rund baut og 245 og det subba aldri. 3mm lengre ut (ET40) og høyere bil burde gå fint.

 

Ellers tror jeg 255 på 8,5 og 9,5 tom ville se helt ok ut, ikke så synlig at det er ulike strekk når hjulene står inni hjulhuset.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn til info..

Jeg har 19" x 9" ET41 med 255/35-19 dekk på A6 4F.

(Sportssenk (20mm) - ikke S-line senk (30mm))

 

Med ET41 og 255 ligger dekk/felg "kant i kant" med hjullbue.

 

018.jpg

-

019.jpg

 

 

Min subber såvidt bak når jeg har fullastet bil, om jeg kommer i en fartsdump.. ikke problematisk.. men er på grensen føler jeg.

Subbet ikke med 245/35-19 på ET45 og 8,5" felg..

 

255/30-20 blir kanskje samme høyde som 255/35-19? (Sorry Runar.. jeg glemmer det du har lært meg sååå fort : flau :)

Men ET40 i 9,5" bredde vil vel bygge lenger ut? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn til info..

Jeg har 19" x 9" ET41 med 255/35-19 dekk på A6 4F.

(Sportssenk (20mm) - ikke S-line senk (30mm))

 

Med ET41 og 255 ligger dekk/felg "kant i kant" med hjullbue.

 

018.jpg

-

019.jpg

 

 

Min subber såvidt bak når jeg har fullastet bil, om jeg kommer i en fartsdump.. ikke problematisk.. men er på grensen føler jeg.

Subbet ikke med 245/35-19 på ET45 og 8,5" felg..

 

255/30-20 blir kanskje samme høyde som 255/35-19? (Sorry Runar.. jeg glemmer det du har lært meg sååå fort : flau :)

Men ET40 i 9,5" bredde vil vel bygge lenger ut? : klø :

 

255/30 20 er omtrent like stort som 255/35 19 ja, orker ikke finregne på det nå :)

 

Litt overrasket over at 9x19 ET41 med 255 subber litt, men da vet vi det. Da spøker det kanskje litt for 9,5x20 ET40 selv med 245 dekk. 9,5 tom med ET40 bygger 5,35mm lengre ut enn 9 tom med ET41, men toppen av 245 dekket havner 6mm lengre inn, så det kan utgjøre en forskjell.

 

Men generelt burde man sikkert bruke ET45 for å unngå subbing, samt at skjermen da dekker hjulet litt bedre slik at glippa i skjermen man får med 20 tom og ikke justerbart senkesett skjules bedre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er to stk 8,5x20 og to stk 9,5x20 med 245/30-20 på vei, så får krysse fingrene for at det går bra. Skal ta noen bilder når hjula er på!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kom felgpakken, og fikk plutselig 10x20" ET 40 felger til bakdekkene, som de hadde montert 245/30-20 på! Skjønte med en gang at dette ikke gikk, men prøvemonterte bare for å ta et bilde.

Fremdekkene var 8,5x20" ET 40 med 245/30-20, så disse burde passe bedre.

 

Synes virkelig at 8,5x20" med ET på 40 er akkurat passe mtp hvor mye felgen bygger ut, var god plass innover i hjulhuset, så ingen problem med bredere felg, men da bør en etter min mening justere ET slik at felgen ikke kommer lengre ut.

 

At vedkommende bedrift sier de skal sende med 9,5x20" ET40, og mener det går bra, og istedet sender 10" brede felger er jo litt skuffende, 9,5" med ET 40 ville jo også se helt dumt ut. Ble jo en voldsom strekk i dekket med 245 brede dekk.

 

Vegard

10x20 et 40 redigert.jpg

8,5x20 et 40 redigert.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.